O_K Startet 19.Juli Link til dette innlegget Startet 19.Juli Med en sen start på sommerferien var lengselen etter å komme ut på sjøen stor, men første testtur ble ingen stor suksess i år. På vei til brygga med vannfylling for å fylle vann og plukke opp kone og 3 barn så viste det seg at baugpropellen ikke virket. Ingen stor krise på en vindstille dag, men det begrenser helt klart mulighetene i trange gjestehavner når man har barn på 9, 6 og 2 år ombord. Vi tøffet utover i rolig tempo, og kom oss etterhvert ut av 5knop sonen, og skulle gi gass. Vanligvis går båten greit opp til ca 3400rpm (Yanmar 4JH2), og kan presses ende litt. På første turen stoppet den på 2200, og med økende gasspådrag så ble eksosen sortere. Med en mørk sky bak båten og fortsatt 2200rpm så var det bare å roe ned til 1500rpm og 5knop hvor alt virket normalt. Fikk en stygg følelse av at det var noe galt med turbo her. Mer om det senere. Etter at kone og barn var trygt på land så var det å åpne luker og prøve å se etter noe feil. Ingen ting veldig åpenbart, bortsett fra en slange jeg tror var fra veivhusventillasjon, den kom i alle fall ut fra toppen av motorblokken og gikkt til luftfilteret. Denne slange hadde løsnt fra festet, og uten å tenkte veldig mye på det dyttet jeg den på plass igjen. Svømte en runde rundt båten med dykkermaske for å se om det var veldig mye groe på propell eller skrog (båten har ligget på vannet siden himmelspretten), så overraskende bra ut, men litt groe på propell. Dyttet litt på baugpropell, men denne så ut til å rotere fritt uten noe problem. Videre testing av baugpropell med luker åpene gav tydelig "klikk" når jeg aktiverte den, men ikke noe strømtrekk eller motorlyd (batterispenning var konstant), jeg regner derfor med at releet ikke slo fullt inn. Tok en ny testtur for å feilsøke litt, og til min store overraskelse fikk jeg nå 3200rpm, litt svakt, men kan stemme med litt groing på propell og at båten har ligget lenge uten bruk. Ingen ulyd eller andre problemer på testturen. Ingen tegn til svartrøyk utover det jeg vanligvis forventer på maks belastning. Var ganske overrasket, jeg har sett at veivhusventillasjon kan være relatert til turboproblemer, men da stort sett hvis ventillasjonen var blokkert slik at veivhustrykket ble høyt. I mitt tillfelle var det bare slangen som var hoppet av, og det burde ikke ha noen effekt på trykket. Kan det bare ha vært at turbo var litt "stuck" etter lang tid uten drift og at den kom løs og virker som den skal? Liker ikke helt den tanken heller da feil som løser seg selv gjerne kommer tilbake. Kan det ha vært noe helt annet? Tenker jeg må be om en god sjekk av turbo når båten skal i vinteropplag, er selv betydelig mer kompetent på strøm enn på mekanikk i båter, så turbo høres skummelt ut å tukle med alene. Litt mer optimistisk så testet jeg bagupropellen frem og tilbake et par ganger, og plutselig så hang den permanent på fullt skyv til babord. Nidelv har ingen egen hovedbryter til baugpropell (men det blir ettermontert), så jeg måtte stoppe motor, slå av hovedbryter for hele båten og røske ut sikringen til baugpropellen. Litt hektisk å gjennomføre mens båten ville rotere mot klokken midt i annen trafikk, men gikk greit. Virker som kretskortet elle rele må være helt gåent. Båten er fra 1996, så sleipner har vel neppe reservedeler, men jeg håper kortet er så "enkelt" at dette lar seg ordne greit med vanlige elektrokomponenter. Blir nok ikke bagupropell i 2025, men har en følelse av at dette skal kunne løses. Planene for oppgradering i år var egentlig å fortsette på det elektriske i båten. Jeg har de siste årene sakte men sikkert fornyet det elektriske, men er ofte begrenset av at båten må være klar for tur neste dag, får se hvor mye tid jeg får til dette med nye prioriteringer som sniker seg opp, men deler er i alle fall med på turen om jeg får tid. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Manglende turtall kan godt skyldes en turbo som ikke ville spinne etter langvarig stillstand. Og groe er heller ikke fordelaktig når det gjelder å oppnå maks turtall. Mottoet er: Bruk båten, ofte. Å la den ligge ubrukt i havna to måneder etter utsett er ikke det smarteste. Når baugpropellen klikker skyldes dette ofte for lav spenning og/eller dårlige forbindelser langs kablingen som gjør at det kommer for lite strøm fram til baugpropellen. Hva er spenningen på batteriet som forsyner baugpropellen, målt over batteripolene? Lav spenning på batteriet kan kanskje ha sammenheng med at båten ikke har blitt brukt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Sleipner har reservedeler til din gamle baugpropell. Men det kan være modernisert. Du kan ringe Sleipner og høre hva du trenger men du må kjøpe via en forhandler. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
O_K Svart 20.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli @Brigg, i dag var alt "normalt", slik som gårsdagens siste tur så jeg håper at det bare var at turbo ikke ville spinne opp på første turen. Krysser fingrene for at "problemet" var såpass enkelt, men tenker jeg får tatt en ekstra sjekk av turbo til høsten. Målte spenning i går til ca 12.5V mellom sikring og negativ terminal, samt mellom terminalene på kretskortet så tror bagupropell får nok spenning. Dessuten, når den senere hang seg opp så virket det ikke som den manglet noe skyv. @Chilli Solbris Godt å vite, jeg skal høre med Sleipner nå i morgen hva som kan skaffes. Vi har hatt båten i familien siden 1996 nå den var ny (og jeg var 14), og det er ikke gjort annet enn å bytte anoder og fylle olje på baugpropellen, så at den gjør krav på litt ekstra etter som årene går er vel bare å forvente. Etter litt mer undersøkelser i dag så ser jeg at det er vann i skottet under motoren til bagupropellen, det er neppe gunstig for elektronikken. Kan ikke huske å ha sett vann der før, men var ikke så lett å se heller, så det kan nok ha vært der. Uansett nok et punkt som må følges opp fremover. Elles avslørte dagens tur at kjøleskapet ikke kjølte, ut fra tidligere erfaring med automatiskringene så var sikringen første misstenkte og det stemte, ny automatiskring på plass og skapet ble kaldt. Disse sikringene begynte å ryke "allerede" for 10 år siden, heldigvis er de hyllevare hos elfa / RS så jeg tror snart jeg har byttet alle minst en gang, og jeg har alltid med en eller 2 i reserve. Blir noen relativt korte turer i år, 2-åringen er ikke veldig glad i å være i ro, så vi prøver å planlegge kjøring litt etter hans sovemønster og ta korte turer til kjente plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.