Engers Startet Søndag 17:47 Link til dette innlegget Startet Søndag 17:47 Tenker å kjøpe meg en batteritester, og lurer på om det er noe spesielt man skal se etter. Det finnes jo testere til mange tusen kroner, og det finnes testere til under tusen kroner. Det jeg er ute etter er en tester som kan fortelle om batteriet er bra, eller om det er dårlig. f.eks en dårlig celle osv. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Søndag 18:02 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:02 Vanlige batteritestere tester hvor mye spenningen faller under en stor belastning. Vanligvis brukt for å sjekke batteriet om bilen har blitt tung å starte. Ønsker du å teste kapasiteten til forbruksbatteri er denne genial. Man stiller inn ønsker strømbelastning og på hvilken spenning testen skal avsluttes. Displayet vil vise hvor mange amperetimer som har blitt brukt. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Søndag 18:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:16 Ingar skrev 17 minutter siden: Vanlige batteritestere tester hvor mye spenningen faller under en stor belastning. Vanligvis brukt for å sjekke batteriet om bilen har blitt tung å starte. Ønsker du å teste kapasiteten til forbruksbatteri er denne genial. Man stiller inn ønsker strømbelastning og på hvilken spenning testen skal avsluttes. Displayet vil vise hvor mange amperetimer som har blir brukt. Før så testet batteritestere hvor mye spenningen faller under belastning. Slike testere er ikke lengre vanlige. I dag måler slike testere batteriet innvendige motstand og regner ut ett måleresultat slik som den du linket til. Virker bra til startbatteri også og man trenger ingen tester som drar 100A ut av batteriet for å lese av spenningsfallet Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart Søndag 18:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:20 Jeg vil gjerne kunne teste både startbatteri og forbruksbatteriene. Begge deler er blybatterier. Er det sånn at de fleste testere kan sjekke om det er en celle som er ødelagt, eller er dårligere enn de andre. Altså som da kan fortelle om batteriet er dårlig / ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Søndag 18:30 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:30 Ja det er bare å kjøpe en med LED skjerm så dekker den begge deler. Det eneste skjæret kan være att du bør vite CCA på forbruksbatteriet og noen produsenter oppgir ikke det på batteriet. Dog vil du få vite om cellefeil. Men setter du inn feks cca 540A på ett 60A batteri så vil du få en god nok pekepinn om batteriet sin helse Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Søndag 18:35 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:35 pipe skrev 14 minutter siden: I dag måler slike testere batteriet innvendige motstand og regner ut ett måleresultat slik som den du linket til. Ok, det var jeg ikke klar over. Men det står at den tester CCA, ikke kapasiteten. Og det er det siste de fleste er interesserte i når det gjelder forbruksbatteriet. Engers skrev 12 minutter siden: Er det sånn at de fleste testere kan sjekke om det er en celle som er ødelagt For å teste om alle celler er ok holder det med vanlig multimeter, hvilespenningen (helt oppladet og uten noe belastning), skal være ca 12.7 volt. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Søndag 18:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:59 Ingar skrev 30 minutter siden: Men det står at den tester CCA, ikke kapasiteten. Og det er det siste de fleste er interesserte i når det gjelder forbruksbatteriet. CCA som er oppgitt på batteriet og kapasiteten henger nøye i sammen. Så er cca oppgitt på forbruksbatteriet så kan man stole på måleresultatet Så hvis testeren sier att batteriet er 70% av nytt gjelder det både start effekt og kapasitet selv om den teknisk sett bare har testet gjenværende CCA. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart Søndag 21:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:56 Jeg kjøpte denne: https://www.aliexpress.com/item/1005005703891899.html Fungerer utmerket og har testet den opp mot dyre testere, og den leverer sånn ca. Samme resultat som de dyre…… Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Oterbåt Svart Søndag 22:19 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:19 Jeg har Biltema sine 15-1365 og 15-1383. Den dyreste er litt lettere å bruke og har flere muligheter, men begge duger fint til mitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart igår klokken 00:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 00:05 Denne rimelige fra Jula har fungert fint for meg i mange år. Og bare gode anbefalinger/vurderinger. Ikke for litium, men tester gel, AGM spiral/flat og vanlig blysyre. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batteritester/batteri-ladetester-010933/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.