Niko8000 Startet 20.Juli Link til dette innlegget Startet 20.Juli Jeg har en Volvo penta 5.7 GXI fra 2010 som har gått ca. 140t. Nå plutselig har den begynt å lugge ved lavt turtall ved kjøring i 5-10 knop, får heller ikke hastigheten helt opp som før(32 knop istedenfor 38). Siste biten fra nesten fullt pådrag på gassen til fullt pådrag gir ingen mer reaksjon på motoren. Når vi kommer inn i havn virker den helt surnet og kan stoppe når jeg slår over til revers da motstanden blir for stor på motoren. Synes dette er litt snodig da det plutselig dukket opp, er det noen som har noen formening om hva dette kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
Niko8000 Svart 17 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Oppdatering! Oppdaget at vannutskilleren i forkant av motoren var full av vann, dette har vi da nå kjørt litt med. Har nå skiftet tennplugger og begge vannutskillerfilterne (et eksternt i forkant av motor og et på motor). Motoren går ikke og lugger lenger på samme måte i lav fart, så vil anta at den fikk vann som var årsak til problemene men den går fortsatt ikke bra. Den går fortsatt litt ujavnt på tomgang når den er varm og jeg har fortsatt dødgang på det siste spekteret på gassen. Hvis jeg bakker for å bremse for så å dra av gassen kan den fortsatt stoppe/dø ut. Kan motoren ha tatt skade av å dra inn vann fra vannutskilleren som var full? Fant også små geléklumper og noe brunt grums i bensinen og vannet jeg tappet ut fra vannutskillerfilterne. Har derfor prøvd med fersk bensin fra en ny ekstern tank uten videre hell. Usikker på hva jeg bør gjøre som neste steg nå. Er det noen som har erfaring med tilsvarende problemstilling, evt. tips til hva jeg bør sjekke som neste punkt i feilsøkingen?:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Det er ikke uvanlig at matepumpa har en sil som kan tettes av slik smuss. Jeg vet ikke hvordan det ser ut på din motor, men verdt å ta en sjekk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Og har du fått det helt fram til forgasseren er det ingen ende på hvor mye ugagn sånn guffe kan gjøre. Tror ikke du kommer utenom demontering og rens for å få ut vannperler og grums fra alle små og store kanaler og dyser. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden subwoofer skrev 20 minutter siden: Og har du fått det helt fram til forgasseren er det ingen ende på hvor mye ugagn sånn guffe kan gjøre. Tror ikke du kommer utenom demontering og rens for å få ut vannperler og grums fra alle små og store kanaler og dyser. 5.7GXi har ikke forgasser, men direkteinnsprøytning. Påvirkes selvsagt også av grums i bensinen. Jeg ville startet med å måle trykket på matepumpa og fuelrail. Det sitter en ventil (type bildekk) på matepumpa og en større type (schraeder) på railen. Bruk en drivstoff trykkmåler til å sjekke at du har rundt 5psi på pumpa og 50psi på railen med tenninga på. Jeg ville også plukket ut trykkregulatoren i railen og sett på filteret der. Det er garantert tett om partikler av den typen du viser på bildene dine har kommet seg inn dit. Det finnes en bulletin fra VP om å bytte ut dette med et e-klips pga problemer med maling inne i pumpa som ble oppløst av etanolholdig bensin. Det er ganske enkelt å løsne høytrykkspumpa. I bunn av denne sitter det også et filter som du kan inspisere. Det er pumpa til høyre når du ser på motoren forfra, den til venstre er lavtrykkspumpa som suger bensin fra tanken. Start med dette og se hva du finner ut, men OBS OBS, slipp trykket ut fra railen før du begynner å demontere noe. Legg en fille under og rundt scraeder-ventilen på railen og trykk ventilen forsiktig ned med et skrujern. Sørg for god lufting og koble fra startbatteriet før du begynner. Om ting ser greit (rent) ut, kan du forsøke å kjøre motor fra en ekstern tank med ren bensin, helst 98-oktan. Om den går bra da, ligger problemet på tank-siden og/eller i slanger mellom tank og motor (gitt at det er et drivstoffproblem). Om du finner mye bøss i pumpe og rail, kan det hende injektorene er tette. Da må de renses eller byttes. Et triks jeg lærte, var å nappe ut en og en tennpluggledning mens motoren går. Om du da hører/kjenner en litt annen lyd eller vibrasjon, vet du at du har fuel og gnist. Om det ikke skjer noe, mangler du en av dem, noe som kan tyde på tett injektor eller manglende gnist. Plugg ledningen inn igjen og gå videre til neste. Så en disclaimer til slutt: Jeg er ikke mekanisk faglært, kun mekanisk interessert og har knotet litt med denne motoren selv. Vær forsiktig når du jobber med drivstoffsystemet og bruk avtrekksvifta i motorrom før du forsøker å starte motor igjen. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden En annen ting er jo at du må finne ut hvor vannet kommer fra. Mulig du har mer vann i bunn av tanken som enten skyldes kondens eller en lekkasje av vann inn i tanken. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
subwoofer Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden HiWard skrev 3 minutter siden: 5.7GXi har ikke forgasser, men direkteinnsprøytning. Ooops! At den stopper når du slipper den ned på tomgang er jo ofte observert på forgassermotorer, så jeg tenkte ikke over muligheten for noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden subwoofer skrev 4 minutter siden: Ooops! At den stopper når du slipper den ned på tomgang er jo ofte observert på forgassermotorer, så jeg tenkte ikke over muligheten for noe annet... Men poenget ditt var fortsatt gyldig! Og det du skriver nå fikk meg til å komme på en ting til, nemlig IAC-ventilen (Idle Air Controller Valve). Dette er en ventil som sitter på luftinntaket og skal sørge for mer luft på tomgang. Denne kan bli treg eller sitte helt fast om det bygger seg opp for mye skitt. Den er enkel å ta ut og rense, bare pass på at den settes inn i samme posisjon som den kom ut dvs me like lang avstand fra bunn til tupp av ventilen. Dog vill jeg fokusert på drivstoffsystemet inntil videre gitt at vann og grums muligens har funnet veien hvor det ikke skal være. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.