Skippern10 Startet Søndag 21:05 Link til dette innlegget Startet Søndag 21:05 Jeg har 2 stk. KAD44 i båten. Når jeg skrur på tenning på styrbord motor så går det noen sekunder og så lyser oljelampe og det begynner å pipe for alarm. Når jeg starter motor blir feilen borte. Antar at det er en elektrisk feil, noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Søndag 22:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:01 Akkurat på dette hjelper det med mest mulig opplysning slik som: Skjer dette uansett hvilken motor som startes først? Lyser de andre varsellampene normalt før alarmen går? Har du lader eller solceller på? Mistenker at du ikke har ladelys når tenning settes på. Da lures panelet til å tro at motoren er i gang, og derfor gir det alarm på oljetrykket. Når motor startes så får du oljetrykk og alt er ok igjen. For all del, slett ikke sikkert dette da. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart Søndag 22:05 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:05 Dette er jo helt normalt ! Du har jo ikke noe oljetrykk når motoren ikke går ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hegra Svart Søndag 22:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:11 mateco skrev 7 minutter siden: Dette er jo helt normalt ! Du har jo ikke noe oljetrykk når motoren ikke går ! Ikke normalt på denne motoren. Den skal ikke gi alarm når motor står stille og jeg antar at lyset blinker, ikke bare lyser. Hvis ikke hadde han ikke visst at det var oljetrykket. Vi får se hva han skriver Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart Søndag 22:19 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 22:19 På BB motor som er i orden: Lampe for oljetrykk, ladespenning og kjøletemp lyser når tenning setter på. På SB motor lyser ikke lampe for ladespenning og kjøletemp, men oljetrykk blinker og buzzer piper når tenning settes på. Når jeg starter SB motor er det ingen alarm. Har landstrømlader på. Ikke solcelle. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Søndag 23:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:04 Det er sikkert det manglende ladelyset som skaper oljetrykkalarm. Se første svaret mitt. Altså får du orden på ladelyset så ordner resten seg tipper jeg. Du har vel analoge instrumenter i tillegg, og tipper at disse viser normale verdier under drift både på spenning, temp og oljetrykk. Motoren din har normalt en motstand parallelt med ladelys i boksen foran oppå motor. Det gjør at lading kan starte selv med defekt ladelys. Så kanskje det er bare å bytte pære i ladelys og at problemet blir løst. Siden ladelys ikke lyser tror dette panelet at motor allerede er i gang og gir alarm på oljetrykk helt til du starter. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart igår klokken 06:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:14 Ja jeg har analoge instrumenter og de viser normale verdier. Skal sjekke ut det med ladelyset. Antar at signalet kommer fra dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart igår klokken 06:49 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:49 Ja det kommer fra d+ på dynamo. Har du koblingsskjema så står det hvilken farge ledningen har. Jeg glemte helt ut at du kan trykke på testknappen. Da ser du om alle varsellys lyser. Gjør de det så hadde jeg lett etter brudd eller løs ledningen ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.