Jump to content

KAD44, oljetrykkslampe og alarm når jeg jeg skrur på tenningen.

Skippern10

Recommended Posts

Akkurat på dette hjelper det med mest mulig opplysning slik som:

Skjer dette uansett hvilken motor som startes først?

Lyser de andre varsellampene normalt før alarmen går?

Har du lader eller solceller på?

Mistenker at du ikke har ladelys når tenning settes på. Da lures panelet til å tro at motoren er i gang, og derfor gir det alarm på oljetrykket. Når motor startes så får du oljetrykk og alt er ok igjen.

For all del, slett ikke sikkert dette da.

På BB motor som er i orden:

Lampe for oljetrykk, ladespenning og kjøletemp lyser når tenning setter på.

På SB motor lyser ikke lampe for ladespenning og kjøletemp, men oljetrykk blinker og buzzer piper når tenning settes på.

Når jeg starter SB motor er det ingen alarm. 

Har landstrømlader på. Ikke solcelle.

Det er sikkert det manglende ladelyset som skaper oljetrykkalarm. Se første svaret mitt. Altså får du orden på ladelyset så ordner resten seg tipper jeg.

Du har vel analoge instrumenter i tillegg, og tipper at disse viser normale verdier under drift både på spenning, temp og oljetrykk.

Motoren din har normalt en motstand parallelt med ladelys i boksen foran oppå motor. Det gjør at lading kan starte selv med defekt ladelys. Så kanskje det er bare å bytte pære i ladelys og at problemet blir løst.

Siden ladelys ikke lyser tror dette panelet at motor allerede er i gang og gir alarm på oljetrykk helt til du starter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...