sportnaj Startet Mandag 09:14 Link til dette innlegget Startet Mandag 09:14 Oppdaget i helgen at baugtrruster ikke fungerte (ingen respons) fra panel/fjernkontroll). Gikk fra hjemmehavn og 5 min for å fylle diesel og mens jeg fyller så starter baugtruster av seg selv. Får slått av hovedbryter for baugtruster og kjørt videre og når jeg sette på hovedbryter igjen fortsetter ukontrollert start/stopp av truster , men null funksjon fra panel/fjernkontroll. (kan skru av/på panel - lysindiktaor av/på). Får stoppet og begynner å sjekke. Da ser jeg at tilkoblingene fra vannpumpen for ferskvann videre til kraner/dusj etc er frakoblet og pumpen har gått. Ser at rommet under er fylt opp og står litt opp på truster. Får tømt og tørket opp så godt det går. Lar det tørke til dagen etter og tørker opp så godt som mulig. men har ikke åpnet noe mer på truster og prøver igjen. Får noen få ukontrollerte utfall men så¨stopper det. Får da også tidvis kontroll fra panelet, men gjerne forsinket og stopper gjerne ikke uten å trykke motsatt vei eller ta hovedbryter. Kjører tilbake til hjemmehavn med hovedbryter på og får da noen utfall igjen og skrur av hovedbryter. Finner også at det ligger i flere skott som tydligvis renner tilbake i brønnen uden truster (men kun vann nivå godt under truster) Litt usikker på hvor lenge det er stått med vann, men maks 1 ukes tid og kanskje bare samme dagen dette skjedde. og kun ferskvann. Har ikke helt sett at vannpumpa har vært skrudd på og merket ikke at den gikk mens jeg kjørte. Spørsmålet er hva man bør gjøre her. Er vel ikke noe elektronikk på selve trusteren bortsett fra releer. Bør jeg bare vente til det er tørket godt opp og tro det da er ok? Noen som vet om jeg bør åpne opp enheten og se om det kan igge vann inne i trusteren (vil det samles opp noe sted i den om det først kommer inn). Noen deler som klan/bør byttes på denne Eller må jeg erstatte hele enheten? Annet jeg kan gjøre? Vannpumpa står i praksis rett over så det har nok rent godt med vann ned på trusteren. Veldig glad for tips rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart Mandag 09:45 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:45 Jeg ville demontert motor og tatt en komplett service. Hulda har vel en grei beskrivelse av dette i sin tråd. Det er vel en timer montert på thruster, for å forhindre for rask endring av dreiertning. Alt av elektriske kontakter og rele' / kontaktor bør renses. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart Mandag 09:45 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:45 Så lenge det er ferskvann og du får tørket og gjort rent alt er det håp. Bør tørkes med varme. Bruk WD40 på kontakter etc Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
sportnaj Svart Mandag 10:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 10:38 Det er kanskje denne du tenker på? Ser det var litt frustrasjon med denne jobben Men nå har jo jeg en 75 som er en del lettere og vertikal installasjon så bør jo være litt lettere. Men motoren går veldig bra så tror jeg slipper unna full service. Handler nok om krypstrømmer relatert til styringssignaler og/eller muligens releene. Men må jo gjerne ha den opp får å sjekke releene skikkelig og for å få rengjort ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Tirsdag 04:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 04:55 Var borti tilsvarende på en Bavaria 32 Sport. Tørket opp det jeg kunne og satt inn en vifteovn. Kan ikke huske at noe ble byttet, men åpnet alle deksler for bedre tørk. Dette er sikkert seks år siden og har ikke hatt problemer siden. Jeg oppdaget lekkasjen, hurtigkoblingen i bunn av vanntanken, når jeg ikke hadde vann rett etter utsett på våren og det var følgelig rent ut et par hundre liter over og forbi turister og videre i alle skott akterover Dette bør kunne ende bra Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
index Svart Tirsdag 09:46 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:46 Bellil skrev for 4 timer siden: det var følgelig rent ut et par hundre liter over og forbi turister og videre i alle skott akterover Rart at ikke turistene merket noe. Ellers så er ferskvann et takknemlig medium. Så lenge det tørkes fort opp burde det ikke føre til noen skader. Om det hadde stått i saltvann hadde det vært langt verre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sportnaj Svart Tirsdag 20:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:08 Da ser det ut som dette har gått bra. Har egentlig kun tatt av det svarte plastdekselet og tørkt godt. Brukte en hårføner som jeg fikk plassert rundt i ulike vinkler som ga god opptørking. Men tok tid og trodde jeg var ferdig tørket mange ganger da det så ut til å virke normalt. Men så kunne plutselig truster begynne å gå etter 10 min. Men nå har jeg trua👍👍 Takker for gode tips. (Da begynte selvsagt fremover gir på sb motor å oppføre seg rart så da blir det nytt prosjekt der det ut som) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.