Jump to content

Sort eller hvit utenbordsmotor?

ko-stens

Recommended Posts

Skal ha større motor på HR 440’en, bytte ut en 2023 Tohatsu MFS 30C (har angret fra dag èn på det kjøpet - motoren blir litt for liten med flere enn meg i! Ellers en helt topp motor),men da selgeren spurte om jeg ville ha sort eller hvit ble jeg usikker! 

Hva ville dere gått for!? Har nok vippet litt mot hvit selv, selv om den blåsorte fargen på Tohatsu er pen. De tre andre i familien har stemt også. Selvsagt er det 2 - 2…

IMG_4837.jpeg.f2cda07d082a6e8ed33658c05006811a.jpeg

IMG_6294.jpeg.76ebd0984eed5eb6c42bcd66a09b4771.jpegIMG_6295.jpeg.9017dba7ad02f3a6d7456890cfeafb81.jpeg

jeg er litt gammeldags, og foretrekker at påhengeren synes litt ut dersom man ikke har noe man skjemmes av :fniser: 

Så, derfor hadde det nok blitt den mørke for meg

Sitat

bytte ut en 2023 Tohatsu MFS 30C (har angret fra dag èn på det kjøpet - motoren blir litt for liten med flere enn meg i!

disse små konsolljeepene krever endel motor, er jo fort bortimot dobbelt så tunge i forhold til en typisk 14 foter fra 80 tallet.  
Byttet selv fra en slapp 35hk Evinrude til en sterk Yamaha F40 på en Bella 440 jeg hadde, - den lille økningen på "5hk" kjentes ut som det mangedobbelte. 
En 50hk på denne bør bli bra 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ved ellers lik motor ville jeg valgt svart sa det er penest synes jeg.

Selv har jeg disse fargene:

Svart Suzuki 2002-mod

Blå Yamaha 1997-mod

Grå Yamaha 2022-mod

Ble Mercury 250 hk også levert i både svært og hvitt for noen få år siden, eller var det bare en overgang fra enevtil andre fargen?

Men hvis farge ikke er veldig viktig så spør om leveringstid, kanskje velger du da den fargen med kortest leveringstid.

Bil er det jo vanlig man får velge farge på blant noen alternativer. Ved kjøp av bilen jeg har nå sa jeg hvilken farge jeg ville ha av de tilgjengelige, men at leveringstid var viktigere så andre farger kunne være aktuelle Ved store forskjeller i leveringstid. Sa også hvilken farge som var andrevalget.

Forhandleren tar hele tiden inn biler gor å ha stående klare til kunder med rask levering, men ikke i alle kombinasjoner naturligvis.

Mitt valg av karosseri og girkasse viste seg å være en veldig uvanlig kombinasjon, så der måtte jeg regne med et års leveringstid (og dermed veldig usikre avgifter i nytt statsbudsjett).

Men én bil i fargen som var andrevalget mitt, og ellers riktig spesifisert for meg var på båten til Norge (feilbestilt av importør til annen kunde). Den kunne jeg få om 2 måneder og med 5000 kr i ekstra rabatt på akkurat den bilen (vanskeligere å selge enn standardvalget), så jeg slo til og er hodt fornøyd med det valget. Fikk bilen bare en måned etterpå, så en måned før avtalt, og det er bra.

At det ble andrevalget i farge er ikke så nøye for min del og msn venner seg fort til ny farge. Har hatt 4 biler, hvorav 3 nye, og i 4 helt forskjelige farger.

Mange som ser bllen min kommenterer at de synes fargen er fin.

ko-stens skrev for 2 timer siden:

De tre andre i familien har stemt også. Selvsagt er det 2 - 2

Da er det bare å få inn en nabo (med samme meningene som deg) til å delta i avstemmingen, her må det være oddetall for å kunne sikre et flertall😄

Litt avhengig av type båt og motor kan ofte kontraster være pent, altså mørk motor mot lyst skrog og hvit mot mørkere skrog, men det er jo en smakssak. Og så er spørsmålet hvordan man ønsker båten skal framstå, skal den "poppe" ut blant mange eller framstå mer anonymt, som en i mengden? Samtidig kan også en hvit båt med hvit motor framstå som stilren og "clean". Ikke et enkelt valg dette her😅

Ser man på de siste Evinrude-motorene kom de med deksler med et utvalg av farger, slik at motoren kunne matche båten bedre. Husker jeg la godt merke til disse motorene da de kom, en spennende og gjennomført detalj. Pent. &nbsp

IMG_7426.webp.e26039006e84cb272e98933033f8da81.webp

Bildekilde

46 minutes ago, Sørlandet2 said:

Jeg har sort Mercury.

På sort så blir det mye saltvann-avleiring. Hvite flekker. 

Sort er fint, men det blir også veldig varmt i sola, så hart for lakken over tid. 

Jeg ville valgt hvitt hvis jeg hadde et valg. 

ja sort blank lakk er fint når båten ligger på land! i Trondheimsleia er sjøen så salt at motordekselet ser ikke ut etter bare en liten tur utpå... Jeg brukte flerfoldige båtlapper på å skaffe et nytt motordeksel pga. mange sår og lakkskader!

300.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ting tyder vel på sort. Ser ut som det går an å bruke fjernkontrollen på den større, så da slipper selgeren å dille med den muligens. Regner med at hvit motor har hvit kontroll.

Dessuten finner jeg ikke igjen reservenøkkelen! Det er ingen krise, for det er ikke dyrt med ny, men det er irriterende!

Får lete vilt og uhemmet frem til tirsdag, for da må jeg ha bestemt meg for farge. Selger har begge på lager.

I dag har jeg tatt opp båten og rengjort og polert motoren noe grådig. Pusset faktisk sinkanodene med fint sandpapir for å få dem penere og… 

Har bare hatt den i to år, så den er rimelig fin enda. Et par små merker på dekselet har det blitt, dessverre, så det er «bare» 95%, strøkent. Men resten, som undervannshus,  propell og stamme er 100% strøkent. Den har bare gått mellom 30 og 40 timer og bare èn helg i saltvann. Kjempegod motor, rett og slett, men altså litt puslete med flere enn èn oppi.

Her er det lille vidunderet😊 Dumt å polere den rett før jeg tok fatt vinkelsliperen og skjærte hull til ei luke på sitteplassen foran styrekonsollen… Ble visst litt hvitt støv overalt!😂

IMG_6303.jpeg

IMG_6304.jpeg

ko-stens skrev 29 minutter siden:

Har bare hatt den i to år, så den er rimelig fin enda. Et par små merker på dekselet har det blitt, dessverre, så det er «bare» 95%, strøkent. Men resten, som undervannshus,  propell og stamme er 100% strøkent. Den har bare gått mellom 30 og 40 timer og bare èn helg i saltvann. Kjempegod motor, rett og slett, men altså litt puslete med flere enn èn oppi.

Jeg blir stadig overrasket over hvor lite folk bruker motorene sine pr år og ofte veldig få timer gør de selger motoren. Du har hatt den i 2 år og kjørt 30-40 timer.

Selv 6-hesteren min som er 3 år og 2 måneder har hvertfall passert 400 timer ettersom det ikke går an å bruke mer enn 2 liter pr time (på full gass) og jeg har fylt over 800 liter på tanken.

Jeg har båten på Mjøsa. Her er sesongen i hovedsak fra tidlig i mai til slutten av august for de som fisker (som meg). Når mesteparten av mai og halve juni ofte ryker pga jobb, blir det få timer utpå. Og 1. august begynner forberedelsene til fuglejakta, med skogsfugltaksering og annen hundetrening frem mot jakt og og fuglehundprøver og skytetrening! 

Så jeg får nok nyte de få timene jeg rekker i løpet av sesongen!

Og som du sikkert leste, motoren er noe puslete når flere skal være med. Jeg kjøpte ganske enkelt for liten, rett og slett feil vurdering da jeg kjøpte den, og da får jeg gjøre noe med det nå, før den taper seg enda mer i verdi. Butikken jeg kjøpte den i tar den i innbytte for et fair mellomlegg på en 50, og da blir det ny motor. Denne blir nok hos meg i lang tid. Hadde 30’en vært ypperlig på båten hadde jeg aldri byttet den inn. 

Jeg har to nokså like motorer (Johnson/Evinrude 2004 9,9hk). En hvit og en sort(mørk grå).  Den hvite er mer preget av tidens tann enn den mørke, rent kosmetisk, selv om det for øyeblikket bare er den som går...

Så sot, olje, rust, alger etc viser best på hvit er min erfaring. Jeg har overtatt begge brukte, så vet ikke om de har fått likt stell i disse 20 årene da..

Som nye blir det jo mer en smaks sak, men alt nytt blir jo gammelt hvis man bare venter lenge nok ...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

En kamerat har en hvit Tohatsu som vel er 2-3 år gammel, og den er tiltet opp av vannet når den ikke er i bruk. Den ser pen ut . Ser ikke saltflekker på den. 

Det jeg liker med den motoren er at den tiltes helt opp av vannet pga plasseringen av tilten, så den får ingen groe etc. Heller ingen fett eller oljeflekker etc.

Så i det tilfellet liker jeg hvit best. 

Sort synes jeg er kjedelig, og ser ofte skitten ut pga saltflekker og "dråpe-merker" på dekselet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Har sort Suzuki på min Morgan 445 skjærgårdsjeep. Jeg synes det kler båten godt. Men det gjør sikkert hvit å. Synes spesielt de store motorene i hvit/andre farger er stilig. Så en Yamaha 300 som hadde blå/grå litt sånn transformers-design. Var kul👍

jeg har 50 hk på båten og den går som en kule og planer greit, selv med 4 personer om bord👍 lurt valg. Har også sett at mange tilsvarende båter er undermotorisert da jeg kjøpte vår nå før sommeren..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

TåT skrev for 2 timer siden:

Det er kanskje ikke lov å si, men er ikke hvit motor litt femi? 

Men hva med alle som har hvit båt og hvit bil? :fniser:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...