Jump to content

Kjøleproblem VP AQAD41


Linett

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har to VPAQAD41 motorer i en Fjord. På den ene motoren blir temperaturen høyere enn jeg liker, dvs. opp mot 90, mens den andre holder seg under 85 . ved et turtall på 3400. Jeg har demontert og renset varmeveksler, oljekjøler og eksosbendet samt byttet termostater. Er det noen på forumet som har erfaring fra andre "flaskehalser" på kjølesystemet til 41-motorene? Takker for svar!

 

MVH

 

"Linett"

Link to post

På min 41 (forrige båt) hang termostatene seg slik at den ikke ble varm på lavere belastning. Kanskje det kan skje motsatt vei også slik at termostatene ikke åpner sikkelig??? Jeg har ikke mye erfaring i å skru, men det var veldig lett å skru opp disse, tappet av et par liter kjøleveske først

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

S-slangen mellom drevet og bakplata et ganske tynn og kan lett blokkeres. Det har også skjedd at slangen har delaminert seg, m.a.o at innerdelen at slangen har løsnet og blir sugd sammen av suget som sjøvannspumpen lager.

 

Dessuten er det viktig at både gummileppa som ligger i lokket til ladeluftkjøleren og den T-formede gummileppa som ligger lokket på varmeveksleren ligger riktig i sporene og tetter godt mot anleggsflatene. Disse gummileppene har som funksjon å tette mellom de ulike kammer i vekslerne og hvis de ikke gjør det så går sjøvannet strake veien ut uten å gå gjennom kjølerne.

 

Hva med ladeluftkjøleren har du vært ut med denne også?

Link to post

Kan det være noe med innvendige kjølekanaler i motoren? Båtmagasinet hadde for noen år siden en test av "Systemrens" for å rense opp kjølesystemene i motoren. Mener å huske at de også kjørte denne i ferskvannskretsen på motoren med noen kommentarer knyttet til hvorfor det var lurt. Tror det var en Volvo motor som var utgangspunkt for forsøket.

Link to post

Kjølekanalene i turboen gror igjen.

Joda310

En annen ting jeg kom til å tenke på etter Joda310's innlegg var eksosbendet. Eksosbendet består av et ytre og et indre rør. Selve eksosen går i det indre røret mens sjøvannet går i det ytre hvor de blandes når de går over i belgen og bukkehornet. Eksosbendet har det med å ruste/korrodere i enden slik at passasjen mellom det indre og ytre røret blir liten og delvis blokkert. Da hjelper det ikke hvor godt sjøvannspumpen virker eller hvor åpen systemet er forøvrig hvis det ikke klarer å kvitte seg med sjøvannet.
Link to post

Hei takk for svarene så langt. Beklager at jeg ikke har svart før, men jeg har vært bortreist. Så langt har jeg fått disse svarene:

 

Impeller

Denne er byttet

 

Inntaket på kjølevannet

Jeg står på land nå, så dette skal jeg sjekke. Hvordan kan jeg være sikker på at kranen er 100% åpen?

 

Termostatene

Termostatene ble byttet i vår. Det betyr ikke at det ikke er dem, men jeg satser foreløpig på at de fungerer.

 

S-Slangen

Denne har jeg ikke sjekket, men den tror jeg at jeg bytter.

 

Gummileppa på varmeveksler

Det finnes vel ikke en slik på 41 motoren. Det var vel 40 motoren som hadde en slik?

 

Kjølevannskanalene i motoren

Jeg har gjort rent med krystallsoda, men ikke med systemrens eller kraftigere middel. Det har derimot vært en del rustvann fra denne motoren. Bør vel kanskje kjøre en systemrens før sesongen!?

 

Kjølekanalene i turboen

Det har jeg ikke vurdert. Det er vel ferskvannet som kjøler her, men kan det lage såpass innsnevring at motoren blir varm.

 

Eksosbendet

Begge eksosbendene ble rengjort før motorene ble satt i for to år siden. Dette ruster jo ganskje fort, så det kan være en ide å sjekke igjen!

 

Takker for svarene så langt. Tar gjerne imot flere kommentarer, ideer eller erfaringer !!

 

MVH

Linett

Link to post

Gummileppa på varmeveksler

Det finnes vel ikke en slik på 41 motoren. Det var vel 40 motoren som hadde en slik?

På min AQAD 31A så er det iallefall en slik T-formet gummileppe med et spor som skal stå i "skilleveggene" i varmeveksleren og tette mot lokket. Siden 31 og 41 motoren er ganske så like (kun to sylindre skiller de) så antok jeg at det var likedan på 41 motoren også uten at jeg skal si det for sikkert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...