Jump to content

Yamaha 9,9 firetaktsmotor transportert feil vei, og nå får jeg ikke den til å virke som den skal.

SirMalvin

Recommended Posts

Hei,
Beklager om det finnes flere tråder om dette men prøver meg her.

Har hatt en Yamaha 8hk i i ca 10 år som har fått svært lite kjærlighet. Den nektet å starte for ca 2 uker siden og etter masse mas fra ungene bestemte vi oss for å kjøpe en ny (brukt)

Kjøpte en 9,9 HK Yamaha på finn (2022 modell). Tidligere eier hadde den på båt da vi hentet den og motoren gikk som en drøm. Vi klarte selvfølgelig å legge motoren med feil side ned i bilen!!!

Da vi monterte den på båten kom det mye oljesøl i vannet, men etter å ha latt den stå en stund valgte vi å forsøke å starte den. Som dere kan lese har jeg null peiling på båt.
Den startet på første forsøk men det kom endel hvit røyk som gav seg ganske fort. Guttene var fornøyd og kjørte ca 1,5 time før motoren stoppet. I begynnelsen fikk vi nesten start på den igjen, men til slutt var den helt død. Det var da jeg begynte å google og så at vi hadde transportert den feil, med styrepinnen liggende opp.

Jeg har googlet masse. Tatt ut tenpluggene og renset disse, dradd i snoren uten tennpluggene i for å sjekke om det kom olje ut fra sylinderen, noe det ikke gjorde. Kjøpte forgasser rens og har koblet fra forgasseren rengjort denne etter beste evne. Startet motoren i en bøtte i nøstet og den startet fint. Putten den igjen på båten, virket en stund før den døde igjen, og vi fikk ikke start på den igjen.
Demonterte forgasseren igjen, den startet igjen i en bøtte med ferskvann, hev den på båten igjen og den døde etter ca 20 min. Nå har jeg gjort det samme igjen, renset forgasseren, da servicesenteret sier dette mest sannynligvis er problemet. Motroren gikk fint 20 min i ferskvannsbøtten, hev den på båten og den døde igjen etter få minutter.  Den starter med chooken ute og litt gass.

Servicesenteret har 2 uker ventetid på service og det er det vi har igjen av ferien, så har veldig lyst å fikse dette selv. Noen som har noen gode tips til meg? Pumpen virker som den går fint, vannstrålen er klar og sterk. :)

Merker at pumpen på bensinlangen ikke blir helt hard, slik den gjorde på gamle motoren. Vet ikke om det kan være noe.

Alle tips mottas med takk

Yamaha F9.9 fins vel i (minst) 3 ulike versjoner, er vel F9.9F og F9.9J som deler blokk med F8?   

@SirMalvin  - kan du ta bilder av merkeskiltene på motorene?? 

.. og kanskje noen her inne som vet hva evt forskjeller det kan være på F9.9 fra 2012 til 2022? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Forgasseren fra 2012 F8CMH er ikke kompatibel med 2022 F9.9JMH – verken fysisk eller funksjonelt.

Forgasseren fra 2022 F9.9 kan potensielt brukes for å oppgradere 2012 F8, men vil kreve tilpasning og kanskje ekstra deler.

De to motorene er mekanisk like på blokk og slagvolum (212cc), men har ulike innsug, forgassere og tenningsoppsett.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Takk for svar.

I dag fikk jeg levert inn forgasseren på service og de tok en kikk på den. Den så bra rengjort ut, de justerte litt på flottøren. 
Nå få jeg fint start på motoren, men den dør på lavt turtall. Noen tips til hva jeg kan gjøre videre?
Kan de være oljesøl igjen i eksos, luftfileter(om jeg har dette) eller lignende? 

Bensinen er fra i år, så tror denne skal være grei. Kjører på 95, burde jeg prøve 98?

Bensinen er kjøpt for noen mnd siden og har stått i tanken i nøstet når vi ikke bruker den. Er det poeng å kjøpe 98 og teste dette?

Jeg får nå start på motoren, den går fint på høyt turtall, men dør på lavt turtall. Jeg har for ente gang åpnet forgasseren og rengjort begge dysene. For å være sikker på at jeg gjør det rett... Tomgangsdysen - på denne er det en skrue med et lite hull i, jeg må skru ut dysen som sitter et stykke ned i "røret" og denne har et bitte lite hul i. Jeg har rengjort begge disse og kan se igjennom hullene. Høres det korrekt ut eller er det mer som må gjøres?
På den andre dysen er denne litt lenger og har 6 hull i om jeg ikke husker feil. Skruen på denne har ikke hull i seg. Disse er rengjort også.

Når jeg tar gassen mot lavere turtall begynner motoren og riste fram og tilbake mer enn det skal, kan dette være et tegn på noe?

Jeg har også to tanker med en slange til hver. Jeg har prøvd med begge. Har også renset filteret på begge disse. På den ene tanken får jeg kulen helt hard, mens på den andre (den som fulgte med ny motor) er kulen mye slappere.

Bensinfilteret ser greit ut for meg, men kanskje dette kan være verdt å skifte også?

Føler jeg er nærmere nå når jeg får start på den hver eneste gang, men må bare få fikset at den også liker seg på lavt turtall.

Kan det være noe med eksos, lufting ect? Har skiftet tennplugger også.

Da må du bytte bensin ja, ikke garantert men stor sannsynlighet for at bensinen lager trøbbel for deg. Drener ut all gammel bensin, fyll på ny, flush gjennom ny bensin gjennom dreneringen på forgasser og prøv igjen.

Skal ikke være nødvendig å justere hverken blandeskrue eller tomgang så lenge den virket før.

Har du renset dysene fysisk (stukket gjennom dyser med noe tynt)? Eller bare dusjet de? Bør stakes gjennom for å sikre at de er helt åpne. Gikk akkurat over forgasserne på en 50hk som har hatt tomgangsproblemer i 2 år, gikk nydelig etterpå. Selv om forgasseren og dysene så helt rene ut og kunne se gjennom dem. 

men, start med ny bensin! Enten 98 E5 eller alkylatbensin.

Takk for tips!

Da prøver jeg med 98 bensin.

Når det gjelder rens av dysene hadde jeg ikke noe som var lite nok til å få igjennom de minste hullene (det på tomgangsdysen) og to av de hullene på den andre litt større dysen. Kanskje jeg får kjøpe en knappenål eller noe annet som er tynt nok til å få igjennom der. Sprayet de også med forgasser rens.

Prøver først med ny bensin, så kan jeg heller ta dysen etterpå om det ikke virker. 

Når det gjelder blandeskrue, hvor sitter denne? Jeg har knotet med det meste på forgasseren så kanskje jeg har knotet med denne også. Har ikke sett noen åpenbare steder som kan justeres. Eneste er skrue med en fjær på som styrer noe når jeg skrur på gassen, når den er lav på gass ser det ut som om den løfter på en "dings" på forgasseren. Hehe dårlig forklart. Når jeg skrur gassen langt nok ned ser jeg at denne blir løftet og det er da motoren dør. Er dette tomgangsskruen eller blande skruen?

Ranter bare litt på nå, men den "stangen" som beveger seg når man gasser. Denne er festet med en skrue. Denne har jeg prøvd å justere litt fram og tilbake på stangen uten at det hjelper. Det er denne som når man har lav gass, ser ut til å trigge løft av en eller annen plugg eller noe på forgasseren. Den andre skruen jeg har er for å regulere når denne "pluggen" skal løftes. 
har lekt litt med disse, men uansett hvordan jeg stiller på det så snart den pluggen løftes, eller like før, så dør motoren.

På styrearmen er det to posisjoner som man kan starte fra. Varm motor eller kald motor. Slik det er nå dør motoren så snart jeg nærmer meg kald motor start, føler den har et stykke før den kommer ned til tomgang nivå.

SirMalvin skrev for 2 timer siden:

Kanskje jeg får kjøpe en knappenål eller noe annet som er tynt nok til å få igjennom der.

Det er nok en fordel å bruke fiskesen eller lignende til å stake med, ei knappenål er såpass hard i seg selv at den kan skade mer enn gjør nytte, om du ikke er veldig forsiktig. Har du i tillegg muligheten for tilgang til å bruke ultralydsvasker får du bort alt annet som ligger og kokser seg til i tillegg. 

Nå har jeg kjøpt 98 bensin, tømt motoren for den gamle bensinen. Kjører på med 98 og samme resultat.

Skrudde opp forgasseren for ente + 1 gang og fikk stukket et fiskegøtt gjennom alle hullene i dysene og skruen ned til tomgangsdysen.
Fortsatt samme resultat.

Det jeg nå ser etter å ha skrudd opp forgasseren en haug med ganger er at disse tynne pakningene begynner å ble sliten. Kan det ha noe for seg å bytte disse. Kan det være problemet?

En annen ting. Når jeg skrur ut forgasseren, uten å tømme den for bensin først, er det normalt at om man holder den oppned så renner det bensin ut fra en åpning på siden oppe. Rett under den metall platen som sitter på toppen.

Nå tror jeg snart jeg må gi opp og bare levere den inn til service. 
Har så lyst hver gang jeg har prøvd noe nytt at den bare skal starte opp og kjøre som en prins.

Takk til all hjelp så langt. Tar gjerne imot flere tips.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...