Jump to content

Hvor tett opp mot maks rpm kan jeg ligge på KAD43?

Kineser

Recommended Posts

Jeg har en Joda 310 med KAD43 motor og original B3 propell på Dp-E drev. Får Max 3600 rpm på motor. Dette er vel noen hundre runder lavere enn den skal klare…

Dette er med rent skrog og flatt hav. 

Hvor tett opp mot 3600 rpm kan jeg ligge ved cruise? Jeg antar det ikke er heldig å ligge på max altfor lenge?? 

Og hva kan være årsaken til at jeg ikke får mer enn 3600? 

Bruker tommelfingerregel på 15-20% under oppgitt maks turtall som maks cruise.

Årsaken til at du ikke får fullt turtall er vel som oftest groe på propell, for tung propell eller for tungt lastet båt.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 9 minutter siden:

Bruker tommelfingerregel på 15-20% under oppgitt maks turtall som maks cruise.

Årsaken til at du ikke får fullt turtall er vel som oftest groe på propell, for tung propell eller for tungt lastet båt.

@Blouberg 15-20% under oppgitt, eller under reelt maks turtall? Hvis jeg reduserer med 20% ift reelt, da planer nok ikke min båt… 🤔

Propeller og skrog er helt reint, propellene er originale, så de bør vel ikke være for tunge? 

Kineser skrev 13 minutter siden:

15-20% under oppgitt, eller under reelt maks turtall? Hvis jeg reduserer med 20% ift reelt, da planer nok ikke min båt… 🤔

Jeg bruker 15-20% fra oppgitt turtall. Men dersom du mangler mye og dette har kommet i det siste bør du nok feilsøke..

I følge spec er max rpm på 3900, hvor mye får du på full  spiker @kineser ?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 25 minutter siden:

Jeg bruker 15-20% fra oppgitt turtall. Men dersom du mangler mye og dette har kommet i det siste bør du nok feilsøke..

I følge spec er max rpm på 3900, hvor mye får du på full  spiker @kineser ?

@Blouberg får ikke mer enn 3600. Er det trygt å teste full spiker i nøytral? 

Kineser skrev 4 minutter siden:

får ikke mer enn 3600. Er det trygt å teste full spiker i nøytral? 

Det vet jeg ikke, jeg ville ikke gjort det (: Kanskje @Hulda eller @Hekri kan svare bedre på det. 

I følge VP skal en kad 43 ha et max turtall mellom 3700 og 3900 omd. Det er ikke gitt noe nøyaktig maxturtall da det varierer litt med båt og drev type, men du bør altså klare minst 3700 i følge VP slik jeg forstår det. Marsjfart er 200 omd lavere enn max ifølge VP. Siden du har 3600 er det 100 omd for lite på max, og i tillegg skal du trekke ned minst 200 omd på marsjfart, altså blir det 3400 omd.

Mange synes det er for lite og bare redusere med 200 omd, men jeg bare skriver det som VP selv sier. Teste i nøytral vet jeg ingenting om.

Enig med @Hulda vedr turtall på motorer. 

Hvordan inngående aksel og komponenter i gearkasse/drev vil reagere, er jeg usikker på, men det bør være dimensjonert for å tåle mer enn noen sekunder med mer enn fullt turtall. 

Andre her på forumet som kjenner til dette. 

Som en kommentar; på 80-tallet var det noen "unge voksne" som lurte seg inn på et bilopphuggeri på Økern i Oslo, der de fant en Opel Kaptein med 6 sylindret motor, bensin på tanken, nøkkel i tenninga, og strøm på batteriet, og bilen var stablet i høyde nr 2. 

Den ble startet, det ble lagt en murstein på gasspedalen, og rakkerungene la seg i skjul.

Og ventet. Og ventet....

Etter ca et kvarter på full gass sa det pang. 

Rakkerungene var nysgjerrige må vite, og fikk opp panseret nok til å se en råde som sto ut av blokka med en røyksky av brent olje.    

Så det var den historien. 

Men en dieselmotor er mye mer solid konstruert enn en bensinmotor, men har som nevnt begrenset turtall. 

Men jeg ville unngått høyt turtall uten belastning i lang tid. 

I tråden til @Chilli Solbris ligger det en filmsnutt av en to-takt diesel som "løper løpsk". Det er noen av  Båtplassens medlemmer som får litt dårlig tid - plutselig.  

Den er verdt å se på....:smiler:

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Joda Boats stilte opp alle KAD42/43 med mer diesel for å få båtene til å gå greit. 

Sjekk turbotrykket ditt. Bor du i Vestfold kan du låne min turbotrykksmåler frem til mandag

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Windy37GM skrev 9 minutter siden:

Joda Boats stilte opp alle KAD42/43 med mer diesel for å få båtene til å gå greit. 

Sjekk turbotrykket ditt. Bor du i Vestfold kan du låne min turbotrykksmåler frem til mandag

mvh

Windy37GM

@Windy37GM takk for tilbudet, veldig snilt! Men bor nok dessverre for langt unna deg 😫

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...