Jump to content

Mercruiser QSD 2.8 hvit, 2009 - turtallet stanser ved 3000 rpm

larole

Recommended Posts

Mercruiser QSD 2.8 hvit, 2009 - turtallet stanser ved 3000 rpm, og når jeg tenker meg om er den høyfrekvente "turbolyden" ikke lenger å høre. Jeg kan skru, men stort sett alle problemer jeg møter er litt nye. Feks. er det ikke åpenbart for meg om det faktisk er turboen som står fast, eller om denne ikke går fordi den av andre grunner ikke får nok rpm.

Krever det mye skruing å sjekke om truboen snurrer som den skal, eller kan jeg gjøre dette nærmest ved å snurre på en vifte uten å skru? Har lest om lignende situasjoner her inne, og tenker å etterstramme dieselfiltrene også. Andre tips? Grovfilter byttet i vår, finfilter for et år siden. Ingen røyk, strak aksling.

Mvh OLe B

Har lik motor og opplevd det samme. På min båt gikk den slik når motoren gikk i nød av en eller annen årsak. Har du ingen feilkoder i display? En av dem kan være at senderen på trimindikatoren på drevet viser at drevet er vippet opp for høyt. Selv om ikke dette er tilfelle. Kan også være luft i diesel som trigger nød. Pluss mange ting til…..Det beste er vel å koble til et diagnoseinstrument til motoren. Da får du som regel svaret på om motoren går i nød og hvorfor. Noen feil kan nulles ut med å koble fra all strøm og sette på igjen. Etter å ha luftet dieseltilførsel, selvfølgelig.

Det kan det godt gjøre. Jeg vil ikke tro at du hadde klart 3000 rpm om turboen stod fast. Men det skal ikke mye groe til før det virker inn. 

Det er ikke så vanskelig å sjekke om turbo går rundt, bare ta av slangen på innløpssiden og kjenn med fingrene om den dreier lett. NB, ikke mens motoren går, da får du fort kortere fingertupper!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette har skjedd med min mercury 2.0 qsd fra 2005 også. Har en uttern D68 Jeg trodde også det var turboen, men ikke fått sjekket det. Ingen groe, ingen skader på propell. Men kan den stoppe på 3200rpm fordi diesel filteret er møkkete og eventuelt har vann i seg? Vil den ikke da jage opp og ned er på turtall? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...