Jump to content

Volvo Penta D3 -190 A-C starter ikke. Krise!

Palronnevik

Recommended Posts

Andora skrev for 7 timer siden:

Selfølgelig kjapt å sjekke for å eliminere 👍men er vi helt sikre på at ingen d3 har gear aktuator? @sap_2000 siden den stoppet ved gearskifte fram/bak🤔🤔

Nei, det er jeg ikke sikker på da jeg har sett flere varianter av installasjoner på 1 gen D3.

Både elektroniske spaker med gear aktuator til drev, mekaniske spaker med girvaier rett til drev og gassvaier frem til en svær elektronikkboks i motorrommet som omgjør mekanisk gass til elektronisk. Samt med solenoid på girkasse.

Så hva som sitter her vet jeg ikke, men det som er helt sikkert er at motoren  ikke har noen mekanisk dieselpumpe som en evt gassvaier går til.

Det jeg synes er rart hvis det skulle være en sensor for "i gir" enten i spak eller aktuator, er dette klikket man hører når  tenningen vris til start.

Håper TS følger rådene om å begynne med å turne motor manuelt og så sjekke starter, samt kabler og koblinger hele veien frem til batteri.

Og lokaliserere dette klikket.

Mvh. SAP

Nå skal jeg stille et spørsmål som jeg forstår enkelte her mener ikke skal stilles. Jeg tar sjansen til tross for risiko for utestengelse og fordømmelse til evig motvind. 

@Palronnevik Har du lest instruksjonsboken til motoren din? I instruksjonsboken til min D6 står det innledningsvis, etter en par-tre sider med advarsler om likt og ulikt, en skisse med forklaring til plassering av motorens vitale komponenter. Herunder startmotoren. I tillegg finnes det oversikt over betydning av de vanligste typer feilmeldinger, samt innspill til feisøking når ting ikke virker. Anbefales. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 2 minutter siden:

Nå skal jeg stille et spørsmål som jeg forstår enkelte her mener ikke skal stilles. Jeg tar sjansen til tross for risiko for utestengelse og fordømmelse til evig motvind. 

@Palronnevik Har du lest instruksjonsboken til motoren din? I instruksjonsboken til min D6 står det innledningsvis, etter en par-tre sider med advarsler om likt og ulikt, en skisse med forklaring til plassering av motorens vitale komponenter. Herunder startmotoren. I tillegg finnes det oversikt over betydning av de vanligste typer feilmeldinger, samt innspill til feisøking når ting ikke virker. Anbefales. 

Jeg har selvfølgelig IKKE lest instruksjonsboken, men det skal jeg sannelig gjøre i helgen 😁

Men servicemanualen vil de ikke gi fra seg, den må du lete opp på nettet selv. Den finnes der ute (og på harddisken min). 

Hvis klikket forsvant etter at du tørnet motoren har jeg en hypotese, den er dessverre ikke billig. Startmotoren har forblitt i inngrep på startkransen, dermed har startmotoren også gått rundt når du tørnet. Nå står det et sted med brent kommutator. Innslaget jorder gjennom viklingene, dermed får du et klikk hvis børster har kontakt og ingenting ellers. Holdeviklingen på innslaget er ikke sterk nok til å slå til på egenhånd. 

Startmotoren er nok gjemt under/bak intercooler, mulig at du klarer å komme til den uten å demontere men ikke sikkert. 

subwoofer skrev 3 minutter siden:

Men servicemanualen vil de ikke gi fra seg, den må du lete opp på nettet selv. Den finnes der ute (og på harddisken min). 

Hvis klikket forsvant etter at du tørnet motoren har jeg en hypotese, den er dessverre ikke billig. Startmotoren har forblitt i inngrep på startkransen, dermed har startmotoren også gått rundt når du tørnet. Nå står det et sted med brent kommutator. Innslaget jorder gjennom viklingene, dermed får du et klikk hvis børster har kontakt og ingenting ellers. Holdeviklingen på innslaget er ikke sterk nok til å slå til på egenhånd. 

Startmotoren er nok gjemt under/bak intercooler, mulig at du klarer å komme til den uten å demontere men ikke sikkert. 

Klikket forsvant før jeg tørnet motor manuelt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...