subwoofer Svart Fredag 18:26 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:26 Sjekk/stram både rød og svart tilkobling i bildet. Løs jordledning ville forklare mye. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Fredag 19:15 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:15 Andora skrev for 7 timer siden: Selfølgelig kjapt å sjekke for å eliminere 👍men er vi helt sikre på at ingen d3 har gear aktuator? @sap_2000 siden den stoppet ved gearskifte fram/bak🤔🤔 Nei, det er jeg ikke sikker på da jeg har sett flere varianter av installasjoner på 1 gen D3. Både elektroniske spaker med gear aktuator til drev, mekaniske spaker med girvaier rett til drev og gassvaier frem til en svær elektronikkboks i motorrommet som omgjør mekanisk gass til elektronisk. Samt med solenoid på girkasse. Så hva som sitter her vet jeg ikke, men det som er helt sikkert er at motoren ikke har noen mekanisk dieselpumpe som en evt gassvaier går til. Det jeg synes er rart hvis det skulle være en sensor for "i gir" enten i spak eller aktuator, er dette klikket man hører når tenningen vris til start. Håper TS følger rådene om å begynne med å turne motor manuelt og så sjekke starter, samt kabler og koblinger hele veien frem til batteri. Og lokaliserere dette klikket. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Palronnevik Svart Fredag 19:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:46 index skrev for 11 timer siden: Jepp! Dreies med klokka, litt stille og forsiktig. Det er tungt, men det skal være bevegelse. Står den bom fast, har du vann i en sylinder og motoren bør åpnes kjapt! Dreier; Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Fredag 19:49 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:49 Drei TO fulle tørn, da vet du at ingenting butter. Men mistanken om at motoren sitter fast er avkreftet. Problemet er rimelig sikkert elektrisk Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart Fredag 19:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:52 subwoofer skrev 3 minutter siden: Drei TO fulle tørn, da vet du at ingenting butter. Men mistanken om at motoren sitter fast er avkreftet. Problemet er rimelig sikkert elektrisk Dreiet den to hele tørn. Gikk fint. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 19:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:57 Supert! Da vet vi at motoren ikke sitter! Da er det enten startmotoren eller elektronikken. Vi nærmer oss! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Palronnevik Svart Fredag 20:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:00 Update; nå kommer det ingen lyd i det hele tatt. Har også satt inn nytt batteri. Fremdeles ingen lyd. Altså ingen lyd både før og etter det nye batteriet. Nå er det bare helt dødt. Skal få sjekket kablene og startmotoren over helgen. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Fredag 20:06 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:06 Blacker instrumentene ut når du vrir nøkkelen til start? Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart Fredag 20:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:08 subwoofer skrev for 2 timer siden: Motsatt ende av motoren, samme side. Her? Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart Fredag 20:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:08 Palronnevik skrev Just now: Her? Sorry, de bildene ble opp/ned… Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart Fredag 20:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:09 subwoofer skrev 2 minutter siden: Blacker instrumentene ut når du vrir nøkkelen til start? Nei Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Fredag 20:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:19 I siste video har du et instrument som viser et utropstegn. Kan det bety noe? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Palronnevik Svart Fredag 20:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:23 Jens_P skrev 2 minutter siden: I siste video har du et instrument som viser et utropstegn. Kan det bety noe? Info fra forrige eier; Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Fredag 20:30 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:30 Da er det under kontroll og ikke årsak til problemene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Brigg Svart Fredag 20:41 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:41 Nå skal jeg stille et spørsmål som jeg forstår enkelte her mener ikke skal stilles. Jeg tar sjansen til tross for risiko for utestengelse og fordømmelse til evig motvind. @Palronnevik Har du lest instruksjonsboken til motoren din? I instruksjonsboken til min D6 står det innledningsvis, etter en par-tre sider med advarsler om likt og ulikt, en skisse med forklaring til plassering av motorens vitale komponenter. Herunder startmotoren. I tillegg finnes det oversikt over betydning av de vanligste typer feilmeldinger, samt innspill til feisøking når ting ikke virker. Anbefales. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
subwoofer Svart Fredag 20:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:47 When all else fails, read the f&&&ing manual! Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart Fredag 20:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:50 Brigg skrev 2 minutter siden: Nå skal jeg stille et spørsmål som jeg forstår enkelte her mener ikke skal stilles. Jeg tar sjansen til tross for risiko for utestengelse og fordømmelse til evig motvind. @Palronnevik Har du lest instruksjonsboken til motoren din? I instruksjonsboken til min D6 står det innledningsvis, etter en par-tre sider med advarsler om likt og ulikt, en skisse med forklaring til plassering av motorens vitale komponenter. Herunder startmotoren. I tillegg finnes det oversikt over betydning av de vanligste typer feilmeldinger, samt innspill til feisøking når ting ikke virker. Anbefales. Jeg har selvfølgelig IKKE lest instruksjonsboken, men det skal jeg sannelig gjøre i helgen 😁 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 21:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:10 Slutt å kjøpe nye ting før du er ferdig å feilsøke! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brigg Svart Fredag 21:16 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:16 index skrev 6 minutter siden: Slutt å kjøpe nye ting før du er ferdig å feilsøke! Tenkte du på instruksjonboken her? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart Fredag 21:18 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:18 Brigg skrev 1 minutt siden: Tenkte du på instruksjonboken her? Nei, det nye batteriet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
x17 Svart Fredag 21:21 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:21 I følge verksted manualen ser det ut til at du kan prøve å gjøre målingen direkte på dynamoen (den tykke Røde). Strøm fra batteriet går først til dynamoen, og deretter til starteren. Det ser ut til at starteren sitter bortgjemt bak intercooler på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
x17 Svart Fredag 21:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:22 Link til manualen i litt laber kvalitet: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://www.varen4u.nl/pdfs/volvo/D3_Workshop.pdf&ved=2ahUKEwi9-YfB-NiOAxUgHRAIHTbzHMAQFnoECA0QAQ&sqi=2&usg=AOvVaw1qvTCbkK5Ua2ii1mtygmUK Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Fredag 21:42 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:42 Ved å søke på motornr på Volvo Pentas sider finner man instruksjonsbok samt annen nyttig informasjon for akkurat den aktuelle motoren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
subwoofer Svart Lørdag 08:10 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:10 Men servicemanualen vil de ikke gi fra seg, den må du lete opp på nettet selv. Den finnes der ute (og på harddisken min). Hvis klikket forsvant etter at du tørnet motoren har jeg en hypotese, den er dessverre ikke billig. Startmotoren har forblitt i inngrep på startkransen, dermed har startmotoren også gått rundt når du tørnet. Nå står det et sted med brent kommutator. Innslaget jorder gjennom viklingene, dermed får du et klikk hvis børster har kontakt og ingenting ellers. Holdeviklingen på innslaget er ikke sterk nok til å slå til på egenhånd. Startmotoren er nok gjemt under/bak intercooler, mulig at du klarer å komme til den uten å demontere men ikke sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart Lørdag 08:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:14 subwoofer skrev 3 minutter siden: Men servicemanualen vil de ikke gi fra seg, den må du lete opp på nettet selv. Den finnes der ute (og på harddisken min). Hvis klikket forsvant etter at du tørnet motoren har jeg en hypotese, den er dessverre ikke billig. Startmotoren har forblitt i inngrep på startkransen, dermed har startmotoren også gått rundt når du tørnet. Nå står det et sted med brent kommutator. Innslaget jorder gjennom viklingene, dermed får du et klikk hvis børster har kontakt og ingenting ellers. Holdeviklingen på innslaget er ikke sterk nok til å slå til på egenhånd. Startmotoren er nok gjemt under/bak intercooler, mulig at du klarer å komme til den uten å demontere men ikke sikkert. Klikket forsvant før jeg tørnet motor manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.