Jump to content

Volvo Penta D3 -190 A-C starter ikke. Krise!

Palronnevik

Recommended Posts

Har ikke lest alt i tråden, men er det ikke bare å begynne med de enkle tingene først. Følg de tykke kablene fra startbatteri og frem til motor, både den røde og den sorte kabelen. Regner med du skrudde de godt fast på det nye batteriet. Der hvor kablene er festet på motor kjenner du godt etter at de sitter fast. Den røde er festet på startmotor. Plusskabelen går innom hovedbryteren. Bryteren kan være synderen så det kunne vært greit å koble forbi denne som en test. 

Når det er dårlig kontakt langs disse hovedkabelene vil store strømforbrukere som startmotor ikke fungere, mens mindre forbrukere gjerne virker fremdeles, slik som instrumenter. Husk alltid at hovedstrømbryter er av mens du jobber. Begynn med den sorte, det er enklest.

hegra skrev for 3 timer siden:

Har ikke lest alt i tråden, men er det ikke bare å begynne med de enkle tingene først. Følg de tykke kablene fra startbatteri og frem til motor, både den røde og den sorte kabelen. Regner med du skrudde de godt fast på det nye batteriet. Der hvor kablene er festet på motor kjenner du godt etter at de sitter fast. Den røde er festet på startmotor. Plusskabelen går innom hovedbryteren. Bryteren kan være synderen så det kunne vært greit å koble forbi denne som en test. 

Når det er dårlig kontakt langs disse hovedkabelene vil store strømforbrukere som startmotor ikke fungere, mens mindre forbrukere gjerne virker fremdeles, slik som instrumenter. Husk alltid at hovedstrømbryter er av mens du jobber. Begynn med den sorte, det er enklest.

Supert! Det skal jeg gjøre! 

Spørsmål: Er det DCDC converter på D3? 

Jeg leste nettopp om en med D6 som opplevde følgende:

Motor ville ikke starte.

Instrumenter var døde. 

Røyk i motorrommet.

Feil ble lokalisert til brent DCDC converter, og det ble nevnt i samme tråd at det fort kan skje dersom startbatteriet er dårlig.

Jeg vet ikke om dette er relevant for D3, men kanskje?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Slår meg etter å ha lest denne å mange andre tråder, samt alle innlegg på volvo forumet, at Volvo har veldig mye feil. Ser ikke samme på Yanmar forumet.

Å er utrolig så mye feil som meldes på disse D motorer fra Volvo. Så lure på om kanskje VP har lagt inn litt vel mye elektronikk som kanskje ikke er helt egnet til bruk i båt.

Jaja vet det ikke hjelper TS. Sorry.

Ifølge chatgpt.com om motorbåtsegmentet (>25 fot) er Volvo Penta klart ledende – gjerne 80–90 % markedsandel.

Så at det diskuteres mer feil på Volvo sine sider i denne klassen enn Yanmar er således ikke overraskende. At Yanmar er bra motorer, men dog med visse feil de også er omtalt tidligere her på forumet. At Volvo Penta er bra motorer men med noen feil de også er også omtalt. 

D-serien har en viss tendens til elektronikkproblemer, spesielt relatert til EVC-systemet og fuktighet. Men dette gjelder primært eldre motorer og installasjoner med dårlig vedlikehold. Ikke overraskende er nye D-serie motorer bedre her. 

Okkaby skrev On 27.7.2025 at 0.46:

Slår meg etter å ha lest denne å mange andre tråder, samt alle innlegg på volvo forumet, at Volvo har veldig mye feil.

Vel vel, blant noen Yanmar-eiere verserer dette: "Volvo-eiere skryter av at Volvo har serviceverksted på hvert nes. Og takke fanden for det, det trenger de!"

:påske:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

subwoofer skrev for 1 time siden:

Hvor alt dette KI-maset?  ChatGPT hallusinerer som bare f%^*, hvorfor ikke finne noen skikkelige kilder? I forhold til løsning av problemet bidrar GPPet fra KI nix og nada. 

Det er helt klart viktig å være kildekritisk. Men var det første avsnitt du reagerte på? Mener du at chatgpt.com hallusinerer mht tallene? Svaret var til @Okkaby ift hans uttalelse ift antall feil på D-serien elektronikkmessig ift Yanmar. Så det var ikke svar på TS spørsmål.

Avsnitt 2 var mine ord og betraktninger utifra hva jeg har lest her på forumet.

Avsnitt 3 var mine tanker ift at jeg med mine 2 stk D6-310 fra 2007 selv har opplevd at kontakten for aktuator i EVC boksen for styrbord motor var korrodert. Da ville ikke motor starte og jeg fikk heller ikke frem noe feilmelding i displayet. Etter pussing av kontakten fungerte det igjen. Det ville sikkert ikke korrodert om de var laget anderledes den gang. Jeg har også hatt kontaktvansker på temperaturgiber som da gav signal om for lav temperatur. Og map-sensor er en kjent feilkilde på tidligere utgaver. Elektronikken på selve motoren er kapslet inn anderledes på de nye. Volvo har vist på både drev, dph A og utvikling til E1 versjonen samt motorene siden de vel kom i 2005 elns at de har utviklet disse til det bedre. 

Altså var ikke noen av svarene chatgpt AI/KI forsøk på å løse TS sine utfordringer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...