Jump to content

Er det noen grunn til å være skeptisk til Mercury utenbordsmotorer?

oyvindranger

Recommended Posts

oyvindranger skrev for 2 timer siden:

Da kan jeg oppdatere med at jeg tok sjansen på Mercury og kjøpte en Nordkapp 720 Noblesse. Ville egentlig ha 250hk, men denne hadde 200. Landet på at det holder til putring rundt i Oslofjorden med to unger :) 

Da er vi spent på om det ble en R4, R6, V6 eller V8. For Mercury har/hadde 200-hestere i alle disse konfigurasjonene :fniser:

R6 og V8 kan dessuten omprogrammeres til 275-300 hk hvis man angrer på valget :glorie:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja den er nok ganske sterk den 3,4-literen :glorie:

Og det er noen ekstra hester å hente på den også (når garantien går ut).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Vet om en som har hatt en Suzuki i 10 år (150 hk), den var nå "beyond repair" og måtte kondemneres pga. store tæringer. Brukt relativt lite men jevnt gjennom hele året. Mannen kjøpte motor/båt ny og var relativt rystet over å måtte ta en slik kostnad nå.

Tror den største trusselen mot uansett nyere motor er eier. Gjennomkjøres ikke motor med ferskvann etter bruk så vil den få tæringsskader over tid. Og alt er såpass redusert til det minimale av godstykkelser osv. for å oppnå lav vekt for en nyere motor at det er ikke mer enn minimum å gå på.

Hadde jeg skulle valgt uten noen forbehold ny påhenger i denne klassen i dag hadde det vel blitt Yamaha. Men med godt stell er sikkert både Suzuki og Mercury gode valg. Honda har god driftssikkerhet men har bl.a. erfart mye korrosjonsproblemer på snøfresere i de senere år, mulig de har tatt noen snarveier på påhengerne også?

Siden temaet i tråden er kvalitetsmotorer:

Rydder i boden på hytta i dag, og dette vidunderet gis bort ved henting her på Flekkerøy utenfor Kristiansand.

Sist brukt for ca 10 år siden, hvor den startet og gikk greit. Etanolholdig bensin var ikke oppfunnet sist denne tråkket i vannet, så det burde ikke representere noe problem.

Bensintilkoblingen til bensininntaket på motor følger med.

20250726_132405.jpg.c1c3870f516d4aca0364af3978cca9c5.jpg

Gis bort til BP-medlem som vil ha et koselig kvalitetsprosjekt, alternativt kjøres den før eller siden til Mjåvann 🙂.

Mulig dette innlegget bryter alle forumregler. I såfall kan moderator slette og Mjåvann er et hakk nærmere 😅.

Overtok båten her om dagen. Må si Nordkapp’en leverer ordentlig bra i sjøen. Mye smarte løsninger og fin layout på sittegruppen. Her synes jeg Ibiza har gått seg helt vill på de nyere modellene ift den 760’en jeg hadde tidligere.  

Hadde nok vært gøy med 250hk på hekken, men synes 200 hesteren gjorde jobben godt nok. Gikk lett i plan, og jeg opplevde ikke at det manglet noe særlig med krefter. Må i tilfelle være litt morrofaktor hvis man skal leke seg litt. Veldig stillegående var den også. Ser også at det har skjedd litt på teknologifronten siden sist jeg hadde båt med blant annet automatisk trim på både motor og trimplan.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...