OsloSkipper Startet 24.Juli Link til dette innlegget Startet 24.Juli Vurderer å bli båtmann, men har null erfaring. Jeg ønsker både å oppleve en elekrisk båt i praksis og å stille mange dumme spørsmål om praktisk bruk og eierskap av båt som man ikke lærer av å studere til båtførerprøven. Kjenner ingen båtfolk, så noen her som vil ta meg med seg i noen timer på sjøen? Er snart 40, jobber med IT, betaler gjerne for privilegiet. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Hei, velkommen, og jeg håper vi kan få gjort deg til båtmann! Jeg kommer ikke til å kunne hjelpe deg, da jeg ikke er i nærheten av oslofjorden, men lurer alikevel på hvorfor det skal være elektrisk? Det er jo i båtverdenen å legge en ganske stor begrensning på potensielle hjelpere, ettersom det rett og slett er forsvinnende få elektriske båter sammenlignet med alt annet.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
OsloSkipper Svart 24.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli Bare for å slå to fluer i en smekk egentlig. Skal jeg kjøpe båt i fremtiden, blir det elektrisk. Skjønner at det er veldig begrensende, så jeg får endre forespørselen min senere om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 30.Juli Link til dette innlegget Svart 30.Juli OsloSkipper skrev On 24.7.2025 at 17.21: Bare for å slå to fluer i en smekk egentlig. Skal jeg kjøpe båt i fremtiden, blir det elektrisk. Skjønner at det er veldig begrensende, så jeg får endre forespørselen min senere om nødvendig. Tenk over investeringskostnader for elmotor og batterier og ta med renter u regnestykket og tenk over hvor mange liter bensin eller diesel du kan få for den summen. Størrelsen på batteriet må tilpasses de lengste turene. Selv har jeg bensinpåhengsmotorer på båtene mine. Har sett noen artikler om elektriske påhengsmotorer og de er ekstremt mye førere også måtte jeg hatt en hel haug batterier for å kunne dratt på langtur, og sikkert endrl ladere for å rekke å lade alt sammen før neste tur. Måtte vel kjøre en seilbåt for motor Norge på langs tur retur tror jeg det var før elpåhengsmotor med bare et batteri kommer på samme sum som bensinpåhenger pluss bensin. Og det er jo naturlig at minst et batteri blir utslitt på en sånn tur og at man trenger flere batterier pga rekkevidde osv gor å klare å gjennomføre selv om tid ikke hadde vært faktor og man hadde fått lov å lade hvert eneste sted det var stikkontakt. Har funnet ut st bensinmotor er det rette for meg, evt diesel, men da blir det innendørs og litt større nåt enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 30.Juli Link til dette innlegget Svart 30.Juli OsloSkipper skrev On 24.7.2025 at 17.21: Skal jeg kjøpe båt i fremtiden, blir det elektrisk. Hva slags elbåt er det du tenker på? Er det figer cabincruiser til mange millioner eller er det ei 12 fots jolle med bitteliten Biltema påhengsmotor som kobles til et vanlig bilbatteri? Eller kanskje et sted mellom disse? Legg også merke til at elektriske påhengsmotorer har en litt alternativ ig tvilsom måte å beskrive hestekrefter. 1 hk er ca 735 watt, men man ser mange elektriske påhengsmotorer har effekt tilsvarende feksv6 hk bensinmotor, menbuten st den er i nærheten av å ha effekten til 6 hk bensinmotor. Tvilsomt opplegg, så vær klar over deg når du skal sammenligne feks 6 hk bensinmotor mot tilsvarende elmotor. Drt blir jo litt dumt å sammenligne 6 hk mot 3 hk og tro man får deg samme. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 30.Juli Link til dette innlegget Svart 30.Juli Er involvert i et prosjekt som var planlagt å være elektrisk, men etter å ha sett andres problemer blir det heller dieselmotor ombord. Det blir også ekstremt mye mindre investeringskostnad. Sitér dette innlegget Link to post
OsloSkipper Svart 30.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli Jeg ser foreløpig på følgende alternativer: Strømsøboat Expedition Range Delphia 10 Sedan Northman 1050 Trawler Electric Ønsker kontorplass og soveplass. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 30.Juli Link til dette innlegget Svart 30.Juli OsloSkipper skrev 10 minutter siden: Jeg ser foreløpig på følgende alternativer: Strømsøboat Expedition Range Delphia 10 Sedan Northman 1050 Trawler Electric Ønsker kontorplass og soveplass. Du har jo et ganske konkret utvalg der. Dette er vel båter som ikke er så store og som er minimalt utstyrt, men likeve koster et par millioner? Det finnes vel forhandlere som selger slike så du kan be om å få en demotur? Evt sende dem en mail og spør om de kan videresende den til noen som har kjøpt slike båt. Jeg har selv i tidligere jobb vært involvert i innkjøp av sag til flere hindre tusen. Da var vi sammen med forhandler innom en bedrift som hadde kjøpt samme type sag og kunne vise oss denne. Så ble det handel av sag og jeg har brukt den endel timer. Tror det var Strømsøboat som hadde en turné langs kysten fra Oslo til Kristiansand sånn ca hvor de ladet med sola og brukte mange uker på turen. Den burde du kanskje vært innom, men er vel for seint nå for i år. Ellers kan du jo finne def en elbåtlader og henge der. Da finner du sikkert etterhvert en elbåteier som har god tid mens han må vente på ladingen. Ellers tror jeg det er utleie av elektriske snekker i Arendal (får hvettfall inntrykk av det når jeg putrer forbi med bensinmotorene mibe), ved gjestehavna rett vest for sentrum, like utafor Kittelsbukt. Kanskje leie noe sånt en dag for testing. Kan jo hende det finnes noe lignende i Oslo også. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 30.Juli Link til dette innlegget Svart 30.Juli OsloSkipper skrev 54 minutter siden: Jeg ser foreløpig på følgende alternativer: Strømsøboat Expedition Range Delphia 10 Sedan Northman 1050 Trawler Electric Ønsker kontorplass og soveplass. Du har jo et ganske konkret utvalg der. Dette er vel båter som ikke er så store og som er minimalt utstyrt, men likeve koster et par millioner? Det finnes vel forhandlere som selger slike så du kan be om å få en demotur? Evt sende dem en mail og spør om de kan videresende den til noen som har kjøpt slike båt. Jeg har selv i tidligere jobb vært involvert i innkjøp av sag til flere hindre tusen. Da var vi sammen med forhandler innom en bedrift som hadde kjøpt samme type sag og kunne vise oss denne. Så ble det handel av sag og jeg har brukt den endel timer. Tror det var Strømsøboat som hadde en turné langs kysten fra Oslo til Kristiansand sånn ca hvor de ladet med sola og brukte mange uker på turen. Den burde du kanskje vært innom, men er vel for seint nå for i år. Ellers kan du jo finne def en elbåtlader og henge der. Da finner du sikkert etterhvert en elbåteier som har god tid mens han må vente på ladingen. Ellers tror jeg det er utleie av elektriske snekker i Arendal (får hvettfall inntrykk av det når jeg putrer forbi med bensinmotorene mibe), ved gjestehavna rett vest for sentrum, like utafor Kittelsbukt. Kanskje leie noe sånt en dag for testing. Kan jo hende det finnes noe lignende i Oslo også. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 30.Juli Link til dette innlegget Svart 30.Juli Ta kontakt for en prøvetur står det i denne annonsa for Strømsøboats: https://www.finn.no/mobility/item/348326533?ci=7 Trodde Strømsø var i Drammen, men virker som om dette firmaet holder til et litt annet sted. Rekkevidden er oppgitt til Arendal - Hirtshals, uten å oppgi hvilken distanse det blir. Et ikke dette ca 100 km, og isåfall en distanse jeg kan klare med grei margin på ei 20 liters kanne med bensin med min 19 fots båt til 60.000 kr som jeg kan sove i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.