Jump to content

Kalibrering av Garmin GHP-12 autopilot - noen som vet hvordan man gjør det?

dennrick

Recommended Posts

Hei i sommervarmen:smiler:

Jeg har en stund fått alarmer om at autopiloten er feilkalibrert med den følge at den kobler seg ut. Etter dette kan jeg sette den på igjen, og den kan være på i flere timer. Inntil neste gang den kobler seg ut. Jeg har kunnet leve med dette. Idag hadde jeg episode som forklarer noe jeg nå tenker det er nødvendig å få dette fikset. Problemet er at styrekurs pilen på plotteren viser trygg kurs, mens båten i virkeligheten krabber mot styrbord. Her er et bilde som viser dette:

Autopilot.jpg.7b268e58a20ead78bac5dc2844f89774.jpg

Styrekursen på plotteren viste at vi kom til å gå vel klar av 0,9 meteren på babord siden, men så kom jeg på denne feilkalibreringen. Vi kommer inn øverst på bildet, fra venstre, så derfor tok jeg en liten piruett. Den faktiske kursen var omtrent rett på skjæret ihht sporet på plotteren.

Jeg har sjekket og lest manualen, men jeg syntes det er litt vanskelig å forstå. Har tittet litt i instrumentene, og blir ikke klokere.

Er det noen som har opplevet det samme og har hatt suksess med å rekalibrere autopiloten? Den eneste jeg vet om som har Garmin er vel deg @Hulda

Så oppsummert: Hvordan kalibrerer man denne autopiloten?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Kalibreringen består av en "Dockside Wizard" og en"Seatrial Wizard" som er ganske godt beskrevet i installasjonsmanualen.  

Hva er det du har som styrekurslinje på plotteren, HDG (kompasskurs) eller COG (GPS kurs over bunnen) ?  På min Garmin plotter kan jeg velge en av de, eller begge. COG gir best indikasjon på hvor du vil havne.  Hvis HDG og COG ikke stemmer overens i et område med lite strøm og vind, kan du prøve å korrigere kompasset med "Setting North".

Bruker du "Route to" ? Den skal holde båten på en plottet rute, uavhengig av vind og strøm.  Du kan sette opp visning av XTE, som viser hvor langt du er til side for rutelinjen (Cross Track Error).

Et dårlig kalibrert kompass kan gi litt unøyaktighet ved passering av et waypoint i "Route to". AP vil først styre kompasskurs mot neste waypoint, for deretter å korrigere ut fra XTE.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...