Jump to content

Forslag til familiebåt (dagsturer, 18/19 fot)

Kromkaken

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg søker mitt livs første båt! Denne skal kun brukes til dagsturer og skal i tillegg til meg selv kunne huse min kone og våre to små barn.

Jeg ser for meg en bowrider eller daycruiser da jeg ønsker mulighet for sikkelig kalesj. Et viktig kriterium er også at alle båtputer skal kunne lagres i båten når den ligger ute over sommeren. Pga dette behovet tenker jeg at daycruiser kan være aktuelt slik at puten kan lagres i «soverommet»».  Men helst ønsker jeg en bowrider (åpen plass foran) med plass til lagring av puter - finnes det slike modeller? 

Ser etter brukte båter i størrelsesorden 18-19 fot og helst med mulighet for å kunne slå opp bord i akter for bespisning. Helst ikke båt eldre enn 10år.

Til nå har jeg sett på Uttern D57/T57 . Finnes det liknende alternativer? 

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg bor på vestlandet, og har ikke tilgang til nøst - båten vil ligge i marina/båthavn over sommeren. Tenker 100-150 hk.  

Innspill og råd mottas med stor takk!!

Muligens noe eldre enn hva du ser etter, men likevel, kanskje Yamarin 58BR kan gjerne være et alternativ? Litt mer gammelmodig design enn Uttern T57 da, men en helt grei og populær båt i sjiktet 19 fot, og kanskje til en rimeligere pris enn nyere modeller, hvis det gjør båtkjøpet mer fristende.

En kamerat hadde en slik med 115hk Yamaha i ti års tid, før de byttet til en større DC, fra samme produsent. Fikk vært med en del turer med 58BR'en, opplevde den som en helt grei dagsturbåt. Vi var rundt i hele Ryfylke med denne, også turer ut til Kvitsøy i litt mer sjø. Tåler fint litt bølger, og går mykt i disse om farten tilpasses. Er ikke i kategorien havgående akkurat, men fin blant holmer og skjær. Mulighet for å trø putene inn i lagringsrom langs siden, om man ikke har for mye annet liggende der fra før. Putene er for så vidt ikke så veldig store, så har du bil er det greit å ta dem hjem om du tenker være lenge borte fra båten, det er naturlig nok fuktigere klima i en båt enn hjemme, selv om båten er tett. Kalesja kameraten min hadde på sin (Helly Hansen) holdt tett alle årene, noe de fleste vil gjøre om man tar vare på dem.

J-Å skrev 29 minutter siden:

vurdere om du trenger en planende båt som går +30 knop

For så vidt en vurdering som alltids er grei å ta. Likevel, hvis målet er å komme seg litt vekk fra nærområdet (og tilbake igjen) i løpet av en dag er gjerne en kjappere båt løsningen. Man får muligheten til å oppleve flere steder med hurtiggående båt, så kan man heller slakke av og gå på tomgang når man nærmer seg. Selv har jeg trivdes godt i snekke-/seilbåtfart i alle år, men ser jo at det kan være praktisk med en kjappere sak om det er litt avstand, gjerne spesielt på hjemveien.

Kromkaken skrev for 17 timer siden:

Ser etter brukte båter i størrelsesorden 18-19 fot og helst med mulighet for å kunne slå opp bord i akter for bespisning. Helst ikke båt eldre enn 10år.

Skibsplast Familyship på 19 fot burde være et ganske greit slternativ hvis du stryker punktet om maks 10 år. Jeg har en selv og den er 45 år og fungerer fint. Det er egentlig viktigst at motoren ikke er altfor gammel, min motor er 28 år gammel og fungerer fortsatt fint.

Her er et tilfeldig eksempel på slik båt fra finn så du og andre ser hva slags båt det er snakk om, den i linken har Mercury motor, noe jeg ikke har så veldig lyst til å kjøpe.

https://www.finn.no/mobility/item/416807011?ci=1

Egentlig laget for maks 70 hk, men ganske vanlig med mer, ligger en på finn med 130 hk nå.

Takk for innspill alle sammen! @glalaks akkurat noe slikt jeg kan tenke meg. 

Ser også at det finnes en del tiltalende båter fra produsenten AMT, disse virker også å være billigere en f.eks Uttern og Askeladden - noe spesiell årsak til at disse ligger lavere i pris?

Hva gjelder alle skjærgårdsjeepene jeg ser i marinaer rundt omkring, hvordan håndtere eierne typisk båtputene? Blir vel søkkvåt i stuverom uten kalesj?  Tenker at om en ikke har eget nøst så må det være ganske upraktisk å fylle bilen sin med puter og bære frem og tilbake hver gang en ønsker seg tur å vannet. 

Kromkaken skrev 1 time siden:

Hva gjelder alle skjærgårdsjeepene jeg ser i marinaer rundt omkring, hvordan håndtere eierne typisk båtputene? Blir vel søkkvåt i stuverom uten kalesj?

Gjerne en grunn til at mange slike puter ikke ser ut i måneskinn😅

Stuvrommene skal i utgangspunktet være konstruert slik at det ikke regner inn, med overlappende luker. Likevel vil fuktig miljø kunne gjøre sitt. Heller ikke sikkert putene alltid er helt tørre når de blir stuvet bort.

Her i området, med generelt sett fuktig sørvestlandsvær, tenker jeg lagring av puter i båten er mest for periodene sommerstid med pent vær. Skal det være noen uker med regn hadde jeg tatt putene med hjem, selv om det er ekstraarbeid. Da får de tørke skikkelig ut og man unngår få blåmann i dem.

For bowridere sin del observerer jeg at puta på aktre benk ofte blir brukt mer enn putene framfor styreposisjonen (i tillegg til de fastmonterte stolene). På grunn av sjøsprøyt underveis kan det virke som mange bare sitter rett på benkene der framme. Unger og slikt klarer vel knapt sitte i ro likevel, og får dermed variert sittestillingen ofte (mulig mangelen på puter er grunnen til dette, men det skal jeg ikke spekulere i😄). De fastmonterte stolene kan dekkes med trekk når man ikke er i båten, så unngås falming.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...