hawthorne Startet 24.Juli Link til dette innlegget Startet 24.Juli Har en Suzuki DF250AP (samme som 300AP) fra 2014 som plutselig ikke reagerer på tilt/trim. Hverken bryter på gass eller på selve motoren virker, ingen reaksjon. Ingen "klikking" i noe rele, eller lyd å høre. Fungerte fint å trimme ned i formiddag, men helt død nå. Ikke noe problem med batteri, og motoren starter som den skal (startet/stoppet flere ganger, så det kommer strøm til motoren). Aldri hatt noe problem med trim/tilt, har hatt båten i 8 år. Noen ide om hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Har hatt samme problem, byttet trim motor. Istedet for å bytte hele ledningsettet skjøtet jeg kablene. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli 1 hour ago, UVÆR-II said: Har hatt samme problem, byttet trim motor. Istedet for å bytte hele ledningsettet skjøtet jeg kablene. Hei hvor kjøpte du ny motor og hva kosta det? min 300 stoppa på 50% forrige helg, fikk heldigvis brukt båten da. får en mekaniker til å se på det og det kan jo være rele eller noe enkelt elektronisk. er en 2015 mod. men har erfaring med at slike motorer varer kun 10-12 år. utrolig dårlig patent å ha elektrisk motor neddykket i sjøvann! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hawthorne Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli 1 hour ago, -morten- said: min 300 stoppa på 50% forrige helg, fikk heldigvis brukt båten da. Var det på din Askeladden C75CC? Min sitter på en Askeladden C75. Kanskje de er programmert til å stoppe :-D Skal sjekke litt nøyere i dag, det er sikringer på selve motoren så vidt jeg har klart å finne ut. Frykter problemer med å finne en Suzuki-tekniker nå i juli (holder til i Oslo-området). Du har ikke tilfeldigvis service manual til din 300? Jeg har owners manual, men den er ikke veldig mye til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli 16 minutes ago, hawthorne said: Var det på din Askeladden C75CC? Min sitter på en Askeladden C75. Kanskje de er programmert til å stoppe :-D Skal sjekke litt nøyere i dag, det er sikringer på selve motoren så vidt jeg har klart å finne ut. Frykter problemer med å finne en Suzuki-tekniker nå i juli (holder til i Oslo-området). Du har ikke tilfeldigvis service manual til din 300? Jeg har owners manual, men den er ikke veldig mye til hjelp. Ja C75 CC ja. Er nok samme opplegget om du også har APX, men jeg har i tillegg to styreposisjoner, så enda en feilkilde. Jo det kan være sensor på f.eks lavt oljenivå. Har ikke skjøndt hvordan man skal sjekke det. Får mekaniker den 30. jeg orker ikke begynne med dette selv. Leste på nettet at de med elektrisk gear at kansje tilting var koblet opp mot ECU. Dette er ting som går langt utover min kompetanse.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hawthorne Svart Fredag 20:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:23 Fikk sjekket litt nærmere i dag. Tok av dekslet på motoren, og sjekket sikringsboksen. Ingen sikringer til trim/tilt så vidt jeg ser av merkingen (og ingen hadde gått, i og for seg). Hørte nå at det sa ett "klikk" i rele'et (?) hver gang jeg trykket på tilt knappen på motoren, men ikke noe mer. Høres på video her: https://drive.google.com/file/d/1QgxYrXWBkGjPUGe3Z3FhkBN6YiBUj_jS/view?usp=sharing (det "klikker" i den litt store boksen oppe til venstre). Gav egentlig opp (kan for lite), og sendte melding Aqua Marine på Holmen i Asker. De er Suzuki-verksted, satser på at de får fiksa problemet neste uke. Så får heller 1000-lappene løpe. Hvis noen tilfeldigvis trenger brukermanual til 250AP eller 300AP, så deler jeg den her: https://drive.google.com/file/d/1rY3NL0KOf7fZFkBjKHS-dZaOwxEMgO4w/view?usp=sharing Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Lørdag 17:31 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:31 21 hours ago, hawthorne said: Fikk sjekket litt nærmere i dag. Tok av dekslet på motoren, og sjekket sikringsboksen. Ingen sikringer til trim/tilt så vidt jeg ser av merkingen (og ingen hadde gått, i og for seg). Hørte nå at det sa ett "klikk" i rele'et (?) hver gang jeg trykket på tilt knappen på motoren, men ikke noe mer. Høres på video her: https://drive.google.com/file/d/1QgxYrXWBkGjPUGe3Z3FhkBN6YiBUj_jS/view?usp=sharing (det "klikker" i den litt store boksen oppe til venstre). Gav egentlig opp (kan for lite), og sendte melding Aqua Marine på Holmen i Asker. De er Suzuki-verksted, satser på at de får fiksa problemet neste uke. Så får heller 1000-lappene løpe. Hvis noen tilfeldigvis trenger brukermanual til 250AP eller 300AP, så deler jeg den her: https://drive.google.com/file/d/1rY3NL0KOf7fZFkBjKHS-dZaOwxEMgO4w/view?usp=sharing Det klikka i releet hos meg også, men sjekka ikke sikringene. Tviler sikkringene har gått. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
UVÆR-II Svart Lørdag 22:05 Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:05 Sett 12 v direkte på tiltmotor så ser dere om den virker eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart Søndag 05:31 Link til dette innlegget Svart Søndag 05:31 Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart Søndag 05:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 05:32 Her er de jeg bestilte, prisen er for 2 stk. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart Mandag 09:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 09:16 Mekanikeren ringte, og mente det var tilt-motoren som var problemet. Et ikke uvanlig problem, egentlig det eneste som kneler på disse motorene i følge han. Båten må da på land og motor skrus av båten... Den svir litt altså. Kan ikke ta opp båten på henger (siden motoren er tiltet ned), så blir å bestille løft. Så løft opp og ned, diagnose, nye motorer og arbeid blir kjapt 20k. På den positive siden: aldri hatt noe problem med denne motoren siden den var ny. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Mandag 11:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:09 1 hour ago, hawthorne said: Mekanikeren ringte, og mente det var tilt-motoren som var problemet. Et ikke uvanlig problem, egentlig det eneste som kneler på disse motorene i følge han. Båten må da på land og motor skrus av båten... Den svir litt altså. Kan ikke ta opp båten på henger (siden motoren er tiltet ned), så blir å bestille løft. Så løft opp og ned, diagnose, nye motorer og arbeid blir kjapt 20k. På den positive siden: aldri hatt noe problem med denne motoren siden den var ny. Frykter det samme på min. på forrige båt gikk den også etter 10år. Så video på nettet at det var kinki å komme til boltene, spessielt den inn mot braketten. Uoriginale motorer har ikke rett vanntett kobling, så den må gjøres om. Kan ikke si dette er noe jeg vil begynne med selv Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart igår klokken 09:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:34 Hadde mekaniker i dag, utrolig trangt og mye deksel og ledninger og ting for å komme til for måling og testing av releer. Alt var i orden og strøm og batterier var bra. Ikke noe galt her. Har snakka med en annen mekaniker nærmere meg som bestiller ny motor og skifter den for meg. Om dette sitter må man av med hele dritten og brakett og alt! helvetes jobb. Han bestiller Sierra motor, det var det han brukte. Er vel godt nok Noen av de originale var svindyre. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.