Jump to content

Yamaha 9,9 FMH, mistet motorkraft. Brun ledning løs


Sorlandet.

Recommended Posts

Hei, kjøpte en eldre båt/motor til guttungen. Den holdt noen timer før problemene dukket opp.

 

Ved kjøring mistet den kraft og klarte ikke å holde seg i plan. Tenkte det var en plugg som fusket, byttet begge uten hell.

 

Fant en brun ledning som var korrigert "av". Kommer ut fra en svart boks sammen med andre ledninger, som star bak bensin filteret.

Festet sammen igjen i håpet, men resultatet er at jeg ikke får start på motoren i det hele tatt!

 

Hva kan årsaken være? 

Tar imot alle råd etter guttungen ønsker å bruke båten de siste dagene i ferien..

 Fikk ikke til å legge med bilder 😅

 

 

Link to post

Tenker det samme, men er lite brun ledning igjen, så risikoen er jeg kansje ikke har nok til ny kobling 😅

 

I begynnelsen mistet den kun kraft, men etter en del ganger begynte den å daue også.

Noen ganger klarte jeg å holde liv i den med å slakke helt ned.

Link to post

Ok, du bør få lagt ut noen bilder av den ledningen og boksen så vil det nok komme flere gode forslag. 

 

Eller så må du begynne med det enkle som bensintilførsel, bytte plugg,  rense forgasser. 

Siden motoren mistet kraft og etterhvert endte opp med å daue.. 

 

Kan jo også høres ut som noe tenningsproblem, coil o.l

Link to post

Kan være en fornuftig tilnærming å starte med en antagelse om at alle ledninger i motoren er der av en grunn og har en funksjon. Ville fikset denne før evt feilsøking andre steder. Det beste er jo å skifte den ut, men dersom det er vanskelig tilkomst til endepunktene kan du gjøre en midlertidig skjøt først. Klipp isåfall av litt i hver ende og sjekk at lederen er uskadet og ikke irret eller korrodert før du skjøter. 
 

dersom motoren fortsatt ikke går kan du fortsette feilsøking andre steder. 

Link to post

Er det skjema for rett motor?     Når det står 9.9 FMH og ikke F9.9 så tenker jeg totakter.. 

Etter min erfaring med eldre 2T, så vil feil med ladespole ikke berøre tenningsanlegg, men skal ikke påstå at det også gjelder denne. 

 

manual for 2T 9.9/15 finnes i dok.arkivet:

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 21 minutter siden:

Er det skjema for rett motor?  

Usikker, men det er vanlig å holde seg til samme farge for samme funksjon. Og det virker rart om en tykk brun ledning som går fra CDI og oppunder svinghjulet skal være frakoblet. Dette er ikke ladespolen, den har to grønne, synlige til venstre i bildet.

Link to post

Har tatt bilde av samme motor. Måtte drive litt turnøvelser for å få tatt bildet. Ribben henger i daviter bak på moderskipet .

Har studert elektriske skjemaer på servicemanualen og brun ledning må kobles sammen. Blå og brun ledning gir strøm til CDI boks .

De 2 grønne ledningene er til lading av batteri eller drift av lanterner.

Vedlagt bilde av motor og 2 stk sider fra servicemanualen

Yamaha 9,9.jpg

Elektrisk skjema Yamaha.jpg

Elektrisk skjema Yamaha 2.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...