Sorlandet. Startet 25.Juli Link til dette innlegget Startet 25.Juli Hei, kjøpte en eldre båt/motor til guttungen. Den holdt noen timer før problemene dukket opp. Ved kjøring mistet den kraft og klarte ikke å holde seg i plan. Tenkte det var en plugg som fusket, byttet begge uten hell. Fant en brun ledning som var korrigert "av". Kommer ut fra en svart boks sammen med andre ledninger, som star bak bensin filteret. Festet sammen igjen i håpet, men resultatet er at jeg ikke får start på motoren i det hele tatt! Hva kan årsaken være? Tar imot alle råd etter guttungen ønsker å bruke båten de siste dagene i ferien.. Fikk ikke til å legge med bilder 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Fjernet den brune ledningen igjen og forsøkt å starte? Når den mistet kraft, dauet den helt eller fusking? Sitér dette innlegget Link to post
Sorlandet. Svart 26.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli Tenker det samme, men er lite brun ledning igjen, så risikoen er jeg kansje ikke har nok til ny kobling 😅 I begynnelsen mistet den kun kraft, men etter en del ganger begynte den å daue også. Noen ganger klarte jeg å holde liv i den med å slakke helt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Sorlandet. Svart 26.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli Kuttet den brune ledningen, ingen start. Virker som den ikke tenner, ser ikke noe gnist heller (men blåser en del) Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Gammel bensin? Sitér dette innlegget Link to post
Sorlandet. Svart 27.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli Nei, bensinen er max 2 uker gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Ok, du bør få lagt ut noen bilder av den ledningen og boksen så vil det nok komme flere gode forslag. Eller så må du begynne med det enkle som bensintilførsel, bytte plugg, rense forgasser. Siden motoren mistet kraft og etterhvert endte opp med å daue.. Kan jo også høres ut som noe tenningsproblem, coil o.l Sitér dette innlegget Link to post
Sorlandet. Svart 27.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli Sitér dette innlegget Link to post
Sorlandet. Svart 27.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli Tømt forgasser på bunnskruen. Prøvde filterhuset men redd for å knekke plasten hvis jeg tar mer i 😅 ser rent ut, men vansklig å si nøyaktig uten å få det opp.. Den brune ledningen ser du endene på. Den svarte boksen det kommer ut av, hva er det? Sitér dette innlegget Link to post
HTM Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Kan være en fornuftig tilnærming å starte med en antagelse om at alle ledninger i motoren er der av en grunn og har en funksjon. Ville fikset denne før evt feilsøking andre steder. Det beste er jo å skifte den ut, men dersom det er vanskelig tilkomst til endepunktene kan du gjøre en midlertidig skjøt først. Klipp isåfall av litt i hver ende og sjekk at lederen er uskadet og ikke irret eller korrodert før du skjøter. dersom motoren fortsatt ikke går kan du fortsette feilsøking andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Ut fra dette skjemaet er den boksen CDI, og den brune og blå ledningen gir strøm til denne: Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Er det skjema for rett motor? Når det står 9.9 FMH og ikke F9.9 så tenker jeg totakter.. Etter min erfaring med eldre 2T, så vil feil med ladespole ikke berøre tenningsanlegg, men skal ikke påstå at det også gjelder denne. manual for 2T 9.9/15 finnes i dok.arkivet: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
J-Å Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli ivar skrev 21 minutter siden: Er det skjema for rett motor? Usikker, men det er vanlig å holde seg til samme farge for samme funksjon. Og det virker rart om en tykk brun ledning som går fra CDI og oppunder svinghjulet skal være frakoblet. Dette er ikke ladespolen, den har to grønne, synlige til venstre i bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Ludolf H Svart Søndag 13:52 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:52 Har tatt bilde av samme motor. Måtte drive litt turnøvelser for å få tatt bildet. Ribben henger i daviter bak på moderskipet . Har studert elektriske skjemaer på servicemanualen og brun ledning må kobles sammen. Blå og brun ledning gir strøm til CDI boks . De 2 grønne ledningene er til lading av batteri eller drift av lanterner. Vedlagt bilde av motor og 2 stk sider fra servicemanualen Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 16:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:57 Ludolf H skrev for 3 timer siden: De 2 grønne ledningene er til lading av batteri eller drift av lanterner. Som skjemaet jeg la ut viser går de to grønne inn på en likeretter, og ut fra den kommer rød og svart, som kan brukes til å lade batteri. Ut over det stemmer det du skriver med det jeg kom fram til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.