tilplan Startet Fredag 22:52 Link til dette innlegget Startet Fredag 22:52 Måtte dessverre ha slep for å komme meg hjem i dag da styrewiren røk. Er dette et vanlig problem? Bør wire byttes med jevne mellomrom? Spør rent prinsipielt for denne type styring. Diagnosen er ikke helt sikker, men hadde en god lengde styrewire under styresnekka. Det er vel ikke mulig med hel wire. Vurderer bytte til hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Fredag 23:27 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:27 tilplan skrev 15 minutter siden: Måtte dessverre ha slep for å komme meg hjem i dag da styrewiren røk. Er dette et vanlig problem? Selv har jeg sånn ca 6 separate uavhengige styresystemer, pluss endel reservedeler til noen systemer, så lite trolig at alle ryker samtidig. Rattstyring til 100 hk, har også reservevaier og verktøy til vaierbytte ombord. Styrearm til 100 hk, stroppes til motordeksel så den peker til ene siden og lenkes forover med tau til båtshake dom beveges forover eller bakover gor å styre. Rattstyring til 6 hk, reservevaier til 100 hk kan brukes på denne også tror jeg. Rorkult på 6 hk. Årer, som enten kan pekes bakover som ror, eller bremse litt på ene siden for å svinge. 2 motorer gjør at om alle de 5 andre systemene svikter så kan jeg svinge ved å justere gasspådrag på de to motorene ulikt. Sidevindsstyring. Om jeg låser fast motor (feks med stropp eller gaffateip) så jeg svinger svakt opp mot vinden, samtidig som overbygget foran presses av sidevinden vil jeg kunne svinge opp mot vinden ved å gi gass, og svinge med vinden ved å slakke opp gassen så vinden sørger for å blåse baugen med vinden. Jeg har aldri hatt behov for slep i egne båter, men har slept mange, hovedsakelig pga motorproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Lørdag 06:16 Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:16 Kva båt har du? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart Lørdag 07:18 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:18 Har en Bella 512 med 75 hk Honda. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Lørdag 07:24 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:24 Tror ikke noen har noe intervall på dette. Men når den begynner å bli tung på rattet, er det på tide å ha en liggende klar om ikke mer. Alternativt, bytte til hyd. styring. Sitér dette innlegget Link to post
Skyttern Svart Lørdag 07:27 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:27 Skjedde her og, dog under transport på tilhenger. Symptom var motor som svingte fritt mot styrbord og "buttet" i mot om man med håndmakt forsøkte svinge mot babord. Wire rustet av inni strømpen bak i motorbrønn. Kan være skummelt om dette skjer under fart og båt kastes ut i skarp sving. Tok ikke sjansen og byttet til hydraulisk selv. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Lørdag 08:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:39 Har en gammel Morse kabel i weslingen min, der kan wiren tas ut av strømpa, for rengjøring, inspeksjon og ny smøring. Så her er det god oversikt over tilstand. I Yamarinen er det Ultraflex NFB, ikke mulig å inspisere på samme måte ved å demontere.. Tror dette er gjengs for de fleste nyere båter med kabelstyring..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilplan Svart Lørdag 22:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:55 Måtte gi akslingen gjennom motoren et forsiktig slag med hammeren i fjor da den satt litt fast. Ut over det har styringen vært fin. Svingte fram og tilbake noen runder et par ganger i løpet av vinteren for å unngå at det satte seg igjen. Nå har jeg begynt jobben med å bytte til hydraulisk styring. Får kanskje bare andre problemer i stedet da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.