Jump to content

Maks bredde på båt som fraktes langs vei - hva er egentlig grensa?

Skamklipt

Recommended Posts

Hei. Sliter litt med å forstå reglene for maks bredde på båt/henger som fraktes på vei. Ser flere som annonserer båter på Finn med bredde på 2,6 meter og oppover (2,85 meter er vel den bredeste jeg har sett) der det følger med registrert båthenger, og forstår ikke helt hvordan disse kan brukes lovlig.

1) Er 2,55 meter absolutt grense for bredde på båt som trekkes etter "vanlig" (under 3,5 tonn) personbil?
2) Finnes det egne regler mtp maks bredde for biler mellom 3,5 og 7,5 tonn? Hva med traktor?
3) Og hva med (laste)biler over 7,5 tonn, hva er reglene der? Har forstått det er forskjellige breddebegrensninger avhengig av om det kjøres med/uten varselblink og med/uten følgebil, men greier ikke å finne de faktiske grensene.

I følge loven og veivesenet er 2,55 maks tillatt bredde på henger med vanlig påløpsbrems. Dette er et voksende problem for marinaer og båttransportører da båtene som du sier blir bredere og bredere. Bland annet i Vestfold har politiet blitt strengere på denne regelen og noen profesjonelle aktører der har skaffet seg lastebil, med henger for å løse problemet.

Jeg vet at politiet i noen distrikter har akseptert bredere laster hvis det merkes, men det finnes ikke noe lovlig unntak for dette i følge de jeg har vært i kontakt med hos vegvesenet. Jeg har flere ganger hørt folk mene at det skal være mulig å trekker bredere last, men ingen har så langt klart å vise til noen lov eller konkrete regler. 

Reglene for henger med driftsbrems som trekkes av lastebil kan jeg ikke helt, men det er flere trinn, merking, følgebil og politieskorte.  

Usikker på når lastebilen må ha ledebil, men mener det er under 3 meter

Over 4 meter fikk jeg forståelsen for at man må ha politi ledebil

Snakket med transportør når båten på 3,3 meter bredde ble fraktet fra Halden til Nössemark

Hvilket regler som gjelder for personbil står vel på www.vegvesen.no

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Her er det jeg pleier å informere våre kunder om da de spørr om bredde merking og lignende (den røde markeringen har jeg gjort da dete ofte er et aktuelt spørsmål): '

Teksten står på : http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_3#§3-4

Og lyder som følger:

§ 3-4.Utstikkende gods, merking m.m.

1.            Utstikkende gods:

a.            For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner.

Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet.

b.            Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.

Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.

Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen.

2.            Merking av gods som stikker ut i bredderetningen:

Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket. Merkingen skal være minst 50 cm høy og minst 25 cm bred og utført med avvekslende røde og gule striper som skal være skråstilt og ca. 5 cm brede. Fargen skal være varig fluoriserende eller av type som er godkjent av Vegdirektoratet.

Gods som strekker seg utenfor kjøretøyets sider, skal i mørke eller usiktbart vær også foran på hver side være merket med minst to lykter som gir hvitt lys fremover, og bak på hver side med minst to lykter som gir rødt lys bakover. Lyktene skal ha en lysåpning på minst 30 cm² og være plassert over hverandre. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand.

Merking og lykter skal være plassert ytterst på godset og slik at de er godt synlige forfra og bakfra. Om mulig må overkant av merking og lykter ikke være høyere enn 2,00 meter over vegbanen.

3.            Merking av gods som stikker ut i lengderetningen:

Gods som stikker ut foran kjøretøyet eller mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med en anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm². Det røde materialet skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig.

Ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte.

I mørke eller usiktbart vær skal gods som stikker ut mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet også merkes med lykt som gir rødt lys bakover og til sidene. Lykten skal ha lysåpning på minst 30 cm² . Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand.

Hei.

Jeg kontaktet biltilsynet, eller vegvesenet som enkelte sikkert vil pirke på å kalle det angående dette.

Dette gjaldt en biltralle med egen bredde 249cm. Der var absolutte bredde 255 ettersom de opplyste om. og maks utstikk innenfor 15cm. 

Maksvekt på biltralla er 2700kg, det hadde ingenting å si for forholdet til bredde. Man kunne søke disp hos et eller anna kontor der for å trekke optil 300cm, (?) men da var det slik at skulle det bli aktuellt måtte bilen som trakk være over 230cm. så dette utgikk elegant da min lille cherokee på 179cm kom til kort (bredt)

Jeg har overhodet ikke noen lov å vise til, men dette fikk jeg opplyst pr tlf.

dude skrev for 11 timer siden:

Hei.

Jeg kontaktet biltilsynet, eller vegvesenet som enkelte sikkert vil pirke på å kalle det angående dette.

Dette gjaldt en biltralle med egen bredde 249cm. Der var absolutte bredde 255 ettersom de opplyste om. og maks utstikk innenfor 15cm. 

Maksvekt på biltralla er 2700kg, det hadde ingenting å si for forholdet til bredde. Man kunne søke disp hos et eller anna kontor der for å trekke optil 300cm, (?) men da var det slik at skulle det bli aktuellt måtte bilen som trakk være over 230cm. så dette utgikk elegant da min lille cherokee på 179cm kom til kort (bredt)

Jeg har overhodet ikke noen lov å vise til, men dette fikk jeg opplyst pr tlf.

Det er nettopp slike tilfeller som skaper usikkerhet. Det kan godt hende at det finnes en slik regel som du fikk oppgitt, men uten noe skriftlig eller en henvisning til en lov er jo dette lite verdt hvis man skulle bli stoppet.  Dette med at politi eller kontrollører ikke kan sitt eget regelverk er et problem også på andre områder; for omtrent 15 år siden ble regelen om at båter ikke kunne være bredere en hengeren fjernet. Vi hadde mange kunder som ble stoppet og nektet å fortsette kjøre. Spesielt i Rogaland og Troms var politiet så påståelig at flere av våre profesjonelle kunder printet ut lovteksten for å kunne vise frem for å få lov å kjøre videre. Dette fortsatte flere år etter at loven var endret. 

Det ville vært veldig interessant å vite hvis det kan gis en slik generell dispensasjon som du beskriver selv om 230 cm er en veldig bred bil. På jobben bruker vi en Isuzu D-max som trekkbil, den er 186 cm bred. Chevrolet Silverado som vel oppfattes som en stor biler er for eksempel 204 cm bred.

Kallethekid skrev for 21 timer siden:

Det er nettopp slike tilfeller som skaper usikkerhet. Det kan godt hende at det finnes en slik regel som du fikk oppgitt, men uten noe skriftlig eller en henvisning til en lov er jo dette lite verdt hvis man skulle bli stoppet.  .

Nå var jo dette "inngangsbilett" for å kunne søke om disp da, så om den hadde vært oppfyllt ville man jo deretter (kanskje) fått dispensasjon for å frakte slik spesialtransport, og dermed hatt denne å legge fram om man ble stoppet i kontroll. Jeg fikk ikke lov å kjøre med dette, men allverdens råd om at jeg kunne laste den løftebukken jeg skulle frakte på skrå/diagonalt på hengeren, ved hjelp av paller osv slik at jeg kom innafor den lovlige bredden. Det kan man også gjøre med båt. At det blir mye mer tvilsomt sikkerhetsmessig er en annen sak, det må uansett sikres.

Ut fra hva vedkommende sa var at dette var en helt klar regel for større kjøretøy som last og buss mtp disp, men kunne gies for mindre om denne minimumsbredden er innfridd.  Jeg kjenner heller ikke til klasse b biler som er over 230cm, så det er kanskje et spørsmål av ren akademisk interesse, og en forklaring på hvorfor det er 800K statsansatte i dette lille vakre landet vårt :-)

dude skrev for 2 timer siden:

Nå var jo dette "inngangsbilett" for å kunne søke om disp da, så om den hadde vært oppfyllt ville man jo deretter (kanskje) fått dispensasjon for å frakte slik spesialtransport, og dermed hatt denne å legge fram om man ble stoppet i kontroll. 

Det har du selvsagt rett i. Det kan jo være en løsning hvis man skal transportere båter mer sjelden og kan søke om disp. ved enkelttilfeller. Jeg er nok litt farget av jobben min der de fleste av våre kunder er profesjonelle brukere som bruker hengerne sine flere ganger daglig og ikke har mulighet å søke hver gang en båt er bredere en 2,55.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...