Jump to content

Tips til montering av sjøvannsfilter

PaulS

Recommended Posts

Hei, vet dere andre tråder om dette, men hvert case har vel noe unikt ved seg.

Det er så vidt jeg kan se ikke sjøvannsfilter på min relativt nyinnsatte Yanmar

Ser av andre tråder at det diskuteres om filteret bør  sitte på sugesiden eller andre siden (altså før ventilen med det blå håndtaket). På min ser det ikke ut til å være plass noen av stedene (?)

Eller har noen forslag/tips

Image (24).jpg

Image (25).jpg

Du må ha mulighet å stenge ventilen fra sjø så du kan åpne filteret og gjøre det rent. Det har du ikke mulighet til om du monterer filteret før ventilen, så jeg tror du har misforstått noe. Men jeg ser at du mest sannsynlig har lite plass, da ville jeg personlig bare ha droppet filteret. Veldig mange båter som ikke har filter.

Til sammenligning så har jeg en sjark som jeg har kjørt 3000 motortimer siste to årene. Der er det montert et sjøvannsfilter med glasslokk, så jeg har mulighet til å se hva som er i filteret. Jeg har enda ikke på desse to årene åpnet dette filteret.

bellen skrev 1 time siden:

Du må ha mulighet å stenge ventilen fra sjø så du kan åpne filteret og gjøre det rent. Det har du ikke mulighet til om du monterer filteret før ventilen, så jeg tror du har misforstått noe. Men jeg ser at du mest sannsynlig har lite plass, da ville jeg personlig bare ha droppet filteret. Veldig mange båter som ikke har filter.

Til sammenligning så har jeg en sjark som jeg har kjørt 3000 motortimer siste to årene. Der er det montert et sjøvannsfilter med glasslokk, så jeg har mulighet til å se hva som er i filteret. Jeg har enda ikke på desse to årene åpnet dette filteret.

Ja, skjønner. Ser kanskje u til å være liten plass , ja. Etter ventilen går slangen under motoren og kommer opp igjen ved vannpumpen. Varmtvannsberederen gjør det trangt i front. Får heller vurdere å  droppe det

Hei,  Drei 90graders bendet på toppen av inntaksventilen 180grader rundt slik et det vender akterover,  flytt fettkoppen og monter filteret på den vertikale platen så høyt som mulig oppunder dørken.

Monter en 90grader i bunnen av filteret, da blir det en kort slange fra bunnventil til underkant filter samt bytte til lengre slange til motor og vipps er du ferdig.

HRH-Z skrev 7 minutter siden:

Hei,  Drei 90graders bendet på toppen av inntaksventilen 180grader rundt slik et det vender akterover,  flytt fettkoppen og monter filteret på den vertikale platen så høyt som mulig oppunder dørken.

Monter en 90grader i bunnen av filteret, da blir det en kort slange fra bunnventil til underkant filter samt bytte til lengre slange til motor og vipps er du ferdig.

Tusen takk for nyttig tips!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...