PaulS Startet Lørdag 13:43 Link til dette innlegget Startet Lørdag 13:43 Hei, vet dere andre tråder om dette, men hvert case har vel noe unikt ved seg. Det er så vidt jeg kan se ikke sjøvannsfilter på min relativt nyinnsatte Yanmar Ser av andre tråder at det diskuteres om filteret bør sitte på sugesiden eller andre siden (altså før ventilen med det blå håndtaket). På min ser det ikke ut til å være plass noen av stedene (?) Eller har noen forslag/tips Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Lørdag 14:14 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:14 Du monterer sjøvannsfilteret etter sjøvanninntaket og før impellerpumpa på motoren. Mulig du blander med montering av fuelfilter Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Lørdag 15:12 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:12 Du må ha mulighet å stenge ventilen fra sjø så du kan åpne filteret og gjøre det rent. Det har du ikke mulighet til om du monterer filteret før ventilen, så jeg tror du har misforstått noe. Men jeg ser at du mest sannsynlig har lite plass, da ville jeg personlig bare ha droppet filteret. Veldig mange båter som ikke har filter. Til sammenligning så har jeg en sjark som jeg har kjørt 3000 motortimer siste to årene. Der er det montert et sjøvannsfilter med glasslokk, så jeg har mulighet til å se hva som er i filteret. Jeg har enda ikke på desse to årene åpnet dette filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Lørdag 15:55 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:55 Biltema har et interessant og rimelig sjøvannfilter. Vurdere å bytte til disse da de jeg har ikke er gjennomsiktige Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
PaulS Svart Lørdag 16:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:34 bellen skrev 1 time siden: Du må ha mulighet å stenge ventilen fra sjø så du kan åpne filteret og gjøre det rent. Det har du ikke mulighet til om du monterer filteret før ventilen, så jeg tror du har misforstått noe. Men jeg ser at du mest sannsynlig har lite plass, da ville jeg personlig bare ha droppet filteret. Veldig mange båter som ikke har filter. Til sammenligning så har jeg en sjark som jeg har kjørt 3000 motortimer siste to årene. Der er det montert et sjøvannsfilter med glasslokk, så jeg har mulighet til å se hva som er i filteret. Jeg har enda ikke på desse to årene åpnet dette filteret. Ja, skjønner. Ser kanskje u til å være liten plass , ja. Etter ventilen går slangen under motoren og kommer opp igjen ved vannpumpen. Varmtvannsberederen gjør det trangt i front. Får heller vurdere å droppe det Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Lørdag 17:21 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:21 Å ikke ha sjøvannsfilter funker kjempebra helt til det plutselig ikke gjør det. Egentlig en veldig billig sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Lørdag 19:16 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:16 Eg er på segltur, og har reinska filteret to gangar den siste veka. Den eine gangen var filteret så tett at det ikkje kom vatn ut eksosslangen. Ålagras. Filteret bør vera over vasslina. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 19:46 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:46 Nå vet du hvor du har båten, det vet ikke jeg. Der jeg har båten er det en del partikler og sand i vannet. Den første sjøvannspumpen ble slitt dønn ut på godt under 500 timer. Etter montering av filter, har det gått meget bedre. På Hulda er filteret montert mellom inntaksventil og sjøvannspumpen. Perfekt for meg. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Lørdag 20:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:20 Planen var jo å montere filter, men rett etter inntaksventilen går slangen under motor og opp i andre enden. Men der er det trangt (se bilder i trådstart) og disse filterene er ganske store... Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart Lørdag 20:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:39 Hei, Drei 90graders bendet på toppen av inntaksventilen 180grader rundt slik et det vender akterover, flytt fettkoppen og monter filteret på den vertikale platen så høyt som mulig oppunder dørken. Monter en 90grader i bunnen av filteret, da blir det en kort slange fra bunnventil til underkant filter samt bytte til lengre slange til motor og vipps er du ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Lørdag 20:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:46 HRH-Z skrev 7 minutter siden: Hei, Drei 90graders bendet på toppen av inntaksventilen 180grader rundt slik et det vender akterover, flytt fettkoppen og monter filteret på den vertikale platen så høyt som mulig oppunder dørken. Monter en 90grader i bunnen av filteret, da blir det en kort slange fra bunnventil til underkant filter samt bytte til lengre slange til motor og vipps er du ferdig. Tusen takk for nyttig tips! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Søndag 06:29 Link til dette innlegget Svart Søndag 06:29 Det skadar ikkje med to slangeklemmer på kvar stuss. Dersom stussar eller bend er av kopar skadar det heller ikkje å inspisera dei av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.