Jump to content

Oversikt over day/weekendcruiser 22-29 fot med utenbordsmotor og eget toalettrom

Havelle

Recommended Posts

Etter en periode der familieforøkelse har vært på agendaen og også dårlig helse i familien som gjorde at vi måtte selge vår kjære seilbåt er vi på utkikk etter ny båt. 

Slik situasjonen er nå er «stor båt» utelukket (forrige var 42 fot), men en litt mindre lokker veldig. Og da noe mer lignende day/weekendcruiser, men med eget toalettrom. Enkelt vedlikehold teller mer enn driftskostnad, så heller mot utenbords. 

Men, det viser seg at denne kombinasjonen (eget toalettrom, utenbords motor, trygg cockpit) ikke er lett å finne. 

Så langt har jeg følgende på autosøk på Finn:

Ibiza 26 weekender

Ibiza 22 weekender (er redd denne blir litt liten og lett og kan slå mye, er også redd for at med 185hk kan den bli noe undermotorisert - hører gjerne erfaringer om noen har denne)

Uttern D77

Ibiza26 Twin Cab

Skibsplast 685 selected

Noen innspill til disse? Og hvilke andre modeller burde vi vurdere?

Har et håp om å holde det under 600.000

Vi er nå så langt veldig fornøyd med vår Ibiza 26 Twin Cab.

Har tilbakelagt endel nautiske mil nå, i varierende forhold og vil si den har innfridd.

Den er ikke blant de nye brede, volumiøse båtene på markedet idag.

Men den tar det igjen på kjøreglede og sjøegenskaper.

Om noe kunne drivstoffkapasiteten vært noe mer romslig.

Ellers synes jeg kvaliteten er bra, det er ekstra kabelgater ferdig rundt forbi. Strømkabler er merket hver 20 cm og alt er mulig å komme til, uten å måtte demontere eller skjære løs noe.

Fleste suser rundt med DF300 som er en solid motor hvis den er tatt vare på.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

MajorAndy skrev for 4 timer siden:

Hvad med Beneteau Antares 780 eller den tilsvarende fra Jeanneau? Merry Fisher. 

Det ser ut som pilothouse båter? Kun interessert i mer åpne daycruiser løsninger. Men takk for tips :)

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Askeladden har en del modeller, bl.a. P79. Her får du eget doss-rom.

Hjertelig takk, det føres på listen :tommel_opp:

Nor-Dan 780 er også (litt) i målet, men da med innenbords. Nidelv forsåvidt også.

Det er, merkelig nok, få båter som treffer utvalgskriteriet ditt.

D77 har blitt veldig populær, fin båt som har vektlagt boforhold over sjøegenskaper.

Du har også noen franske alternativer fra Jeannea (WA 755, DC7,5, Cap Camerat etc).

Hva de har vektlagt, er jeg litt usikker på. Pris kanskje.

Lykke til med valget :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...