Zlurve Startet 27.Juli Link til dette innlegget Startet 27.Juli Hei godtfolk! har en Rana 17 som treng å fikses opp i det elektriske på, men tenker å starte først i det «små» for så å jobbe meg utover i kjeden på det elektriske. har prøvd å lese litt, men ikke funnet svaret på det første spørsmålet mitt :) men først litt kjapt på oppsettet som det er; det står en yamaha 40heo 6h4 på hekken. Under den så har vi ett startbatteri. I baugen står det ett forbruksbatteri som har en VHF og ett ekkolodd tilkoblet. de to batteriene er ikke koblet sammen, så forbruksbatteriet får ikke noe lading. planen min er å få satt inn ett bryterpanel, koblet opp lanterner, sette inn ett lite anlegg(1-din spiller med 2-4 høytalere) og ett usb uttak eller to. Samt få koblet sammen batteriene, slik at forbruksbatteriet får lading. Der jeg nå tenker å starte, det er å få lagt opp ledninger imellom batteriene, med ett skillerelé imellom(sett på Biltema sitt..) slik at batteriet framme kan få lading. det jeg lurer på er hvilket tverrsnitt jeg må ha på kablene imellom der? Skjønner ikke helt hva jeg må regne på for de kablene, men antar det kanskje er ladestrømmen som er ledende på det, og ikke hva som trekkes av de andre tingene i det her tilfellet? ble en lang tekst, men antar det blir flere spørsmål etter hvert, og da kan det være greit å ha så mye info som mulig på plass 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Søndag 16:42 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:42 Det finnes utallige tråder her inne som omhandler noe av det du ønsker svar på. Søk for eksempel på skillerelé. Men kanskje den viktigste er Du trenger ikke lese alt der, men de siste sidene gir et interessant svar Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Zlurve Svart Onsdag 23:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 23:58 Takk for svar @Bellil ☺️ lest en del der nå og har vel konkludert ut fra det at alt under 200AV(16A i 12v) er lovt å koble selv. Mao. Kabelen fra batteri til skillerele til batteri pr def ikke er lovt, så fremt man ikke sitter på fagbrev eller lignende. Arrester meg gjerne om jeg tar feil :) forsøkte også å søke litt på skillerele, uten å bli spesielt mye klokere i forhold til spørsmålet. Men, får vel søke litt mer, og konkretisere søket litt mer i forhold til å få ut info fra søket som treffer bedre ☺️ ble litt sent svar fra min side da jeg litt glemte av at jeg hadde stilt spørsmålet her inne og i tillegg har det vært klink stille på fjorden. Så da har æ heller hatt vann under kjølen enn å ha fast grunn under sandalene 🤩 Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Torsdag 05:31 Link til dette innlegget Svart Torsdag 05:31 Jeg oppfatter det også slik du beskriver med 200 VA på 12 V. Du må nok i utgangspunktet ha fagkompetanse litt videre fra skillerele. For å sammenligne mener jeg at i et hus ville du (med tilsvarende regler for 230 V) hatt lov til å legge opp en ny 16 A kurs fra sikringsskapet, men du ville ikke hatt lov til å bygge opp selve sikrings-fordelingsskapet. Mulig disse kan hjelpe angåënde skillerele. Søk også på tverrsnitt. Da kan du få tips om hvordan du regner ut spenningstap etc. I hovedsak gjelder regelen om "gå opp en str i kvadrat" Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.