lassepelle Startet 27.Juli Link til dette innlegget Startet 27.Juli Hei. Jeg kjøpte "ny" båt i vår med en d6-350 i. Båten er velholdt og motoren går veldig bra. Men selger informerte om at han får en feilmelding i blant men at denne ikke påvirker driften av båten. Vi ble enige om en pris der jeg har bakt inn feilsøkingspenger. Og så til problemet, når jeg starter etter en stund så kommer det iblant opp alvorlig feil i evc med kode 2.9.9. Denne blir borte om jeg restarter motoren etter et minutt. Men så i blant begynner evc panelet og blinke(skrur seg av og på) med medfølgende feilkode 3.2.5. Jeg har gått over mange kontakter og renset disse samt kjørt autoconfig og kalibrering. På føreposisjon nede får jeg kalibrert helt fint, men på flybridge får jeg ikke kalibrert. Her kommer jeg inn i kalibreringsmodus men så fort jeg trykker på N for å akseptere første posisjon kommer det opp feilmelding 9,7 og systemet hopper ut av kalibrering. Deretter fulgt av feilkode 3.1.5. Jeg finner 3.1.4 og 3.1.6 i maualen for ecv men ikke 3.1.5. Jeg har en mistanke om at noe er feil med kontrollspaken på fly men tenkte å høre om noen her har tilsvarende erfaring? Om noen har group 30 workshop manual til min motor haddet det vært supert mtp feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Søndag 17:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:08 Sjekk om du finner manualen i dokumentarkivet her på Båtplassen Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Brigg Svart Søndag 17:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:27 Jeg finner heller ikke 3.1.5 i noen av manualene mine, og får heller ikke treff ved søk på det store internettet. Så jeg spurte en slik KI sak og fikk følgende svar: Volvo Penta error code 3.1.5 typically relates to a fault in the Electronic Vessel Control (EVC) system, often indicating an issue with the control lever or joystick calibration, particularly on an auxiliary station such as a flybridge. What the Code Indicates Error code 3.1.5 is part of the EVC fault code register used by Volvo Penta IPS and diesel engine control units. Although not explicitly detailed in official operator manuals, user reports and forums suggest that 3.1.5 occurs when the system detects a malfunction during calibration of the control lever or joystick, especially when performed from secondary control stations like the flybridge. This can be triggered by: Faulty or unresponsive control lever or joystick hardware Connection issues such as loose or corroded wiring or connectors Calibration procedure failure or interruption on secondary control stations Associated Symptoms Inability to complete control lever or joystick calibration on flybridge or secondary stations Display of error code 3.1.5 following failed calibration attempts Possible intermittent alarm or EVC panel blinking as the system tries to engage calibration Sometimes accompanied by other related fault codes such as 3.1.4 or 3.1.6 indicating calibration or input errors Recommended Actions Inspect Control Lever/Joystick: Check the control lever or joystick on the affected station for wear, damage, or faults. Replace if faulty. Check Electrical Connections: Examine wiring harnesses and connectors for corrosion, damage, or loose contacts, and clean or repair as needed. Perform Calibration from Primary Station: Attempt calibration from the main helm or primary station as calibration on the flybridge may be limited or require special procedures. Reset and Retry Calibration: Clear the fault code by resetting the system if possible, then carefully follow the calibration steps ensuring no interruptions occur. Consult Authorized Service: If the problem persists, contact an authorized Volvo Penta dealer or service center for further diagnostics and repair, possibly involving software updates or component replacement. Additional Information The error code 3.1.5 is part of a sequence of similar calibration-related faults (3.1.x), which often appear on systems with multiple control stations. The official Volvo Penta manuals emphasize performing daily checks and ensuring all controls and instruments function correctly before operation. Errors during calibration can also stem from environmental factors such as moisture ingress affecting contacts. In summary, error 3.1.5 points to a calibration or signal fault related to the EVC control interface at a secondary driving station, most commonly the flybridge joystick or control lever, and requires attention to control hardware, connections, and calibration procedures. For precise troubleshooting, referring to dedicated Volvo Penta service manuals or dealership support is recommended Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart Søndag 17:30 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:30 Når du også har feilkode 3.2.5 som gjelder EVC-panelet så kan en mulighet være at feil i EVC-panelet gjør at du ikke får til å kalibrere, og at dette trigger feilkode 3.1.5 En måte å bekrefte/utelukke dette vil være å bytte EVC-panelene mellom de to styreposisjonene for å se om problemet også flytter seg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gulborg Svart Søndag 18:31 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:31 Tror også det ligger evc panelet. Har en kompis som fikk noen rare feilmeldinger. Vp d4. Både på høytrykkspumpa. Retur mengde diesel. Det var mye rart og lenge siden så jeg husker ikke koder . Feilen lå i evc display, fant vi ut til slutt. . Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Søndag 19:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:01 Gulborg skrev 27 minutter siden: Tror også det ligger evc panelet. Har en kompis som fikk noen rare feilmeldinger. Vp d4. Både på høytrykkspumpa. Retur mengde diesel. Det var mye rart og lenge siden så jeg husker ikke koder . Feilen lå i evc display, fant vi ut til slutt. . Nyttig innspill. Var dette EVC-B med denne type display? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lassepelle Svart Søndag 19:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:13 Gulborg skrev 40 minutter siden: Tror også det ligger evc panelet. Har en kompis som fikk noen rare feilmeldinger. Vp d4. Både på høytrykkspumpa. Retur mengde diesel. Det var mye rart og lenge siden så jeg husker ikke koder . Feilen lå i evc display, fant vi ut til slutt. . Absolutt interessant. Jeg har fått bjordal og madsen til å bestille nytt panel fra vp, men det har ikke kommet enda. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart Søndag 19:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:15 Bellil skrev for 2 timer siden: Sjekk om du finner manualen i dokumentarkivet her på Båtplassen Finner ikke workshop manual for evc-b desverre. Bare kalibrering og feilkoder. I workshop manualen kan jeg gå dypere i det elektriske for å feilsøke mer systematisk. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart Søndag 19:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:17 Brigg skrev for 1 time siden: En måte å bekrefte/utelukke dette vil være å bytte EVC-panelene mellom de to styreposisjonene for å se om problemet også flytter seg. Skal teste dette ila noen dager for å sjekke om feilen følger. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart Søndag 19:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:56 lassepelle skrev for 8 timer siden: ... Om noen har group 30 workshop manual til min motor haddet det vært supert mtp feilsøking. Send meg en IM med mailadressen din, så kan jeg sende deg 'group 30 workshop manual' Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart Søndag 19:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:59 Det var det samme displayet ja. Dette fungerte litt dårlig også av og til. Tenkte det kunne være litt kortslutning inni. Jordingsfeil. Byttet dette og feilkoder forsvant Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.