Jump to content

Volvo penta D6-350 A-B evc b2 2006 har noen feil jeg trenger hjelp med.


lassepelle

Recommended Posts

Hei. Jeg kjøpte "ny" båt i vår med en d6-350 i. Båten er velholdt og motoren går veldig bra. Men selger informerte om at han får en feilmelding i blant men at denne ikke påvirker driften av båten. Vi ble enige om en pris der jeg har bakt inn feilsøkingspenger.  Og så til problemet, når jeg starter etter en stund så kommer det iblant opp alvorlig feil i evc med kode 2.9.9. Denne blir borte om jeg restarter motoren etter et minutt. Men så i blant begynner evc panelet og blinke(skrur seg av og på) med medfølgende feilkode 3.2.5. Jeg har gått over mange kontakter og renset disse samt kjørt autoconfig og kalibrering. På føreposisjon nede får jeg kalibrert helt fint, men på flybridge får jeg ikke kalibrert. Her kommer jeg inn i kalibreringsmodus men så fort jeg trykker på N for å akseptere første posisjon kommer det opp feilmelding 9,7 og systemet hopper ut av kalibrering. Deretter fulgt av feilkode 3.1.5. Jeg finner 3.1.4 og 3.1.6 i maualen for ecv men ikke 3.1.5. 

Jeg har en mistanke om at noe er feil med kontrollspaken på fly men tenkte å høre om noen her har tilsvarende erfaring?  Om noen har group 30 workshop manual til min motor haddet det vært supert mtp feilsøking.

Link to post

Jeg finner heller ikke 3.1.5 i noen av manualene mine, og får heller ikke treff ved søk på det store internettet. Så jeg spurte en slik KI sak og fikk følgende svar:

 

Volvo Penta error code 3.1.5 typically relates to a fault in the Electronic Vessel Control (EVC) system, often indicating an issue with the control lever or joystick calibration, particularly on an auxiliary station such as a flybridge.

What the Code Indicates

Error code 3.1.5 is part of the EVC fault code register used by Volvo Penta IPS and diesel engine control units. Although not explicitly detailed in official operator manuals, user reports and forums suggest that 3.1.5 occurs when the system detects a malfunction during calibration of the control lever or joystick, especially when performed from secondary control stations like the flybridge. This can be triggered by:
  • Faulty or unresponsive control lever or joystick hardware
  • Connection issues such as loose or corroded wiring or connectors
  • Calibration procedure failure or interruption on secondary control stations

Associated Symptoms

  • Inability to complete control lever or joystick calibration on flybridge or secondary stations
  • Display of error code 3.1.5 following failed calibration attempts
  • Possible intermittent alarm or EVC panel blinking as the system tries to engage calibration
  • Sometimes accompanied by other related fault codes such as 3.1.4 or 3.1.6 indicating calibration or input errors

Recommended Actions

  1. Inspect Control Lever/Joystick: Check the control lever or joystick on the affected station for wear, damage, or faults. Replace if faulty.
  2. Check Electrical Connections: Examine wiring harnesses and connectors for corrosion, damage, or loose contacts, and clean or repair as needed.
  3. Perform Calibration from Primary Station: Attempt calibration from the main helm or primary station as calibration on the flybridge may be limited or require special procedures.
  4. Reset and Retry Calibration: Clear the fault code by resetting the system if possible, then carefully follow the calibration steps ensuring no interruptions occur.
  5. Consult Authorized Service: If the problem persists, contact an authorized Volvo Penta dealer or service center for further diagnostics and repair, possibly involving software updates or component replacement.

Additional Information

The error code 3.1.5 is part of a sequence of similar calibration-related faults (3.1.x), which often appear on systems with multiple control stations. The official Volvo Penta manuals emphasize performing daily checks and ensuring all controls and instruments function correctly before operation. Errors during calibration can also stem from environmental factors such as moisture ingress affecting contacts.
 
 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Når du også har feilkode 3.2.5 som gjelder EVC-panelet så kan en mulighet være at feil i EVC-panelet gjør at du ikke får til å kalibrere, og at dette trigger feilkode 3.1.5 

 

En måte å bekrefte/utelukke dette vil være å bytte EVC-panelene mellom de to styreposisjonene for å se om problemet også flytter seg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Gulborg skrev 27 minutter siden:

Tror også det ligger evc panelet. 

Har en kompis som fikk noen rare feilmeldinger.  Vp d4. Både på høytrykkspumpa. Retur mengde diesel. Det var mye rart og lenge siden så jeg husker ikke koder . Feilen lå i evc display,  fant vi ut til slutt. .


Nyttig innspill. Var dette EVC-B med denne type display?

IMG_5031.jpeg.2411102a1d457da4ca7abcf1162e872e.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Gulborg skrev 40 minutter siden:

Tror også det ligger evc panelet. 

Har en kompis som fikk noen rare feilmeldinger.  Vp d4. Både på høytrykkspumpa. Retur mengde diesel. Det var mye rart og lenge siden så jeg husker ikke koder . Feilen lå i evc display,  fant vi ut til slutt. .

Absolutt interessant. Jeg har fått bjordal og madsen til å bestille nytt panel fra vp, men det har ikke kommet enda. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...