J&B Startet Søndag 13:34 Link til dette innlegget Startet Søndag 13:34 Har en Rana 22 sjark,med nogva vribar propell,og 22hk Yanmar ferskvannskjølt motor.Alt rundt 80mod. Har satt inn ny Ultraflex gear/gasskontroller,og det virker som den skal.Trenger tips for å løse følgende: 1. Skal motorturtall og turtall på messingrøret(bakenfor hydraulikenheten) ha samme turtall?Ser at når motoren går på tomgang,har de samme turtall,men når jeg øker turtallet,eller vrir til større motstand på propellen,sakker messingrøret etter.Kan det være at koblingen(blå)slurer?Skruene på kolingen kjennes stramme.Kan det være at f.eks. en kile,eller settskru har røket? 2.Det er nok oljelekkasje under hydraulikkenheten,for jeg må stadig fylle etter olje på rattpumpa.De synlige koblingene er tette,men jeg ser at det samler seg olje nede i kjølen.Mitt spørsmål blir da:Kan jeg ta ut hydraulikkenheten,for å foreta service,mens båten ligger på sjøen,eller må båten takes på land,for å dra ut propellaksling? P.s.Jeg kommer nok til å selge båten uannsett.Motoren går som en klokke,og har alltid startet på første forsøk,men jeg nærmer meg 80,så den begynner å bli vel stor å hanskes for meg.(Har en 16-foter,som jeg klarer meg med i fremtiden.)Hvis jeg ikke lykkes,etter evt.å ha fått tips på forumet,selger jeg den som den er,til et fornuftig tilbud. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Mandag 05:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:28 Turtallet på akslingen skal følge motorturtallet. Ikke nødvendigvis samme turtall, da giret har en utveksling. Men de følger likevel proporsjonalt. De fire mutrene skal dras til med korekt moment, dette skal sitte skikkelig. Jeg tviler på om du får dratt akslingen langt nok til å få av hydraulikkenheten uten å ta av roret først. Men om du tar bort de to lange glideboltene som den ligger på så klarer du kanskje å vri enheten såass mye at du får strammet boltene på undersiden? Det er ikke sikker at det er mer som skal til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J&B Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Takk for tipset,og jeg skal prøve dette så raskt som mulig! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.