runemannelang Startet 27.Juli Link til dette innlegget Startet 27.Juli (redigert) Hei. Har det mye å si om en påhengsmotor ikke er helt sentrert. Jeg måler 60.5 cm fra babord og 58.5 cm fra styrbord. Dette gjelder en 14 fot Askeladden med 30 hk. Hvis jeg gir full gass, så legger båten seg over på babord side. Motoren er skrudd fast med gjennomgående boter i tillegg til de ordinære. Redigert 27.Juli av runemannelang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli jeg mistenker at dersom du sentrerer motor , så vil den kunne legge seg enda mer mot babord .. Det som nok gjør utslaget her er at det skroget der ikke er beregnet på 30hk (åpen versjon har vel maks anbefalt 16hk?) Er vel litt kjøl på de der? Isåfall så vil skroget ha sine begrensninger på fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
J-Å Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli Båten legger seg vel til babord fordi propellen roterer til styrbord. Jeg har forøvrig prøvd 25 Hk på en slik Askeladden 14, og det var direkte farlig. Båten tippet utover i sving. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli Det som det blir sagt over her at det er fysikken med kraften i propellen som gjør krengingen. Trimflaps motvirker det. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
ivar Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli ikke bare propellmoment, men skrog med kjøl har gjerne sine nykker om man forsøker dytte de opp i mer fart enn de er beregnet for Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.