Lazyjack Startet 27.Juli Link til dette innlegget Startet 27.Juli Skal handle og montere nye septikslanger i båten da de gamle som ble kjøpt på Biltema har begynt å lukte ganske mye. Dvs. de har i grunnen luktet litt allerede fra jeg monterte dem. Denne gangen vil jeg derfor handle hos Tess. Er det et poeng at slangene er noenlunde ferske, altså at slangene ikke har ligget i hylla hos TESS i årevis og allerede har fått redusert livslengde? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Hei. Det kan eg ikkje svara på, men eg kan nemna at me har slangar, frå dassane, som er 19 og 20 år gamle. Det er ikkje "septikslangar", og dei luktar ikkje. Eg meiner at det er betre å kjøpa rimelege slangar, som i tillegg er mjukare, og lettare å trekka. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli I oljeindustrien så byttes slanger hvert 5 år. Så ville kjøpt noen som er nye ja. Har de ligget 10 år på lager hos tess, er de utgått i min verden og spesielt til den prisen tess tar for ting. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Har en Princess 40 från 1999. Från tillverkningen hade Princess monterat vita PVC-slangar i toalettsystemet. Dom klarade sig i 20 år utan att lukta och har sedan ersatts med nya vita PVC-slangar (som är relativt billiga i inköp). Inte heller därefter har jag problem med lukt i båten från slangarna. Vid ett tillfälle hade jag luktproblem men det visade sig vara locket i tömningspumpen från Jabsco som läckte. Den bytte jag mot en membranpump som håller tätt /och går tyst!/..... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Jeg har skrevet det før, og skriver det igjen: Jeg har aldri skjønt poenget med å frakte bæsj og urin i dritdyre slanger av næringsmiddelkvalitet. Nå kjører Hulda eksosslanger på septiken. De elste har vært der siden jeg la om til dekkstømming. Det er minst 15 år. De lukter ikke. De eldste gummislangene på motoren er fra 2005, og er like fine. Gummi hadde generelt aldringsproblemer for 50 år siden. Veldig mye har skjedd på den tiden. Veldig mye. I alle hus de siste 40 årene har kloakken blitt transportert i PVC. Suverent materiale, ref. @ebonita. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli gå på boatparts.no søk på Sanitærslange så kommer det opp flere muligheter inkludert den som nevnes over fra Svensk butikk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Hulda skrev 11 minutter siden: Jeg har aldri skjønt poenget med å frakte bæsj og urin i dritdyre slanger av næringsmiddelkvalitet. Nå kjører Hulda eksosslanger på septiken. Da har du nok ikke handlet slangene i båtbutikk, Flak har veiledende pris kr 739/m for 38mm eksosslange, mens for septikslange skal de ha kr 509 pr. meter... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Tack Hulda, dessutom är PVC-slangarna utan stålspiral som är både otrevlig att jobba med och dessutom kan tendera att rosta! Däremot kan jag passa på att nämna att när jag bytte slangar /efter 20 år/ så var det inte på grund av ålderskrämpor, utan det visar sig ju att när man spolar med saltvatten så får man tilltagande lager med urinsten i slangar och kopplingar, och för att bli av med urinstenen så finns det inte mycket annat att göra än att byta slangar. Värt att notera att slangar /samma slang!/ kan kosta väldigt olika beroende på var man köper den och vilken rabatt man kan ha och att betydande kvantitetsrabatter kan förekomma. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Jeg har aldri kjøpt 'båtslanger'. Stort sett fra Hydroscand. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Her har vi aldri hatt urinstein. En liten skvett eddiksyre fikser det poblemet. Nå har vi bodd om bord i snart fire uker, og brukt 3/4 liter eddiksyre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.