Jump to content

Hvilken tjære er dette?

kakerhei

Recommended Posts

Hvis man skal ha ekte tjære og ikke et av avfallsproduktene fra oljeraffinering eller kinatjære med underlig farve er det nesten umulig å få  seig tjære av stavkirkekvalitet med gyllebrun farve og riktig lukt.

For noen år siden var det fremdeles en eldre herre i Nordgudbrandsdal (Vågå?) som pyrolyserte skikkelige tyristubber og kunne selge første tapping (før de lettere fraksjonene), men jeg tviler på at slikt finnes fremdeles siden trærne må behandles noen år før høstingen.Jeg har dog et spann  liggende under en hytte tilfjells, men har nøyd meg med ordinær tjærebeis en stund.

p.

ph. skrev for 1 time siden:

Hvis man skal ha ekte tjære og ikke et av avfallsproduktene fra oljeraffinering eller kinatjære med underlig farve er det nesten umulig å få  seig tjære av stavkirkekvalitet med gyllebrun farve og riktig lukt.

For noen år siden var det fremdeles en eldre herre i Nordgudbrandsdal (Vågå?) som pyrolyserte skikkelige tyristubber og kunne selge første tapping (før de lettere fraksjonene), men jeg tviler på at slikt finnes fremdeles siden trærne må behandles noen år før høstingen.Jeg har dog et spann  liggende under en hytte tilfjells, men har nøyd meg med ordinær tjærebeis en stund.

Hva mener du med pyrolysering av tyristubber? Er det brenning av tjæremile du mener?

Jeg har selv vært med på hele prosessen med tjæreproduksjon og vi fikk ca 400 liter tjære fordelt på 2 milebrenninger.

Første gangen hvertfall hadde vi med oss en fra Vågå eller deromkring som hadde gjort dette mange ganger og kunne lære oss den prosessen og få justert lufttilgang osv riktig. Viktig å ikke få inn for mye oksygen. For da kan tjære ta fyr og hele tjæremila brenner opp uten å utvinne mer tjære. Det skal brenne sakte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...