kakerhei Startet 27.Juli Link til dette innlegget Startet 27.Juli Hei. Jeg fant en båt og boks med tjære/båtimpregnering på et fjellvann jeg var på. Det lå ved siden av en trebåt. Lurer på om noen vet mer om produsent, årstall etc? Mvh Kristian Sitér dette innlegget Link to post
kriftian Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Imprex Tretjære. En eldre utgave enn denne, men hvor gammel vites ikke: https://www.plankepriser.no/produkt/imprex-tretjaere-26370793 Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli Hvis man skal ha ekte tjære og ikke et av avfallsproduktene fra oljeraffinering eller kinatjære med underlig farve er det nesten umulig å få seig tjære av stavkirkekvalitet med gyllebrun farve og riktig lukt. For noen år siden var det fremdeles en eldre herre i Nordgudbrandsdal (Vågå?) som pyrolyserte skikkelige tyristubber og kunne selge første tapping (før de lettere fraksjonene), men jeg tviler på at slikt finnes fremdeles siden trærne må behandles noen år før høstingen.Jeg har dog et spann liggende under en hytte tilfjells, men har nøyd meg med ordinær tjærebeis en stund. p. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli ph. skrev for 1 time siden: Hvis man skal ha ekte tjære og ikke et av avfallsproduktene fra oljeraffinering eller kinatjære med underlig farve er det nesten umulig å få seig tjære av stavkirkekvalitet med gyllebrun farve og riktig lukt. For noen år siden var det fremdeles en eldre herre i Nordgudbrandsdal (Vågå?) som pyrolyserte skikkelige tyristubber og kunne selge første tapping (før de lettere fraksjonene), men jeg tviler på at slikt finnes fremdeles siden trærne må behandles noen år før høstingen.Jeg har dog et spann liggende under en hytte tilfjells, men har nøyd meg med ordinær tjærebeis en stund. Hva mener du med pyrolysering av tyristubber? Er det brenning av tjæremile du mener? Jeg har selv vært med på hele prosessen med tjæreproduksjon og vi fikk ca 400 liter tjære fordelt på 2 milebrenninger. Første gangen hvertfall hadde vi med oss en fra Vågå eller deromkring som hadde gjort dette mange ganger og kunne lære oss den prosessen og få justert lufttilgang osv riktig. Viktig å ikke få inn for mye oksygen. For da kan tjære ta fyr og hele tjæremila brenner opp uten å utvinne mer tjære. Det skal brenne sakte. Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli fordampning og kondensering av gassene når tyriveden varmes opp. p. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.