Jump to content

Valg av elektrisk toalett

Steini

Recommended Posts

13 hours ago, Steini said:

Ja eg og tenker at ferskvann er bra. Så vil eg tru det er lurt å ikkje ver for gniten med vannet.

Har man store nok vanntanker, og et bruksmønster som gjør at det alltid er enkelt å fylle på mer, så absolutt.  Ellers er en kombiløsning en god ting.  Det har skjedd mer enn én gang i de siste årene at jeg har vært omtrent tom for vann i flere dager, uten noen sikker plan for hvor jeg kan få fylt opp vanntankene.  For min del hadde trolig watermaker vært en bedre løsning - men da har man jo en direkte energikostnad på vannet, og igjen en god grunn til å være gniten på vannet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Litt off-topic, men mine 2 Jabsco quiet flush må ha det mest misvisende navnet ever.  Bekymret for å spyle ned om natta når vi ligger i nærheten av andre båter, redd for å vekke hele havna. Men gull å ha dobbelt opp når det ene streiker, aldri en sommer uten en drittjobb, sist var det noe rosa greier som var forsteinet rundt kverna, så ut som rester av en våtserviett .. tror jeg sløyfer bilde :smiler:

Lykke R skrev 43 minutter siden:

Litt off-topic, men mine 2 Jabsco quiet flush må ha det mest misvisende navnet ever.  Bekymret for å spyle ned om natta når vi ligger i nærheten av andre båter, redd for å vekke hele havna. Men gull å ha dobbelt opp når det ene streiker, aldri en sommer uten en drittjobb, sist var det noe rosa greier som var forsteinet rundt kverna, så ut som rester av en våtserviett .. tror jeg sløyfer bilde :smiler:

Fortsetter litt off topic!!! Helt enig med deg i at navnet er direkte svindel!😂😂😂

Men i motsetning til deg har jeg ikke rør noen av mine to noisy flush en eneste gang på 6 år!!🤩🤩

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg har ett TMC toalett som har fungert veldig fint nå i 4 år. Må nok skifte jokerventil snart, men ellers fungert veldig fint. Slet litt i starten av ferien da vi hadde benyttet oss av feil toalettpapir, som gjorde at det tok lengre tid å trekke ned vs tidligere. Septiken fylte seg da veldig fort opp.

Mens jeg bunkret vann i Langevåg, fikk jeg høre en morsom historie. En kar fortalte om en gang for noen år siden da toalettet hans begynte å lage noen merkelige lyder. Årsaken? Konen hadde spist moreller – med steinene!

Steini skrev On 30.7.2025 at 15.04:

Har du sjekket deletilgang som f.eks. flushecontroller etc.?

Jeg har Sanimarin. Måtte av ulike årsaker bytte hele toalettet for et par tre år siden og kjøpte komplett nytt identisk toalett med flushecontroller. Da den gamle flushecontrolleren var lik benyttet jeg bare den men etter et par år røk den. Og litt senere røk også displayenheten.

Heldigvis hadde jeg de nye liggende fra toalettkjøpet men kunne ikke se at dette var reservedeler fra forhandler. 

tobixen skrev for 3 timer siden:

Har man store nok vanntanker, og et bruksmønster som gjør at det alltid er enkelt å fylle på mer, så absolutt.  Ellers er en kombiløsning en god ting.  Det har skjedd mer enn én gang i de siste årene at jeg har vært omtrent tom for vann i flere dager, uten noen sikker plan for hvor jeg kan få fylt opp vanntankene.  For min del hadde trolig watermaker vært en bedre løsning - men da har man jo en direkte energikostnad på vannet, og igjen en god grunn til å være gniten på vannet.

Ja med 2 ferskvanntanker på 1000liter kvar så er ikkje vann eit problem for min del. I værstefall så får watermakeren jobbe litt også 🤣

Chiefengineer skrev 15 minutter siden:

Har du sjekket deletilgang som f.eks. flushecontroller etc.?

Jeg har Sanimarin. Måtte av ulike årsaker bytte hele toalettet for et par tre år siden og kjøpte komplett nytt identisk toalett med flushecontroller. Da den gamle flushecontrolleren var lik benyttet jeg bare den men etter et par år røk den. Og litt senere røk også displayenheten.

Heldigvis hadde jeg de nye liggende fra toalettkjøpet men kunne ikke se at dette var reservedeler fra forhandler. 

Det er ein av grunnene til eg gjekk for eit toalett uten kontroller og kretskort.

Her er det berre enkle bryterere og ein solenoid ventil for vannet 😁

Deletilganger ser veldig grei ut, og til fornuftige priser.

Har også ei spare ferskvannpumpe ombord i tillfelle....

Så får ein berre håpe at maseratorpumpa er av god kvalitet 🫣 om ikkje så ser det ut som om det skal ver relativ enkelt å konvertere til andre pumper fra andre leverandøra.

Er mest spent på 25mm system og ikkje 38mm som eg har no 😅

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...