Mboat Startet Mandag 22:47 Link til dette innlegget Startet Mandag 22:47 Da var endelig tiden kommet for første båt og jeg ser at det trolig dukker opp en del spørsmål så en tråd er på sin plass. Jeg reiste Bergen-Stavanger-Bergen for å hente båten i helgen. Litt skuffelse når jeg kom frem og oppdaget litt mer skader enn jeg var forespeilet, men i denne prisklassen er det vel å regne med noe på gammel båt. Ved oppstart så plagdes vi litt med å få start og sladrestrålen kom det ikke vann ut. Det var også en del elektrisk på båten som må taes igjen. Største nedtur var gjerne motoren som jeg hadde fått opplyst var nyere motor enn båten og det sto 2006 på motordeksel som ville sagt at den skal ha innsprut/EFI. ChatGPT sjekk bekreftet også at dette var innsprut motor, men når deksel ble tatt av så jeg forgasserne der og ved en sjekk av serienr så er det en 2001 mod motor. Endte med kjøp likevell. Her er første bilde fra stopp rett neddi gata for å stroppe på nytt i fred og ro før turen gikk til Bergen. Nå har jeg bestilt inn impeller, regreim og plugger som jeg tenkte å få byttet før jeg sjøsetter. Olje på drev og motor er nettopp byttet så da bør den være klar når dette er tatt. Følger på med en ny post med spørsmål om kjøling om litt. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart Mandag 22:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 22:55 Tilbake til kjølingen der jeg manglet pilot stråle. Begynte å google litt rundt dette og kom til at jeg skulle prøve å blåse lett inn i sladrehullet etter tips på nett. Da kjente jeg noe løsne og jeg fikk full stråle igjen så det var en lettelse at det bare var et lite rusk. Jeg laget meg en overgang til flushe koblingen og fyllte en IBC tank med 600liter igjennom flusheporten. Når jeg startet motor etterpå så lukket ikke flusheport og på et av bilde vedleggene kan man se hvordan den så ut inni. Rensket opp alt og smurte opp gummi/ventil med silikonspray og da lukket den fint igjen. Men all denne gugga inni får jeg til å tenke på hvordan den ser ut innover i motor og jeg får lyst til å flushe den bedre. Fikk tak i en IBC tank hos naboen og kappet den ned i passende høyde til å få inntak under vann. Ved start av motor ser jeg at i hullet ut fra undervannshuset der girvelger går ned så kommer det vann opp rundt dette staget. Jeg regner med det er i fra inne i vannpumpehuset siden den sitter rett innenfor der? Er dette normalt at vannet går i retur ut der eller har jeg en lekkasje på røret fra vannpumpe og opp i motor? Hvor går alt kjølevannet som skal tilbake i vannet etter å ha vært i motor egentlig og kan det være dette jeg ser her? Det kommer ganske mye også ut der. La ikke merke til det tidligere når jeg kjørte med klokker på propell så dette var først når jeg senket propell/inntak under vann og kjørte. Jeg kjøpte inn 1liter systemrens tidligere i dag, men ser at denne skal blandes 15-20% og da kommer jeg ikke lagt med litersboksen min med 600 liter i IBC beholderen.. Er det noen gode måter å få gjort dette på eller skal jeg bare varmkjøre den godt i rent vann noen ganger og satse på at det løsner opp guggen? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Tirsdag 06:25 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:25 Sist jeg gjorde dette brukte jeg en søppeldunk som passet akkurat ( tok av propellen) slapp da unna med ca 40 L vann. Blandet inn en god dose sitronsyre og kjørte en times tid/ til vannet var godt og varmt. Du kan også ta av undevannshus og kople deg på kjølerøret der med ekstern pumpe+ dunk ( ta ut termostat ) da holder det med en flaske systemrens. Ligger masse tips på youtube for flushing av motorer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 07:47 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:47 Eller du kan stikke på Biltema og kjøpe deg en drevpose. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mboat Svart Tirsdag 11:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:45 index skrev for 3 timer siden: Eller du kan stikke på Biltema og kjøpe deg en drevpose. Den hadde jeg oversett. Da ble det en slik og en 25kg sekk sitronsyre :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 12:05 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:05 Mboat skrev 18 minutter siden: Den hadde jeg oversett. Da ble det en slik og en 25kg sekk sitronsyre :) Det er bra! Ikke la den stå for lenge med syre i motoren, aluminium liker ikke syre så godt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart Tirsdag 12:37 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:37 Det aller viktigste når du får motor i gang er å bytte alle anoder. rekner med de har fått like slett vedlikehold. sikkert noen interne på blokka. Til og med en Honda må ha vedlikehold olje og filter skift! Internt bensinfilter og vannutskiller på tank Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mboat Svart Tirsdag 14:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:26 -morten- skrev for 2 timer siden: Det aller viktigste når du får motor i gang er å bytte alle anoder. rekner med de har fått like slett vedlikehold. sikkert noen interne på blokka. Til og med en Honda må ha vedlikehold olje og filter skift! Internt bensinfilter og vannutskiller på tank Anodene ser ut til å være ganske lite slitasje på. Motor har kun gått 236 timer. Olje på motor og gir var helt ferskt og byttet før den ble satt bort. Jeg har bestilt plugger og Regreim som skal byttes nå før jeg setter den ut tenkte jeg. Frister litt å sjøsette å ta noen turer bare for å se at alt er i orden siden reim og strammer ikke dukker opp før i neste uke. Skal ta en inspeksjon på reima I dag å se om jeg tørr meg utpå med den før bytte. Jeg ser du er Honda fan forresten. Hvor får man tak i deler kjapt? Jeg har mailet litt I helgen, men foreløbig går det tid å få svar. Sku gjerne hatt en nettbutikk med alt av deler i delekatalog som kan bestilles på nummer. West system bestilte jeg noe av, men de hadde f.eks ikke strammer til registerreim så den venter jeg på svar på epost bestilling av. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Tirsdag 19:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:43 OK så det har vært gjort noe fornuftig når den ble stalle unna da, det er jo positivt. Jeg er ihugga Hondafan, men desverre har båtene jeg har eid, hatt avtaler med andre motorer! Har kjørt noen båter med Honda da. Det går mest i Honda biler, MC og ATV. samt småmaskiner da. Var vel Kellox som var hovedimportør før for alle Honda maskiner. ta et søk her på forumet så er det sikkert noe info Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mboat Svart Tirsdag 20:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:37 -morten- skrev 48 minutter siden: OK så det har vært gjort noe fornuftig når den ble stalle unna da, det er jo positivt. Jeg er ihugga Hondafan, men desverre har båtene jeg har eid, hatt avtaler med andre motorer! Har kjørt noen båter med Honda da. Det går mest i Honda biler, MC og ATV. samt småmaskiner da. Var vel Kellox som var hovedimportør før for alle Honda maskiner. ta et søk her på forumet så er det sikkert noe info Det virker slik heldigvis. Tidligere eier sa han spylte igjennom den før han satte den bort for sesongen også. Eneste jeg ikke finner er anoder på selve motor, men får se igjennom manual. Honda har jeg bare gode erfaringer med i fra min far sin båt, snøfresere, klippere, aggregat osv. Det var et stort pluss at det satt en Honda motor på denne også. Motor sviver veldig pent også så krysser fingra. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart Tirsdag 20:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:38 Ble ellers ferdig med det meste av elektrisk og flushing av motor i dag. Monterte nytt batteri også. Inspiserte Regreim som ser helt fin ut. Jeg tenker jeg prøver å sjøsette I morgen for en test tur siden delene lar vente på seg så får jeg se om alt virker på sjøen :) Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Jeg fikk med et Lowrance Hook Reveal 5SS ekkolodd og en Garmin Echomap 72SV kartplotter. Har fått koblet opp begge og de virker, men ene pluggen som jeg tror er til ekkolodd og ekstern antenne på Garmin passer ikke med pluggen til den eksterne antennen. Jeg ser også nå at det står lowrance på antennen på taket, men ekkoloddet ser ikke ut for å ha noe sted jeg kan koble til mer enn ekkoloddet bak på båten. Jeg har da 3 spørsmål: -er det noe poeng å styre med lowrance antenna på taket? -kan svinger fra lowrance brukes på Garmin så jeg slipper to skjermer? -kan evnt lowrance ekstern antenne kobles til Garmin så den får bedre gps enn den interne? Er det evnt overganger som må til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.