Kallethekid Svart Søndag 16:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:16 Jeg ville vært mer bekymret for skroget en for hjulet. Hvis kreften er så stor at slike hjul ryker tror jeg risikoen for strukturelle skader i laminatet i høyeste grad er til stede. Optimalt sett burde du hatt støtte under kjølen eller flere sidestøtter, men jeg synes du i hvert fall skulle satse på større hjul, for eksempel slike som på dette bildet:Båthengere – Svela Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart Søndag 16:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 16:37 Det har du nok rett i. Nå skal det sies at hjulene var godt rustet, men ingen tvil om at det er en del vekt på de når man går opp/ned. Jeg må se på om jeg kan få til en kjøl støtte I mellom de to bakre så den har noe å hvile på. Kanskje noe slikt kunne vært bedre? Løsningen til Svela er i en litt annen liga enn denne buster hengeren :) Edit: en tanke som streifet meg nå var om det kan være bedre å sette flattjern/vinkeljern mellom de to bakre fe festene for kjøl ruller og montere 8-10 ruller mellom så kjøl ikke går ned før den kommer opp på bakre rulle? Nå gå skroget bak fra flatt til V så det spiller gjerne inn også. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/slepeinnretning/punkteringsfrie-hjul/punkteringsfritt-gummihjul-001244/ Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart Onsdag 13:42 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:42 Du burte se på en multiroller henger, disse er selvjusterende og opp og utsetting av båten går med minst mulig motstand. Har selv en Quicksilver 650 weekend med samme type halvkjøl, denne er grei å få opp og ned av hengeren. Har en Respo 2000 MR henger. Antar at de ulike produsententer/leverandører kan lever løse elementer slik at du ett kan bygge om på den hengeren du har. Tror du vil komme langt med en selvjusterende vugge montert bak på hengeren Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart Onsdag 21:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:43 ballistic skrev for 8 timer siden: Du burte se på en multiroller henger, disse er selvjusterende og opp og utsetting av båten går med minst mulig motstand. Har selv en Quicksilver 650 weekend med samme type halvkjøl, denne er grei å få opp og ned av hengeren. Har en Respo 2000 MR henger. Antar at de ulike produsententer/leverandører kan lever løse elementer slik at du ett kan bygge om på den hengeren du har. Tror du vil komme langt med en selvjusterende vugge montert bak på hengeren Den skulle jeg sett før jeg begynte på dette prosjektet! Jeg så på Tysse sin løsning og 3d modellerte en for å se bevegelsene i vugga, men jeg fikk ikke til en løsning som støttet når kjøl forsvant og båt lå på vugge uten justering lenger fremme. Kom til at jeg fikk lage noe statisk med manuell justering inntill videre. Etter tips fra @Kallethekid om flere sidestøtter gikk jeg for en løsning med 4stk på hver side som er selvjusterende på vinkel i begge "akser". Får se om det var lurt eller hva jeg ikke har tenkt på i dette oppsettet. Ved prøvemontering nå ser jeg at jeg kanskje burde sveist inn noen stoppere så de ikke kan justere seg "uendelig" alle veier så de blir liggende som på bildet under på ene siden. Det gjenstår noe sveis, slip, forsterkning og å skaffe skiver/bolter så tenkte jeg at alt skulle få en runde kaldgalvanisering spray. Hele rammen er også laget så den slippes ned på original ramme i henger og boltes fast med bolter. Dette for å unngå å sveise i henger i tilfelle jeg vil ta den tilbake til original stand igjen. 3d modell av løsning før jeg skrotet den pga jeg ikke fikk last/vinkler til å stemme: bare punktet fast ramma for å teste passform. Status nå. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 07:07 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:07 Det ser lovende ut! Men du bør kanskje legge inn en begrensning på vridningen på hjulene? Så de ikke legger seg på siden når båten skal opp? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mboat Svart Torsdag 07:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:21 index skrev 13 minutter siden: Det ser lovende ut! Men du bør kanskje legge inn en begrensning på vridningen på hjulene? Så de ikke legger seg på siden når båten skal opp? Det tror jeg kan være lurt. Skal se ved prøve montering i dag hvor mye og legge på en støtte i begge retninger. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 13 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Da skjer det litt. Har fått på kaldgalv på delene og klargjort de siste bitene for montering. Det dukket også opp en pakke fra boatparts så da fikk jeg satt inn ny impeller, nye tennplugger og nytt bensin filter. Regreim får jeg avvente siden jeg ikke har verktøy for å låse svinghjul. Forsøkte å lage et kjapt, men bolt sitter såpass at jeg må lage noe bedre for å ikke risikere å ta gjengene i svinghjul. Impeller var ikke veldig dårlig, men det var greit å få tatt den før sjøsetting. Monterte den forsterka bakdelen av henger også med nye støtter. Mangler litt skiver og bedre låsinger til hjula så er jeg i mål med den. Nå kom det også en gladnyhet i fra en båthavn som jeg har forespurt plass i om at jeg fikk plassen der. De har kran til å sjøsette med så da kunne jeg spart meg ombygging av henger egentlig. Forsøker å få til sjøsetting i morgen så jeg får sett om forgasser rensen min gjorde susen. Båten må på land igjen til vinteren for å få shinet litt i bunnstoff og fikset noen småting, men håper det går greit å bruke den som den er i et par måneder ihvertfall så jeg får litt ut av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Knallbra jobbet, du ser ut til å ha full kontroll på ting 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.