Jump to content

Ocqueteau 615 - Min første båt

Mboat

Recommended Posts

whisper skrev for 18 timer siden:

Pris er lavere enn airmar tm185m og 265lh.

Hvor finner du den rimeligere priset enn TM185M? Rimeligste jeg fant var 22500 hos brommeland (24500 hos mjøsservice) og TM185 finner jeg rimeligste modell av hos sportsfishtackle for 16500. Får jeg den rimeligere enn TM185M så kan det være aktuelt, men strekker strikken rimelig langt allerede egentlig med den :P 

https://www.brommeland.no/fiskeri/fiskeleting/svingere/transducer-50/200-combi-c

https://www.brommeland.no/fiskeri/fiskeleting/svingere/xsonic-airmar-tm185?dpid=318

Jeg er godt kjent med Simrad Combi C svingerene, det var jeg som overbeviste Team Krokodille om å gå for denne. Det er vel han som har fått opp til interessen for denne svingeren blant havfiskere i Norge. Problemet er størrelse og montering på en båt på 18-25 fot. Anbefaler derfor B175 tilted element svingerene, B175H og B175M for havfiske på planene båter under 28 fot. 

Jeg har over årene hatt kommunikasjon med mange havfiskere på Vestlandet og Nord-Norge med B175M (eller TM185M) koblet til Simrad og Lowrance. De har alle vært godt fornøyd med ekkolodd og svinger. Her er et skjermbilde fra 535m hvor det tegnes kraftig bunn. Har også fått mange andre imponerende skjermbilder, men har ikke kontroll på hvor jeg har lagret disse. 

IMG_20250910_194642.jpg.b5f77c5721022b204fe778d902356f7c.jpg

Slike bilder som abbor får har jeg aldri fått i Skagerak med 185m på dypet med evo 3 og s2009. Mulig ulike forhold i vannet og ulik bruk grunnet ulik topografi under vann ved fiskeleting. 

er fryktelig dårlig til å samle skjermbilder, så har lite til intet relevant å vise, men står ved at airmar 1kw medium uansett hus gir lite nytte utover lowrance 50/200 ved kystnært fiske. Gir mye mer dypere enn 150-200m, men mindre for penga enn combi. 

kombinasjonen høy følsomhet og tilsynelatende større vinkel enn oppgitt i chirp oppfattet jeg kun som hinder ved fiske i kupert grunt og mellomdypt vann. Så rett og slett mindre fisk enn med lowrance var inntrykket som ble forsterket av lavere oppløsning på dybdekart kjørt opp med begge på samme steder. Fast frekvens med fast konvinkel funket bedre i bratt terreng med 185m. 

ang priser er jeg over to år bakpå. Jeg kjøpte direkte av Kongsberg fordi jeg er leverandør og betalte mindre enn den tids forlangende for airmar. Betalte kun få tusen mer enn jeg fikk for brukt 185m. 

Ang combi. Ved CW 50 ser jeg alt føles det som av smått til uhorvelige dyp, men prøver jeg å chirpe blir naturlig nok bunnlinjen tynnere, men alle detaljer mellom båt og bunn blir borte. Til og med 20kg lange ser man ikke på vei opp. Med CW blir en 5kg brosme en tykk mørkerød strek opp. Q faktor tilsier at chirp ikke er idiotisk sammenliknet med airmar 265lh på 50. Hva tror du er årsak abbor?

Litt nedtur at alle bra svinger skal koste 20k, men "buy once cry once" gjelder gjerne her også. Har du sammenlignet den med 50/200 hdi? Om du synst den var som tm185m og den klarer 600m+ så er det fristet å få prøvde en 50/200 hdi også om det ikke er en svinger mellom 3k og 20k som er verdt å vurdere. 

virker ikke high chirp heller på denne? Antar at downscan og slikt blir bare å glemme også? 

Skjermbildene jeg har postet med B175M/TM185M/SS175M er ikke fra meg. De fra Simrad er fra Morten som jobbet på Ramitech, en tidligere Navico forhandler i Bodø. Jeg haadde mye kommuniskasjon med Morten for noen år tilbake. Lowrance skjermbildet er også fra Morten,  det er ikke fra hans båt men fra en kunde. 

Dette er samme Morten som kommer med ekspertuttalelser i Team Krokodille sin svinger artikkel.

Om B175M/TM185M skriver Morten:

Morten sin vurdering:

Mitt tryggeste valg innen havfiske. Konen gjøre att den lettere finner fisk nærmere bunnen men samtidig er såpass bred att den forteller litt om mengdene. Jeg har tegnet fisk på over 200 meters dyb med denne , for leting av fisk så kan man bruke denne ned til ca 200-220meter , for bunndeteksjoner henger denne med på 500meter ish. Personlig så syns jeg den gir mye bedre detaljer og separasjoner enn Low 1kw ned til 150meter , men etter her så kommer den for kort mot Low.

Det er egentlig ikke noe bra valg for bunnfiske mellom Navico 50/200 kHz HDI og B175M eller TM260 som begge koster rundt 20 tusen. TM258 ligger i mellom i pris, men den har så høy Q-faktor, 15 på 200 kHz, slik at jeg har problemer med å anbefale den. 

Jeg driver ikke med bunnfiske, stort sett trolling og noe fiske i sjøen i vannsøyla. Min interesse for bunnen er bare at den er praktisk å ha for å hindre at vannet forsvinner:dykker:

abbor skrev for 8 timer siden:

Det er egentlig ikke noe bra valg for bunnfiske mellom Navico 50/200 kHz HDI og B175M eller TM260 som begge koster rundt 20 tusen. TM258 ligger i mellom i pris, men den har så høy Q-faktor, 15 på 200 kHz, slik at jeg har problemer med å anbefale den. 

Jeg driver ikke med bunnfiske, stort sett trolling og noe fiske i sjøen i vannsøyla. Min interesse for bunnen er bare at den er praktisk å ha for å hindre at vannet forsvinner:dykker:

Det var egentlig det jeg kom til også at det er et bra sprang der. Er nesten så jeg vurderer å prøve en Navico 50/200 på et litt mer påkostet ekkolodd som Simrad NSX/NSS Evo3 eller Lowrance Elite FS/HDS live eller pro å se om det gir bra nok funksjon opp fra 83/200 på rimeligste ekkoloddet man får. 

Haha :) Til mat så digger ungene Lange og det er morro å fiske etter de også så jeg er ikke vanskelig å be. Tenker jeg skal prøve meg på lysing også fremover og de kan vel stå midt i vannsøyla for den del så det blir vel litt variert. Det er gjerne feil å fokusere for mye på bunnfiske, men jeg må vel "se" bunn for å kunne lete etter annen fisk også i fart? Jeg har forsøkt flere ganger å kjøre i 5-6 knop for å lete etter fisk og det går fint så lenge det ikke er dypere enn 40-50meter. Fra 50-100 er det ustabilt og noe særlig over 100 i fart så mister den fort bunn uansett og da ser jeg ingen fisk.  

Heller mot at 50/200 hdi på en mellomklasseskjerm er mest for penga. Bunnært er vanskelig uansett og stiller nesten eksponensielt større krav etter dybde. Hdi gjør god nok jobb egentlig for alle med litt erfaring på å finne fiskeplasser om man har beste tilgjengelige kart og gjerne bruker mareano kart med lag for bunntyper i planlegging. Bra svinger handler mest om komfort og bekreftelse. 

whisper skrev 34 minutter siden:

Heller mot at 50/200 hdi på en mellomklasseskjerm er mest for penga. Bunnært er vanskelig uansett og stiller nesten eksponensielt større krav etter dybde. Hdi gjør god nok jobb egentlig for alle med litt erfaring på å finne fiskeplasser om man har beste tilgjengelige kart og gjerne bruker mareano kart med lag for bunntyper i planlegging. Bra svinger handler mest om komfort og bekreftelse. 

Tenker jeg uansett må legge i såpass at skjermen har 1kW svinger støtte. Er litt mer i tvil om jeg bør ha to kanaler. Om jeg skulle ende opp med combi c eller tm185m så kan jeg ha en hdi/3-1 for downscan muligheter. Synst downscan er veldig kjekt på grunna med dagens løsning. 

Du må ikke si slikt som ikke legitimerer kjøp av gadgets :p Jeg har igrunn fått mer fisk uten bruk av loddet enn når jeg har brukt det så meningsløst å kjøpe nytt igrunn. For å være helt ærlig så går det mer på morro faktor med utstyret enn faktisk behov.  

Min kost nytte vil være å kjøpe 50/200, 455/800 hdi svingeren med nyeste mellomklasse skjerm. Trenger du mer er neste steg en fetere svinger til særlige behov og en s2009 ekkoloddskjerm i nettverk med den andre. Da beholder du fortsatt mulighet for downscan siden du har to svingere og to skjermer. Mest for penga. 

ønsker du vhf, radar, ais og hva som helst annet i nettverk er toppmodellene anbefalt. 

whisper skrev for 15 timer siden:

Min kost nytte vil være å kjøpe 50/200, 455/800 hdi svingeren med nyeste mellomklasse skjerm. Trenger du mer er neste steg en fetere svinger til særlige behov og en s2009 ekkoloddskjerm i nettverk med den andre. Da beholder du fortsatt mulighet for downscan siden du har to svingere og to skjermer. Mest for penga. 

ønsker du vhf, radar, ais og hva som helst annet i nettverk er toppmodellene anbefalt. 

Typisk NSX3009 f. Eks? Skjønte at den var mer moderne enn NSS også mtp den fikk Neon og ikke NSS. Hva med lowrance hds live som vil bli toppmodell fra den som er før modellen som er nå? Skjer det så mye på den fronten at det er bedre å gå for ny mellomklasse modell? 

whisper skrev 24 minutter siden:

Min vurdering mht mellomklasse var pris nykjøp kontra toppmodeller nykjøp. 

kjøpte selv evo3 brukt. 

har aldri tittet på nsx, men har hørt litt ymse om den, så den er foreløpig ikke alternativ for min neste skjerm. 

OK. Brukt er gjerne det ideelle, men det er ikke et veldig godt utvalg. Kjøper igrunn gjerne brukt topp modell så tenker jeg følger med på brukten fremover. Har uansett mange runder å gå med meg selv før jeg finner ut av svingere :p 

Det ble en brukt Lowrance HDS 9 Live ROW med 3-1 Active image svinger. Da får jeg bruke energien på å lese meg opp videre på svingere å bestemme meg for om det blir å prøve 50/200 hdi eller å teste airmar eller Kongsberg sensoren. Usikker på om jeg monterer 3-1 sensoren eller om den går rett på finn igjen. 

Har ordnet hullsag og resterende elektrisk til installasjon av webasto og membran pumpen. Pumpen var helt genial til å spyle rein båten etter fiske, men jeg må vel frem med ferskvann innimellom uansett for å holde den pen. En god nødløsning til sjøs var det uansett. 

Da er diesel varmeren monter. Ble fin temp i hytta med den gående. I morgen blir det en hel dag på sjøen på Lysing fiske så da får vi testet den. 

Var å fisket makrell til agn til I morgen etter jeg var ferdig med varmer montasjen. Da prøvde jeg å sette svinger instilling fra HDI til Generisk 83/200. På medium chirp med generisk så holder den bunn til 445m. Litt vansker med å få kontakt med bunn igjen over 300m om jeg først mister, men mye bedre enn det var før. Nå har jeg ikke downscan så det er vel ikke riktig valg dette heller. Mener jeg hadde den på HDI L/H-9 før. Nå som HDI Live er på vei skal jeg vel ikke bruke mye energi på dette, men da er det nå potensiale i 83/200 svinger også ser det ut for. Ser null fisk på disse dybdene men. 

20250913_143036.jpg.bc0c89d1b87c5f7f44e567e9fbe23f39.jpg

20250913_164328.jpg.23fa1efeec19027382382968f1b81945.jpg

20250913_174958.jpg.cd701a0e42c03db5e04ba62d2acc66e1.jpg

Jeg kjenner ikke til hvilke begrensninger som er lagt inn i Hook Reveal software sammenlignet med HDS. Hvis Hook Reveal har fiskemodus så velg dypt vann, hvis maks søkedybde kan settes så velg ubegrenset. Kan se ut som ekkoloddet ditt står i automatisk modus med maks søkedybde på 300m. Automatisk modus er et spesielt Lowrance modus hvor digital dybde vises selv om det er dypere enn valgt dybdeområde. Fiskemodus Gennerelt bruk har maks søkedybde 300m. Ved maks søkedybde 300m så finner den dybden på 300m hvis en går fra dybder under 300m til over 300m. Hvis du eksempelvis er på 400m uten at digital dybde vises vil den ikke søke dypere enn 300m og dermed ikke finne bunnen 

83/200kHz svingere har en konvinkel på ca 50 grader på 83 kHz og ved Medium CHIRP, dette er ubrukelig til bunnfiske. 

Men vent til du får HDS Live, sett fiskemodus til dypt vann. Har du kjøpt overgang fra Hook Reveal kontakt til HDS Live 9-pinns kontakt? 

Skal ikke være noen forskjell om 83/200kHz HDI eller generisk 83/200kHz velges. 

Anbefaler at du kjøper en 50/200 kHz HDI og så kan du vurdere om du vil gå for B175M eller Simrad Combi C senere. Uansett kjekt å ha en HDI svinger med DownScan selv om du kjøper en høyytelsessvinger. 

abbor skrev 3 minutter siden:

Jeg kjenner ikke til hvilke begrensninger som er lagt inn i Hook Reveal software sammenlignet med HDS. Hvis Hook Reveal har fiskemodus så velg dypt vann, hvis maks søkedybde kan settes så velg ubegrenset. Kan se ut som ekkoloddet ditt står i automatisk modus med maks søkedybde på 300m. Automatisk modus er et spesielt Lowrance modus hvor digital dybde vises selv om det er dypere enn valgt dybdeområde. Fiskemodus Gennerelt bruk har maks søkedybde 300m. Ved maks søkedybde 300m så finner den dybden på 300m hvis en går fra dybder under 300m til over 300m. Hvis du eksempelvis er på 400m uten at digital dybde vises vil den ikke søke dypere enn 300m og dermed ikke finne bunnen 

83/200kHz svingere har en konvinkel på ca 50 grader på 83 kHz og ved Medium CHIRP, dette er ubrukelig til bunnfiske. 

Men vent til du får HDS Live, sett fiskemodus til dypt vann. Har du kjøpt overgang fra Hook Reveal kontakt til HDS Live 9-pinns kontakt? 

Skal ikke være noen forskjell om 83/200kHz HDI eller generisk 83/200kHz velges. 

Anbefaler at du kjøper en 50/200 kHz HDI og så kan du vurdere om du vil gå for B175M eller Simrad Combi C senere. Uansett kjekt å ha en HDI svinger med DownScan selv om du kjøper en høyytelsessvinger. 

Det er begrenset med muligheter i hook reveal tror jeg. Her er bilde av oppsett. Jeg måtte stille den manuelt sånn for å få tak i bunn fra 200m og ned. Det går ikke å stille den til lavere enn 300m og i auto modus kan jeg legge inn max 304m så får jeg ikke økt mer. 

Det følger med en 3-1 Active image svinger til den som jeg regner med passer. Må jeg ha overgang fra 50/200 hdi svingeren? Skal få bestilt meg den svingeren også i morgen. Kan jeg trå feil når jeg kjøper den? Så at det var et vidt spenn av priser på den. 

20250913_174731.jpg

20250913_174729.jpg

abbor skrev 35 minutter siden:

Du skal kjøpe 50/200 kHz HDI svinger med 9-pinns XSonic kontakt, da trenger du ingen overgang.  #000-12569-001

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/hybridsvinger-mbla-kontakt/hybrid-hekkgiver-50200455800khz

Er dette samme svinger og kan den brukes med overgang? 

https://www.maritim.no/lowrance-hdi-svinger-455-800khz-xdcr-pk

Siden jeg ikke er synsk så kan jeg desverre ikke svare på det:ler:

Teksten under overskriften er 3/200/455/800 kHz, skal sikkert være 83/200. Bildet er av 50/200 KHz HDI, men prisen tilsier 83/200 kHz HDI. Det er ikke noe Navico varenummer der. Så svært uklart hva de selger. 

En 50/200 KHz HDI for Hook Reveal kan brukes med HDS Live hvis kontakten kuttes av og en ny spleises inn. 

abbor skrev 2 minutter siden:

Siden jeg ikke er synsk så kan jeg desverre ikke svare på det:ler:

Teksten under overskriften er 3/200/455/800 kHz, skal sikkert være 83/200. Bildet er av 50/200 KHz HDI, men prisen tilsier 83/200 kHz HDI. Det er ikke noe Navico varenummer der. Så svært uklart hva de selger. 

En 50/200 KHz HDI for Hook Reveal kan brukes med HDS Live hvis kontakten kuttes av og en ny spleises inn. 

Tittel/heading var også 50/200, men du har sikkert rett. Når noe er for godt til å være sant så er det somregel det.

Det er en del andre også som har 50/200 for like over 2000kr også og igjen mange som har den til 3500-4500 uten at jeg ser annen forskjell en pluggen på de. Her er noen merket "HST-DFSBL" også. Det er sikkert en årsak til det, men om ikke så kjøper jeg helst den til 2k :)

"9 pin blå" og "9 pin sort" i manualen til Lowrance Live er det samme pluggen bare ulik farge eller er 9pin blå en "garmin standard" og 9 pin sort "9 pin X-sonix"? I så fall er det ikke bedre å gå for blå plugg nå for å ha X-sonic ledig til evnt. airmar? 

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/svinger-m-bla-kontakt/hst-dfsbl-50200-khz-hekksvinger-mbla-kontakt

https://www.westsystem.no/produkt/lowrance-hst-dfsbl-50-200-khz-hekksvinger/?utm_source=google&utm_source_platform=Google+Ads&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMax__Smart_Shopping&utm_campaignid=17558883302&gad_source=1&gad_campaignid=17191378700&gclid=Cj0KCQjwrJTGBhCbARIsANFBfgsYk_euXzu_WnsxKzkBGJhA0bygoipgTq85mqron2S_sXjkbCTmY2oaArw0EALw_wcB

https://havrand-maritim.no/butikk/lowrance-hst-dfsbl-50-200-khz-hekksvinger/?utm_term=&utm_campaign=HøstPerformance&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=4435247288&hsa_cam=22937983104&hsa_grp=&hsa_ad=&hsa_src=x&hsa_tgt=&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gad_campaignid=22947999004&gclid=Cj0KCQjwrJTGBhCbARIsANFBfguqPWq9W2Pi1cPVZwY6ZKoO5PzYIJmmkVvO4FWbY-0_YwXsOh6REJcaAnzgEALw_wcB

og her har samme butikk som over 50/200 til 4.2k igjen..

https://havrand-maritim.no/butikk/hdi-skimmer-lav-hoy-455-800-9-pinner

HST-DFSBL har ikke DownScan. HST-DFSBL hadde opprinnelig en annen form på huset, og da ble det brukt et annet svingerelement som hadde høyere Q-faktor og som ikke fungerte like bra med CHIRP. Om det er gammel eller ny type svingerelement som brukes i dagens HST-DFSBL kjenner jeg ikke til. 

Alle 9-pinns kontakter på svingere er svarte, blå betyr 7-pinns. På nyere MFD med to 9-pinns kontakter er det normalt blå mutter på Sonar 1 og svart på Sonar 2. HDS Live og nyere og Simrad NSS Evo3 og nyere har to 9-pinns kontakter. På eldre instrumenter med en 7-pinns og en 9-pinns kontakt var hele 7-pinns kontakten blå (HDS Gen3, HDS Carbon, NSS Evo2) 

abbor skrev 1 time siden:

HST-DFSBL har ikke DownScan. HST-DFSBL hadde opprinnelig en annen form på huset, og da ble det brukt et annet svingerelement som hadde høyere Q-faktor og som ikke fungerte like bra med CHIRP. Om det er gammel eller ny type svingerelement som brukes i dagens HST-DFSBL kjenner jeg ikke til. 

Alle 9-pinns kontakter på svingere er svarte, blå betyr 7-pinns. På nyere MFD med to 9-pinns kontakter er det normalt blå mutter på Sonar 1 og svart på Sonar 2. HDS Live og nyere og Simrad NSS Evo3 og nyere har to 9-pinns kontakter. På eldre instrumenter med en 7-pinns og en 9-pinns kontakt var hele 7-pinns kontakten blå (HDS Gen3, HDS Carbon, NSS Evo2) 

Da er det nok bare å gå for de til rundt 4k ja. Jeg får tenke på det til i morgen. Det var ikke så langt opp til denne heller :) 

https://www.sportfishtackle.no/no/artiklar/airmar-xsonic-tm185-m.html?g_currency=NOK&gad_source=1&gad_campaignid=22584331802&gclid=CjwKCAjwz5nGBhBBEiwA-W6XRIecsmuACGf4srGpS7LNbYOvaLIKA863Or6VdH_AwFijuIYpV_s7xRoC1AsQAvD_BwE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...