Team_Monty Svart 21.September Link til dette innlegget Svart 21.September Mboat skrev for 3 timer siden: Tror det er for HDI transducerene. Her er manualen fra active image 3-1 og Airmar tm185m. Airmar skriver også 0-3mm nedenfor bunn av båten. Nå monterte jeg de omtrent plant med bunn av båten, men med justeringene slik at de kan slippes ned omtrent 2-3cm så det er litt å gå på. HDIen min var montert dypere enn airmar/active image. Får krysse fingra i morgen under test for at jeg ikke monterte de for høyt :P Da lærte jeg noe nytt i dag :-) Har for øvrig bare montert mindre svingere, og aldri tm185. Holder med tm150 på Mjøsa og trolling etter ørret. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.September Link til dette innlegget Svart 21.September Forskjellen i ytelse på B175HW (TM185HW) for trolling på Mjøsa er stor. B175HW gir mye bedre oppløsning slik at det er enklere å se hva slags byttefisk som vises. Følsomheten til B175HW er også mye høyere. Jeg har hatt TM150M siden 2013 og B175HW siden 2014, altså siden begge svingerene kom på markedet. B75HW og TM165HW er mindre og mer budsjettvennlige svingeren til trolling enn B175HW og TM185HW som gir bedre ytelse enn TM150M. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Det ble en ad ho tur på jobb så da drøyet det med test. Nå er loddet midlertidig montert og testet fortøyd I båthavna. Det er markant tikking I det når den er påkoblet også, men det er gjerne normalt? Edit: Prøvde også å bytte mellom tm185m og 3-1 og da er det mye mer støy på tm185m. Ser også at down og sidescan blir påvirket av når tm185m er på. Legger ved noen bilder. Filmet en liten snutt der lyden kan høres. https://vimeo.com/1122348602?share=copy Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 27.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September Da ble det en bra dag på sjøen igjen. Lite fisking siden ungene ville andre ting, men jeg fikk trykket litt på loddet og testet lydisolering. De platene med butyl utgjorde svært lite så der må jeg tilbake til tegnebrettet. Webastoen var suksess når kvelden og kulden kom så nå begynner båten å bli klar til bruk omsider :) Men ekkolodd får jeg ikke helt til. Jeg får airmar til å vise bunn tydelig på rundt 400m, men den forstår det ikke selv på dybdemåler. Er det noe jeg gjør feil her @abbor @whisper? Jeg ser også bunn såvidt når jeg testet på 615m, men også her registrerer den et vannlag eller noe på rundt 60m. Den holdt bunn greit I 16-17knop opp til ca 200m før det falt ut. Lyden forsvant også i fra skjermen etter noen timers bruk i dag og nå hører jeg bare klikking fra svinger som jeg regner med er normalt. Skulle ta ut bilder fra pc når jeg kom hjem tenkte jeg så det ble bare tatt noen få dårlige bilder som jeg legger ved her. Har opptak fra alt, men finner ikke programvare på sidene til lowrance så jeg får sett igjennom det. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Er ikke noe verre enn at ved mye ekko høyt i vannet hender det du får feil avlesning på dybde og av og til bunnlås på liten dybde. Skjer ofte feks over stimer av fisk på dypt vann. Handler om at første ekko er for sterkt. Se på fargene på ekkoene. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 27.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September whisper skrev 3 minutter siden: Er ikke noe verre enn at ved mye ekko høyt i vannet hender det du får feil avlesning på dybde og av og til bunnlås på liten dybde. Skjer ofte feks over stimer av fisk på dypt vann. Handler om at første ekko er for sterkt. Se på fargene på ekkoene. Er det så vanlig at på alle de stedene jeg testet med over 200m dybde så klarte den aldri å låse på bunn, men på det sjiktet på rundt 50-60m? Nå kan jeg jo stille det manuelt til riktig dybde og se bunn, men så fort jeg forlater havnen så må jeg egentlig skru over til manuell dybde siden den ikke "låser" på bunn når det er dypere enn 150m eller så. De to eksempel bildene over fra 470m og 615m er rundt 2Nm fra hverandre. Det var likt på et par andre steder også. Det utslaget på rundt 50-60m så jeg på gamle loddet også ofte i fjorden her så antar at det er et vannlag eller noe sånt. Det er neppe så tett med fisk overalt så jevnt. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Fisk var bare et eksempel. Sprangskiller og plankton kan gi samme resultat når loddet blir usikkert på hva somerbunn pga like sterkt ekko eller sterkere enn bunn. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Har du satt Fiskemodus til Dypt vann? Fiskemodus setter maks søkedybde men også mange interne parametre for ekkoloddet Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September abbor skrev 14 minutter siden: Har du satt Fiskemodus til Dypt vann? Fiskemodus setter maks søkedybde men også mange interne parametre for ekkoloddet Er det "modus" valget oppe til høyre på bildene? Det står til "dypt", men har prøvd det meste uten at den klarer å se forbi disse artifaktene på 50-60m. Bunn tegnes Jo helt fint på 4-500m under dette sjiktet på 50-60m så det virker jo, men logikken til loddet er å velge det øvre sjiktet som dybde. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Ja, ser det nå at det står på Dypt. Hvis ekkoloddet følger bunnen fra grunnt vann til store dybder vil det ikke låse seg på laget med fisk og plankton. Men hvis ekkoloddet mister bunnkontakt når en er i plan eller slås på først på dypt vann vil det slite under slike forhold, en må da som regel sette dybden manuelt til litt mer enn aktuell dybde for å få ekkoloddet til å finne bunn. Etter at det har funnet bunnen kan en gå tilbake til automatisk område. Hekksvingere har ofte problemer med å holde bunnen når båten er i plan, gjennomgående B75 og B175 svingere har ikke slike problemer og da er det kun hvis ekkoloddet slås på når en er på dypt vann at dybden har en tendens til å låse seg på biologisk materiale høyt i vannsøyla. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September abbor skrev for 5 timer siden: Ja, ser det nå at det står på Dypt. Hvis ekkoloddet følger bunnen fra grunnt vann til store dybder vil det ikke låse seg på laget med fisk og plankton. Men hvis ekkoloddet mister bunnkontakt når en er i plan eller slås på først på dypt vann vil det slite under slike forhold, en må da som regel sette dybden manuelt til litt mer enn aktuell dybde for å få ekkoloddet til å finne bunn. Etter at det har funnet bunnen kan en gå tilbake til automatisk område. Hekksvingere har ofte problemer med å holde bunnen når båten er i plan, gjennomgående B75 og B175 svingere har ikke slike problemer og da er det kun hvis ekkoloddet slås på når en er på dypt vann at dybden har en tendens til å låse seg på biologisk materiale høyt i vannsøyla. Dette stemte bra med dagens tur. Fisket et annet sted idag og da holdt den bunn fint fra grunna til 350m I under 5knop. Mista den når vi flyttet oss litt raskt og da låste den på det beltet på 60m igjen, men så godt bunn på 350. Under der igjen. Loddet slo ut på sluken, men omtrent null fisk å se ellerw. Tror ikke det var loddet sin feil :) Diesel varmer fikk kjørt seg i kulde og regn i dag. Ble en helt annen båt nå som det er varmt å fint I hytta så fiskesesongen er nok utvidet med noen måneder nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Nå kryper gradestokken nedover og jeg begynner å se på å vinterklargjøre høytrykksvasker og annet som kan fryse i hjemmet. Er det noe spessielt å tenke på I båten? Tåler motor frost? Der båten ligger så er det veldig mye ferskvann og en ferge som går jevnlig slik at det ikke legger seg is der, men I luften rundt båtmotor kan det bli minusgrader. Dreneres den såpass at det går greit? Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Det normale er å anbefale å ikke tilte opp motor i havn, selv om det oftest går bra å tilte opp motor i den kalde årstiden. På dyre motorer lar jeg undervannshus stå i vann når det er minusgrader. På vinterbåten til hytta løfter jeg 4hk for å slippe unødige krefter fra isen mot motor og båt siden ingen av de er særlig staute. Null stress på mange år med denne praksis på småmotor. det samme gjelder større 50, 60 og 140hk motorene jeg har hatt ute. Disse har vært tiltet ned. Går litt mer anode, men ikke opplevd huff. Nedtiltet motor i minusgrader virker å være gjengs oppfatning for å unngå frostspreng i undervannshus. motor som har stått oppe lar jeg stå nede en stund for å tine impeller. Kommer ikke sladrestråle umiddelbart slukker jeg motor etter litt høy tomgang og lar varmt vann renne tilbake å tine impeller. Et par ganger har jeg måttet gjøre dette to ganger. ellers er det lite annet enn minst mulig vann i kjølen, åpen drenering og evt å stenge selvlens. Bedre å skuffe snø og slaps enn å heve en båt som ble så tung i snø/slaps/underkjølt regn at den blir så tung at selvlens blir selvfylling hvis åpen. Nåværende båt, antares 620 har dørk så høyt at utløp av lensing er godt over vann, så mindre problem her. Har dog sett flere eksempler på mindre båter at dørk er så lite over vann at selvlens blir selvfylling ved litt tjukk nedbør. uansett bør båten ettersees minst ukentlig på vinter og minst daglig ved mye nedbør på vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Takk for gode råd. Det var mindre styr enn fryktet! Da skal jeg la den stå i vannet når minusgrader nærmer seg. Motor er gammel så jeg er litt betenkt på om undervannshus er tett, men det vil vel vise seg ved oljeskift til våren om det holder tett når det står så lenge under vann. Tror det er såpass høyt dekk på denne også at det ikke skal by på problemer med selvlens. Jeg skal forsøke meg på å få inn en form for overvåking på båten med en gammel telefon eller noe slikt så har jeg litt bedre oversikt, men kommer nok ikke unna fysiske besøk heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.