Jump to content

Ocqueteau 615 - Min første båt

Mboat

Recommended Posts

Jeg ville vært mer bekymret for skroget en for hjulet. Hvis kreften er så stor at slike hjul ryker tror jeg risikoen for strukturelle skader i laminatet i høyeste grad er til stede. Optimalt sett burde du hatt støtte under kjølen eller flere sidestøtter, men jeg synes du i hvert fall skulle satse på større hjul, for eksempel slike som på dette bildet:Båthengere – Svela

Det har du nok rett i. Nå skal det sies at hjulene var godt rustet, men ingen tvil om at det er en del vekt på de når man går opp/ned. Jeg må se på om jeg kan få til en kjøl støtte I mellom de to bakre så den har noe å hvile på. Kanskje noe slikt kunne vært bedre? Løsningen til Svela er i en litt annen liga enn denne buster hengeren :) 

Edit:  en tanke som streifet meg nå var om det kan være bedre å sette flattjern/vinkeljern mellom de to bakre fe festene for kjøl ruller og montere 8-10 ruller mellom så kjøl ikke går ned før den kommer opp på bakre rulle? Nå gå skroget bak fra flatt til V så det spiller gjerne inn også.

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/slepeinnretning/punkteringsfrie-hjul/punkteringsfritt-gummihjul-001244/

Du burte se på en multiroller henger, disse er selvjusterende og opp og utsetting av båten går med minst mulig motstand. Har selv en Quicksilver 650 weekend med samme type halvkjøl, denne er grei å få opp og ned av hengeren. Har en Respo 2000 MR henger. Antar at de ulike produsententer/leverandører kan lever løse elementer slik at du ett kan bygge om på den hengeren du har. Tror du vil komme langt med en selvjusterende vugge montert bak på hengeren

ballistic skrev for 8 timer siden:

Du burte se på en multiroller henger, disse er selvjusterende og opp og utsetting av båten går med minst mulig motstand. Har selv en Quicksilver 650 weekend med samme type halvkjøl, denne er grei å få opp og ned av hengeren. Har en Respo 2000 MR henger. Antar at de ulike produsententer/leverandører kan lever løse elementer slik at du ett kan bygge om på den hengeren du har. Tror du vil komme langt med en selvjusterende vugge montert bak på hengeren

Den skulle jeg sett før jeg begynte på dette prosjektet! Jeg så på Tysse sin løsning og 3d modellerte en for å se bevegelsene i vugga, men jeg fikk ikke til en løsning som støttet når kjøl forsvant og båt lå på vugge uten justering lenger fremme. Kom til at jeg fikk lage noe statisk med manuell justering inntill videre.

Etter tips fra @Kallethekid om flere sidestøtter gikk jeg for en løsning med 4stk på hver side som er selvjusterende på vinkel i begge "akser". Får se om det var lurt eller hva jeg ikke har tenkt på i dette oppsettet. Ved prøvemontering nå ser jeg at jeg kanskje burde sveist inn noen stoppere så de ikke kan justere seg "uendelig" alle veier så de blir liggende som på bildet under på ene siden. 

Det gjenstår noe sveis, slip, forsterkning og å skaffe skiver/bolter så tenkte jeg at alt skulle få en runde kaldgalvanisering spray. Hele rammen er også laget så den slippes ned på original ramme i henger og boltes fast med bolter. Dette for å unngå å sveise i henger i tilfelle jeg vil ta den tilbake til original stand igjen. 

3d modell av løsning før jeg skrotet den pga jeg ikke fikk last/vinkler til å stemme:

image.png.02bc250d9376173800214b22f01c397f.png

bare punktet fast ramma for å teste passform. 

henger1.png.a6c601f3736198438e27443bf5e1d461.png

Status nå. henger2.png.eb66026cca47b2aaf5410ba2876453ef.png

index skrev 13 minutter siden:

Det ser lovende ut! Men du bør kanskje legge inn en begrensning på vridningen på hjulene? Så de ikke legger seg på siden når båten skal opp?

Det tror jeg kan være lurt. Skal se ved prøve montering i dag hvor mye og legge på en støtte i begge retninger. 

Da skjer det litt. Har fått på kaldgalv på delene og klargjort de siste bitene for montering.  

image.png.c6d7b905e7adab64f1d980d08d838817.png

Det dukket også opp en pakke fra boatparts så da fikk jeg satt inn ny impeller, nye tennplugger og nytt bensin filter. Regreim får jeg avvente siden jeg ikke har verktøy for å låse svinghjul. Forsøkte å lage et kjapt, men bolt sitter såpass at jeg må lage noe bedre for å ikke risikere å ta gjengene i svinghjul. Impeller var ikke veldig dårlig, men det var greit å få tatt den før sjøsetting. 

image.png.120905155ffdb31a197b454d577c4881.png

Monterte den forsterka bakdelen av henger også med nye støtter. Mangler litt skiver og bedre låsinger til hjula så er jeg i mål med den.

Nå kom det også en gladnyhet i fra en båthavn som jeg har forespurt plass i om at jeg fikk plassen der. De har kran til å sjøsette med så da kunne jeg spart meg ombygging av henger egentlig. Forsøker å få til sjøsetting i morgen så jeg får sett om forgasser rensen min gjorde susen. Båten må på land igjen til vinteren for å få shinet litt i bunnstoff og fikset noen småting, men håper det går greit å bruke den som den er i et par måneder ihvertfall så jeg får litt ut av sesongen. 

image.png.2abfbf647af1ff545a46d25c2f83966e.png

image.png.d55f01b3210392eac082ac3892418ffd.png

Sinvano skrev for 9 timer siden:

Knallbra jobbet, du ser ut til å ha full kontroll på ting 👍

Takk. Hadde nok ikke full kontroll så mye feil som det var på hengeren og båten på første sjøsetting, men med litt gode tips på veien her så tror jeg det blir bra. 

Da var båten sjøsatt! Merket ikke noe til motor trøbbel i dag på en veldig kort test runde så det lover godt. Når vinden løyer så skal jeg få prøvd den litt mer skikkelig. Måtte på biltema etter litt mer strekkavlastere så jeg får laget spring også og fortøyd den litt bedre. 

Er det noen gode tips til knuter ved fortøyning? Jeg brukte pålestikk nå, men de er ikke gode å få løse igjen delvis under spenn. Har kryssholdt bak så der holder det vel å ta 2 runder på kryss og en låsing så de er greie, men forran har jeg "puller" (?) så der får jeg ikke brukt det. 

Screenshot_20250809_172424_Gallery.jpg

Da var prøvetur unnagjort! Dette fungerte over all forventing. Motor går nå rent og pent. Toppfart var en del under forventet med 25knop ved 5500rpm. Rødlinje på 6000. Trimmet da så jeg fikk litt sprut av propell og så et hakk ned igjen. Marsjer greit på 17-18knop i plan. Hadde håpet på 30knop siden det lå i plotter som maks, men det er nå ingen speedbåt heller. Hadd en fin 1.5 timers kveldstur, men ga meg nå før mørket kom. 

enslagsgjest skrev for 2 timer siden:

Dobbel halvstikk rundt egen tamp. Pålestikk er overvurdert som bare det. standard_DobbeltHalvstikkEgenPart.png.bcb6b6fae96524792f42a523d6e920eb.png

Den skal prøves. Leste meg frem til at når ikke tauet var under belastning så var det bedre med pålestikk. Fortøyningene er ikke veldig stramme så helgarderte litt der ved å bare bruke pålestikk. Når jeg lagde de akkurat så jeg kunne tre løkka over pullert så var det egentlig greit å fortøye også, men var litt skeptisk til om de kunne hoppe av når de lå sånn. 

enslagsgjest skrev for 2 timer siden:

Dobbel halvstikk rundt egen tamp. Pålestikk er overvurdert som bare det. standard_DobbeltHalvstikkEgenPart.png.bcb6b6fae96524792f42a523d6e920eb.png

Hvorfor mener du pålestikk er overvurdert? Det er den knop jeg bruker desidert mest. Har til gode at den løsner og er som regel enkel å få opp selv etter å ha vært utsatt for mye strekk. Eneste ulempen jeg kommer på i farta er at den kan være vanskelig å løsne når den er under strekk. Dobbelt halvstikk om egen part bruker jeg også en del, men hvis det er store krefter har jeg opplevd at den kan være fryktelig hard å løse opp. Måtte faktisk kappe tauet en gang da tiden var knapp. Mulig jeg ikke lager den riktig? 

Til trådstarter ville jeg anbefalt å lage to løkker, enten pålestikk eller aller helst spleis slik at du har ferdige fortøyninger på plassen din.

Kallethekid skrev 9 minutter siden:

Måtte faktisk kappe tauet en gang da tiden var knapp. Mulig jeg ikke lager den riktig? 

Legg en avlastningstørn først, slik som på illustrasjonen først, så vil den ikke låse seg. 

Problemet med pålestikk er at mange ser på det som løsningen til alt, men det er den ikke. Det at den ikke kan åpnes under last er et enormt problem, og samtidig kan den introdusere en del skamfiling på tauet da det er en løkke. Nei alt til sitt bruk. Pålestikk? Påle... 

Jeg er en slags gjest

Mulig jeg ikke la den avlastningstørnen den gangen, det er lenge siden så jeg husker ikke. Jeg har aldri vært veldig flink på knoper og er nok en av dem som ser pålestikk som løsningen på om ikke alt, det meste mulig jeg må revurdere. Fordelen for meg er at jeg kan den godt så jeg kan slå den raskt under alle forhold og jeg føler jeg kan stole på den. Jeg er nok også en av de mer bekvemme typene som tar tauet gjennom ring/rundt påle på land og tilbake til båten og unngår dermed å måtte løsne knoper som står i spenn selv om jeg vet det kan skape gnaging. Som en kuriosa har jeg faktisk drillet barna mine i pålestikk da jeg ser en verdi å kunne en knop godt uansett om du skulle bli vekket midt i natten. Jeg ga dem en krone for hver gang de lagde "dragen å prinsessen" så hvis de hadde lyst på en is til 25 kroner hvar det bare å sette seg å knyte...

Et lite spørsmål rundt betjening av denne. Stemmer det at man må holde den oppe i choke stilling og at den ikke trinnløst kan stilles på høy tomgang med samme hendel? Den virker for å ha litt lite motstand og ikke låse i choke stilling som forventet. Manual beskriver bare hvilke stillinger som skal brukes. 

20250809_102952.jpg.fbc242ff70db5eda515423005c60c469.jpg

enslagsgjest skrev for 14 timer siden:

Baren oppfølging på denne. Er det bare å slå to ganger tilfeldig rund pullert eller skal det ligge på en spesiell måte? 

Mboat skrev 1 minutt siden:

Baren oppfølging på denne. Er det bare å slå to ganger tilfeldig rund pullert eller skal det ligge på en spesiell måte? 

Ja to ganger litt tilfeldig går fint. Gjerne ikke kryss tauene for mye. Du kan også sjekke ut bøyestikk. Den er enda bedre, men er ikke like rask å slå. Den bruker jeg ofte på bryggeenden av permanente fortøyninger. 

standard_Byestikk.png.60e7df1b0d9478d4f67d780803353c3f.png

Jeg er en slags gjest

I dag ble familien med på det som skulle være en kort fisketur. Var litt spent på hvordan det ville gå siden samboer har vært skeptisk og ene jentungen ikke er så veldig glad i sjø/vann. Alle trivdes ombord så det var en veldig postiv opplevelse. Vi endte opp med å være ute i mange timer og tok en test av hvordan det var å legge til på gjestebrygge for å skaffe seg litt middag. Det kom noen ordentlige regnbyger innimellom, men det var ingen problem når det er plass til alle innendørs. 

image.png.ab81c10f9c9f5ccf9d13a8c7eb85af5a.png

image.png.1cb98ef6f90ffae2c3b793e521136fbe.png

Bestilte meg en 2kW kina varmer i dag også, men jeg trenger en gjennomføring for å få ut eksos. Eksosen på disse blir jo veldig varm så jeg er på utkikk etter en gjennomføring som har et sentrert rør som kun er festet med noen små stag til den "eksterne gjennomføringen" for at den ikke skal bli varm. De jeg finner på ebay ser uf for å være helsveist som på eksempel bilde under og da er jeg redd for at ytre ring blir for varm. Har noen sett slike gjennomføringer før?

Disse kina varmerne er jo beskrevet med montasje av eksos med fall også. Hvordan får man til det i båt når eksos bør godt over vannlinja også? Bare ha en svanehals oppover før en går ned på varmer? 

image.png.255a203ba641a2537d4e178331fa483e.png

Og ny nedtur.. Hadde med meg tachometer ned for å justere blandingsskruen på forgassere i dag siden jeg synst den gikk litt ruskent i går på slutten. Fikk ikke tomgang til å stemme så da nappet jeg av plugghettene en etter en og fant at den ikke går på sylinder nr2..

Plugghetta gir gnist og plugg har jo bare gått 4-5timer. Hadd ikke med plugg Nøkkel ellers sku jeg testa å kryss bytte.

Det renner bensin fra dreneringsskrue når jeg åpner den så forgasser får bensin. Da er det store spørsmålet om jeg skal heise båt på henger igjen å ta den med hjem for feilsøking eller ta det på sjøen.. Det er igrunn ikke så mye som må løsnes for å ta ut forgassere, men det er vel dømt å dette noe på sjøen når en holder på der. 

Krana opp båten i dag og nappa av forgasserene igjen. Det var jammen skitt i alle bollene igjen. De var helt rene sist og fikk nytt filter. Leste en teori i går om at originale slanger forvitrer inni og sender dritt inn i forgasser så jeg bytta ut alle slangene med nye slanger som tåler ethanol. Se bilde av splittet slange som har en form for avleiringer inni. 

Forgasserne fikk nytt sitronsyre bad i noen timer på 50 grader i ultralyd vasker samt trykkluft rens.

Alt er montert sammen igjen nå og det er nye slanger på alt inni motor samt nytt filter. Lurer på å stikke etter ny slange helt til tank samt et forfilter med vann utskiller som kan monteres under dekk. Vil et 10 micron filter med vannskiller fra eurofritid fungere eller bør jeg se helt ned i 2 micron for å være sikker? Vil heller ha med reserve filter på tur enn å ha opp båt for å rense forgasser en gang i mnd. 

https://www.eurofritid.no/velg-motor/tohatsu/drivstoff-og-kjoling/bensinfilter/bensinfilter/vannutskiller-komplett-med-glasskopp

Litt bilder fra "tørr dokk" og rens i dag. 

Screenshot_20250813_010928_Gallery.jpg.17c4f38ad78c9cdf3166c46df6a0c9af.jpg

20250812_214235.jpg

20250812_203735.jpg

20250812_211856.jpg

20250812_211859.jpg

20250812_211903.jpg

20250812_215136.jpg

Sinvano skrev 6 minutter siden:

Satser på det hjelper med nye slanger. Bruker du 95 eller 98 bensin?

Kun 98 oktan for å få E5 worst case. Forrige eier påsto han brukte kun 98 også. 

Nå bestilte jeg dette filteret med vannutskiller som erstatter racon 3213. Får håpe den tar unna. Tenker jeg monterer det under dekk rett ved tank så det ikke står værutsatt til. 

Jeg må inspisere tank også og bytte slanger/pumpe til tank, men den står med 70 liter på så jeg håper jeg slipper å skrote innholdet :(

https://www.thansen.no/baat/motor-styring/baattank/drivstoffilter-10-micron-kompositt-topp/n24837/pn1238716/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=21042892955&gclid=Cj0KCQjwzOvEBhDVARIsADHfJJRAE1rg-GTAwUgYglHNen17i-D_wi8FMCrEB8LPlrTwVybfbyScnh0aApTREALw_wcB

Mboat skrev On 10.8.2025 at 23.56:

I dag ble familien med på det som skulle være en kort fisketur. Var litt spent på hvordan det ville gå siden samboer har vært skeptisk og ene jentungen ikke er så veldig glad i sjø/vann. Alle trivdes ombord så det var en veldig postiv opplevelse. Vi endte opp med å være ute i mange timer og tok en test av hvordan det var å legge til på gjestebrygge for å skaffe seg litt middag. Det kom noen ordentlige regnbyger innimellom, men det var ingen problem når det er plass til alle innendørs. 

image.png.ab81c10f9c9f5ccf9d13a8c7eb85af5a.png

image.png.1cb98ef6f90ffae2c3b793e521136fbe.png

Bestilte meg en 2kW kina varmer i dag også, men jeg trenger en gjennomføring for å få ut eksos. Eksosen på disse blir jo veldig varm så jeg er på utkikk etter en gjennomføring som har et sentrert rør som kun er festet med noen små stag til den "eksterne gjennomføringen" for at den ikke skal bli varm. De jeg finner på ebay ser uf for å være helsveist som på eksempel bilde under og da er jeg redd for at ytre ring blir for varm. Har noen sett slike gjennomføringer før?

Disse kina varmerne er jo beskrevet med montasje av eksos med fall også. Hvordan får man til det i båt når eksos bør godt over vannlinja også? Bare ha en svanehals oppover før en går ned på varmer? 

image.png.255a203ba641a2537d4e178331fa483e.png

https://www.maritim.no/eksosgjennomforing-dieselvarmer

Har denne typen i en av båtene,men ville heller valgt denne fra maritim.no. Er en fordel med strammeskrue på innsiden kontra å måtte lage tre ekstra hull i skroget.

Da var nytt filter på plass og nye slanger fra tank til motor. Prøvestartet og nå maler den som en katt igjen og går pent på alle sylindre. Håper virkelig det filteret tar eventuelt ny morro som måtte være igjen på tanken. Jeg kunne ikke se noe mer vann, men det er ikke enkel tilkomst på tanken så om jeg skulle vært sikker måtte jeg tappet ut alt. Det var skruehull der fra før så det har helt sikkert vært en filter her. Ingen strainer I tank heller så eneste filteret som har vært her var det lille i motor. 

Forsøkte å justere den i dag, men jeg har ikke godt nok tachometer til å klare å justere mix skruen på annet enn øret. Ser at temu pakken med vakuum klokker er kommet til Vestby i dag så mulig jeg utsetter sjøsetting en dag til så jeg får balansert forgasserene før neste tur. 

20250813_222354.jpg.498238bafbf05e4e4d113153f2134ae3.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...