Mboat Svart 14.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August Må jobbe på litt for å få med meg siste måneden av sesongen :) Er nå mulig jeg strekker sesongen litt i år om jeg får montert diesel varmer. Er det noen som kjenner til om det er noe som må forsterkes for å kunne, sette større motor på denne båten? Om det blir trøbbel på nytt nå så tror jeg veien er kort til en 150hk eller rundt der motor med EFI. I CE merkingen er det bare oppgitt 90hk, men ser nå at Fjordling gutta strekker den strikken en del 🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Mboat skrev for 21 timer siden: Må jobbe på litt for å få med meg siste måneden av sesongen :) Er nå mulig jeg strekker sesongen litt i år om jeg får montert diesel varmer. Er det noen som kjenner til om det er noe som må forsterkes for å kunne, sette større motor på denne båten? Om det blir trøbbel på nytt nå så tror jeg veien er kort til en 150hk eller rundt der motor med EFI. I CE merkingen er det bare oppgitt 90hk, men ser nå at Fjordling gutta strekker den strikken en del 🙈 Jeg kjenner ikke båten din i detalj men tror ikke du skal sammenligne for mye med Fjordling. Fjordlingene ble støpt i en tid da det gjerne ble brukt litt for mye skrogmateriale mens Ocqueteau-er er en masseprodusert båt der produsenten var interessert i å spare både vekt, men ikke minst penger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Mboat skrev for 22 timer siden: Om det blir trøbbel på nytt nå så tror jeg veien er kort til en 150hk eller rundt der motor med EFI. Jeg ville ha gitt den litt mer tid. Bare du får rensket ut av slanger og tank (som du bør gjøre uansett hvilken motor du henger på), så burde du ha motor i maaange år her. En Honda med kun noen få hundre timer på klokka burde være noe av det mest pålitelige du kan finne. Men ingen motorer går fint med vann og dritt i drivstoffet. Så en rengjøring må til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mboat Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August Kallethekid skrev 27 minutter siden: Jeg kjenner ikke båten din i detalj men tror ikke du skal sammenligne for mye med Fjordling. Fjordlingene ble støpt i en tid da det gjerne ble brukt litt for mye skrogmateriale mens Ocqueteau-er er en masseprodusert båt der produsenten var interessert i å spare både vekt, men ikke minst penger. Det er vel gjerne så ja. Jeg får ikke ta sorgene på forskudd. index skrev Just now: Jeg ville ha gitt den litt mer tid. Bare du får rensket ut av slanger og tank (som du bør gjøre uansett hvilken motor du henger på), så burde du ha motor i maaange år her. En Honda med kun noen få hundre timer på klokka burde være noe av det mest pålitelige du kan finne. Men ingen motorer går fint med vann og dritt i drivstoffet. Så en rengjøring må til. Det er nok sant det. Egentlig er vel forgasser på mange måter mer tilgivende enn innsprut på rusk i bensin også. Nå er alt av slanger nytt og den har fått nytt filter rett etter tank så jeg krysser fingra. Nå dukket vakuum klokker opp på døra her så skal få synkronisert forgasserene før jeg sjøsetter i kveld. Satser på at den oppfører seg nå med nytt filter :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Mboat skrev 2 minutter siden: Egentlig er vel forgasser på mange måter mer tilgivende enn innsprut på rusk i bensin også. Det er det. Og ikke minst myyye billigere og enklere å vedlikeholde. Jeg kan rengjøre en forgasser nærmest i blinde, uten at det koster en krone. Men med innsprøytning så koster det plenty uansett hva du gjør. Nye dyser, ny pumpe, nye sensorer og vipps så har du kostet på den en halv ny motor uten nødvendigvis å ha løst problemet. Forgassermotorer er enkle, forutsigbare og pålitelige for oss som er vant til å skru på gammelt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mboat Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August index skrev 8 minutter siden: Det er det. Og ikke minst myyye billigere og enklere å vedlikeholde. Jeg kan rengjøre en forgasser nærmest i blinde, uten at det koster en krone. Men med innsprøytning så koster det plenty uansett hva du gjør. Nye dyser, ny pumpe, nye sensorer og vipps så har du kostet på den en halv ny motor uten nødvendigvis å ha løst problemet. Forgassermotorer er enkle, forutsigbare og pålitelige for oss som er vant til å skru på gammelt. Ja dette koster meg ikke så mye mer enn litt tid igrunn. Motoren går veldig pent også og kompressjonstest ga jo nymotor resultat omtrent så det er igrunn for dumt å kasserer denne. Det var vel bare et innfall når en sto der å plagdes :p Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Noen ( kanskje de fleste ?) Ocqueteau er vacuumstøpt, sterkt og lett men tynt. Vil tro at ca 115hk er ok for denne båten, men hvor mye akterspeiet tåler vet jeg ikke. Ikke noen fartsbåt uansett. De fleste nyere motorer har vel EFI ?så det blir muligens vanskelig å komme utenom ved motorbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August hanto1 skrev 26 minutter siden: Noen ( kanskje de fleste ?) Ocqueteau er vacuumstøpt, sterkt og lett men tynt. Vil tro at ca 115hk er ok for denne båten, men hvor mye akterspeiet tåler vet jeg ikke. Ikke noen fartsbåt uansett. De fleste nyere motorer har vel EFI ?så det blir muligens vanskelig å komme utenom ved motorbytte. Jeg får holde meg borte fra tanken om å bytte motor for nå. Det er vel bare å lage seg flere problemer. Spessiellt ved å sette på noe som er for stort. Jeg får gjerne mer effekt nå også nå siden jeg har fått åpnet gass spjeld 100% ved å justere gasswirer til original innstilling så spjeld åpner max. Ja. Honda gikk også over til efi like etter denne modellen. Jeg ble jo forespeilet at dette var en såpass ny motor at den hadde efi også så jeg ble litt overrasket når jeg tok av motor deksel første gang og fant forgassere der.. Men det er nok gjerne til det beste kostnadsnessig. Her hadde jeg nok endt med tette dyser om det var efi og de er ikke like grei å rense som forgasserene er. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Et firma på hjemplassen min har Honda 90 på en av arbeidsbåtene sine. Først en med forgassere som ble kjørt i mange år og flere 1000 timer. Den fungerte så pålitelig at det ble ny honda 90 når denne etterhvert begynte å bruke mer olje. Nå med injection. Iflg de som kjørte begge , en fordel med EFI at den startet uten å tenke på at det trengtes choke / gass osv. På bensinforbruk så var forgassermotoren en tanke bedre Om man ønsker noe større så tenker jeg også at 115 bør være et greit valg- oftest større blokk som gir mer moment i mellomregister, der man helst trenger kreftene. Som hanto sier, disse franske fiskesjarkene er jo ikke akkurat fartsskrog. Kombinasjonen spiss baug, litt kjøl samt flatt akterskip gir "spennende" kjøreegenskaper om man forsøker å dytte de opp i særlig mer fart enn de er beregnet for. (Og de fjordling gutta som går all in med store motorer legger ofte mange timer jobb ned i skroget også ..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mboat Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August ivar skrev for 4 timer siden: Et firma på hjemplassen min har Honda 90 på en av arbeidsbåtene sine. Først en med forgassere som ble kjørt i mange år og flere 1000 timer. Den fungerte så pålitelig at det ble ny honda 90 når denne etterhvert begynte å bruke mer olje. Nå med injection. Iflg de som kjørte begge , en fordel med EFI at den startet uten å tenke på at det trengtes choke / gass osv. På bensinforbruk så var forgassermotoren en tanke bedre Om man ønsker noe større så tenker jeg også at 115 bør være et greit valg- oftest større blokk som gir mer moment i mellomregister, der man helst trenger kreftene. Som hanto sier, disse franske fiskesjarkene er jo ikke akkurat fartsskrog. Kombinasjonen spiss baug, litt kjøl samt flatt akterskip gir "spennende" kjøreegenskaper om man forsøker å dytte de opp i særlig mer fart enn de er beregnet for. (Og de fjordling gutta som går all in med store motorer legger ofte mange timer jobb ned i skroget også ..) Det hadde jeg ikke trodd med forbruket på efi vs forgasser! Helt sant det med choken, men det er egentlig ikke et veldig stort problem annet enn når den går på 3 sylindre. Nå starter jeg med choke første gang for dagen og da starter den egentlig veldig pent uten å måtte bruke chocke senere selv på nesten kald motor igjen. Den er nok ikke den beste i høy fart i bølger med denne konstruksjonen nei. Når det er litt bølger så slår den voldsomt. Tror jeg får slå i fra meg hele motor oppgraderings fantasien og bare få Hondaen til å ha det bra med ren bensin fremover så gjør den sikkert nytta si mitt eie. Jeg fikk temu vakuum klokkene i dag. De var ikke de beste å justere mot siden det ikke var noen form for demping i de utover en ventil som fulgte med og kunne kobles på slangen. Men fikk nå justert den så den gikk sånn ca innafor 20-35mm med litt gjetting på hvor pendel begynte/stoppa. Bilde under er før justering. Blandeskruen la jeg i det magre hjørnet så ikke den skal sote mye ved dorging. Får lese meg litt opp på triks til å få dempet vakuum målingene og justere den bedre senere. Skyt ut om noen har bedre tips enn å strupe de ventilene :p Sjøsatte i dag og hadde med en kamerat på fiske. Ble vel 11Nm og dorging i ca 3 timer og nå virket alt igjen. Fikk den også opp i 27knop nå så gass wire justeringen ga litt ekstra. Ingenting i filter/vannutskiller etter første runde. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August 27 knop m/ 90hk på en 20 foter er slett ikke ille. Mboat skrev 25 minutter siden: Helt sant det med choken, men det er egentlig ikke et veldig stort problem Mer et problem for folk som syns tekniske ting er litt vanskelig .. Er man vant til det så tenker man ikke over det. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mboat Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August ivar skrev 4 minutter siden: 27 knop m/ 90hk på en 20 foter er slett ikke ille. Mer et problem for folk som syns tekniske ting er litt vanskelig .. Er man vant til det så tenker man ikke over det. Vi var også to i båten i dag. Jeg hadde et håp om å se 30 siden det sto som maks i plotter. Det har vel gjerne vært tatt i god medvind. Eneste som er litt irriterende med den choke hendelen er at den omtrent ikke har friksjon i høy tomgang området. Bruker å starte den med choke og holde tomgang på 1500 eller så, men den er umulig å få til å stå i det stillet uten å holde den manuelt. Er det som det skal være? Kunne tenkt meg at den kunne stå å rusle på 1500 når jeg hektet av førtøyning. Har null erfaring med Honda kontroll med slik hendel. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August .. det hadde du sikkert sluppet med injection Ikke kjent med honda kontrollene , men andre merker har litt mer innebygd treghet på tomgangsgassen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mboat Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August ivar skrev 14 minutter siden: .. det hadde du sikkert sluppet med injection Ikke kjent med honda kontrollene , men andre merker har litt mer innebygd treghet på tomgangsgassen Hehe Ja. Det skal sies at ved starten i dag så lot jeg den bare gå rett til tomgang uten å holde spaken så "nyjustert" virker det som det går fint uten låst gass. Får se om det varer. På mercuryen til fatter holdt tomgang seg fint også. Mistenker at noe skulle vært juster, men ser egentlig ingen justering på den hendelen.. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 23.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August Da dukket diesel varmeren opp også. Da må jeg bare få bestemt meg for en bra plass å montere denne og se om jeg finner en skrog gjennomføring. Liten og hendig sak egentlig. 5/8kW modellen er egentlig ikke for stor fysisk, men tanken var at med så lite areal så var det bedre å brenne "rent" nære max jevnt enn å ha en 8kW som gikk av/på ofte. Hadde ikke banan for størrelse sammenligning så det ble makrellboks :) Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 26.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August Da ble det impuls handel når jeg likevel var innom byen i dag og eurofritid hadde Baystar på lager. Hadde med litt bilder og selger ville jeg skulle reise hjem og ta mål siden han synst det så trangt ut. Tok sjansen siden jeg fikk returnere den uåpnet og det var goood klaring. Badestigen tar nok røret ved fullt utslag om jeg tar den ned så får vurdere om jeg skal fjerne den før det går gæli. Montering var ganske rett frem, men de hydraulikk slangene som følger med i hardplast er noe møl spør du meg. Lufting gikk veldig greit alene ved å stripse fast motor å kjøre igjennom en liter i hver retning 4-5 ganger. Fikk ikke prøvekjørt siden det var bekmørkt når jeg var ferdig, men den kjennes fast og fin ut. Er det noen som har gode tips til å feste opp rør, slanger og ledninger inn til motor så de ikke kan risikere å komme i klem? Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 1.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September Noen som har testet elektrisk troller motor på rundt 20 fot båt? Ser det finst I 30-40lbs størrelsen som er rundt 0.5hk. Kommer ikke noe særlig under 2.5 knop med denne motoren selv om tomgang er justert så lavt som det går. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 1.September Link til dette innlegget Svart 1.September Har en benetau antares 620hb til havfiske og har en motorguide 100 pund 36v motor i front med 72 tommer skaft. holder fint båten på plass i fornuftige forhold hur lenge som helst med 50ah litium bank. i forhold jeg angrer på med 1m signifikant og 1,5kn strøm en time fra land([så man ikke er motivert til å snu umiddelbart), holder batteriene mine en time til man spyr og minst en time til før vendereis med 30% igjen og tom mage. i gode forhold holder batteriene 2-3 hele dager. fisker helst i godt vær. i litt rusk, typ en meter sjø er 72 tommer for kort stamme. Blir litt mye krempisk. I sterk strøm og flatt hav er det nok kapasitet til en lang dag. ville ikke valgt mindre motor til din størrelse båt. forøvrig fin tråd med å vekke liv i en gammel franskmann, har vært på samme reisen, men var heldig og slapp å kjøpe med gammel mercury (grøss!) og monterte ny japaner i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 2.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September whisper skrev for 10 timer siden: Har en benetau antares 620hb til havfiske og har en motorguide 100 pund 36v motor i front med 72 tommer skaft. holder fint båten på plass i fornuftige forhold hur lenge som helst med 50ah litium bank. i forhold jeg angrer på med 1m signifikant og 1,5kn strøm en time fra land([så man ikke er motivert til å snu umiddelbart), holder batteriene mine en time til man spyr og minst en time til før vendereis med 30% igjen og tom mage. i gode forhold holder batteriene 2-3 hele dager. fisker helst i godt vær. i litt rusk, typ en meter sjø er 72 tommer for kort stamme. Blir litt mye krempisk. I sterk strøm og flatt hav er det nok kapasitet til en lang dag. ville ikke valgt mindre motor til din størrelse båt. forøvrig fin tråd med å vekke liv i en gammel franskmann, har vært på samme reisen, men var heldig og slapp å kjøpe med gammel mercury (grøss!) og monterte ny japaner i stedet. Takk for deling av erfaring. Høres ut som jeg må ha grovere saker enn biltema sin da og det spørs om ikke enkleste utvei blir en liten 4takter bakpå. Baller vel fort på seg med 36V 50Ah pakke og kostnad på ny motor. Dukker det opp en fin nyere 90-115hk japaner på brukten i løpet av vinteren så er faren stor for at det blir handel. Nå har motor virket veldig bra siden montering va vannutskiller og siste rens så det er ikke like høyt på prioriteringslista lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart Torsdag 21:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:07 Ekkoloddet mitt klarer ikke å se bunn noe særlig over 200m og da blir det veldig grovt. På 40-50m dybder virker det helt ok. Kan det hjelpe å bytte svinger? Må jeg ha nytt? Er det verdt å legge litt mer i det som f. Eks det under eller kan jeg klare meg med en rimeligere variant? Har egentlig ikke noe låst budsjett og betaler gjerne litt mer om jeg kan få noe som håndterer fjordene på 300-400m dybder rundt her. https://www.brommeland.no/navigasjon/kartmaskin/multifunksjon/raymarine-axiom-pluss-7-rv-med-integrert-ekkolodd?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=produktkatalog&utm_content={{product.name}}&utm_id=6671653272100&utm_term=6671653312300&fbclid=IwdGRjcAMm3eZleHRuA2FlbQEwAGFkaWQAAAYqLNKtPAEePARdm83ex3UvFUlIL4ZWy0SuUOhrHzgHmDHi0y5J0eg_vVmcsO-Nc6kpexo_aem_87dwupvVsrsmKLp1giE-jA Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Torsdag 21:10 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:10 Sender du på 50hz? Men hvis du spør @abbor får du nok et godt tips angående svinger. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
whisper Svart Torsdag 22:25 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:25 Ny svinger avhenger av hva du vil se i forhold til hva du bruker den til. mine erfaringer er fra havfiske fra grunna til 700m med ønske om smal konus og høy følsomhet for nøyaktig oppdagelse og posisjonering. lowrance 50/200 giver er grei til 0-100m etter min mening og erfaring. Jeg oppgraderte til airmar tm185m og så det samme mer eller mindre, bare bedre på samme dyp. Da jeg byttet båt for å fiske lenger ut og dypere ble svinger simrad combi c 50/200. Sistnevnte koster ny ca samme som nevnte airmar, men er av en helt annen verden på oppløsning og følsomhet til mitt bruk. Har nært støyfritt bilde på 350m i 20 knop for hva det er verdt. Ser takkel og små fisk på tilsvarende dyp om det ikke er for bratt. driver du med dorging er behov et annet. Svingere til dette kan jeg ikke noe om fra erfaring utover det nevnte som blir litt smale i søkevinkel. jeg bruker simrad nss evo 3 og s2009 uten ekstra modul og er fornøyd med det. jeg fisker i Skagerak hvor vi knapt har fisk over 20cm på grunna. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart Fredag 04:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 04:42 enslagsgjest skrev for 7 timer siden: Sender du på 50hz? Men hvis du spør @abbor får du nok et godt tips angående svinger. Den skifter over til 50Hz automatisk, men da ser jeg ikke stort annet enn bunn. Har vel sett den klare å holde bunn til rundt 220-230m max. whisper skrev for 6 timer siden: Ny svinger avhenger av hva du vil se i forhold til hva du bruker den til. mine erfaringer er fra havfiske fra grunna til 700m med ønske om smal konus og høy følsomhet for nøyaktig oppdagelse og posisjonering. lowrance 50/200 giver er grei til 0-100m etter min mening og erfaring. Jeg oppgraderte til airmar tm185m og så det samme mer eller mindre, bare bedre på samme dyp. Da jeg byttet båt for å fiske lenger ut og dypere ble svinger simrad combi c 50/200. Sistnevnte koster ny ca samme som nevnte airmar, men er av en helt annen verden på oppløsning og følsomhet til mitt bruk. Har nært støyfritt bilde på 350m i 20 knop for hva det er verdt. Ser takkel og små fisk på tilsvarende dyp om det ikke er for bratt. driver du med dorging er behov et annet. Svingere til dette kan jeg ikke noe om fra erfaring utover det nevnte som blir litt smale i søkevinkel. jeg bruker simrad nss evo 3 og s2009 uten ekstra modul og er fornøyd med det. jeg fisker i Skagerak hvor vi knapt har fisk over 20cm på grunna. Ikke godt å si bruken helt enda, men det har blitt en del fiske etter agn (makrell) med påfølgende fiske etter Lange og Lysing på 2-300m. Tipper det blir bare mer av dette. Skal sjekke de alternativene. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Fredag 07:13 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:13 Se småfisk på 350 m er utopisk, Eneste jeg stoler på er dybde og bunnfohold på slike dyp. Bruk loddet til å finne passende skrenter på dypt vann , ikke enkeltfisk. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Fredag 11:54 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:54 Simrad NSS Evo3 med B175M som viser bunnen på 680m i en norsk fjord. Har sett skjermbilder som viser fisk på mer enn 200m med samme utstyr. Du vil trenge en Simrad NSS Evo2, 3 , 3S, NNS4 eller NSX for dette. Lowrance HDS Gen3 eller nyere vil gjøre samme jobb (Gen3, Carbon, Live eller Pro), Elite FS er også et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.