Jump to content

Ocqueteau 615 - Min første båt

Mboat

Recommended Posts

Må jobbe på litt for å få med meg siste måneden av sesongen :) Er nå mulig jeg strekker sesongen litt i år om jeg får montert diesel varmer. 

Er det noen som kjenner til om det er noe som må forsterkes for å kunne, sette større motor på denne båten? Om det blir trøbbel på nytt nå så tror jeg veien er kort til en 150hk eller rundt der motor med EFI. I CE merkingen er det bare oppgitt 90hk, men ser nå at Fjordling gutta strekker den strikken en del 🙈

Mboat skrev for 21 timer siden:

Må jobbe på litt for å få med meg siste måneden av sesongen :) Er nå mulig jeg strekker sesongen litt i år om jeg får montert diesel varmer. 

Er det noen som kjenner til om det er noe som må forsterkes for å kunne, sette større motor på denne båten? Om det blir trøbbel på nytt nå så tror jeg veien er kort til en 150hk eller rundt der motor med EFI. I CE merkingen er det bare oppgitt 90hk, men ser nå at Fjordling gutta strekker den strikken en del 🙈

Jeg kjenner ikke båten din i detalj men tror ikke du skal sammenligne for mye med Fjordling. Fjordlingene ble støpt i en tid da det gjerne ble brukt litt for mye skrogmateriale mens Ocqueteau-er er en masseprodusert båt der produsenten var interessert i å spare både vekt, men ikke minst penger. 

Mboat skrev for 22 timer siden:

Om det blir trøbbel på nytt nå så tror jeg veien er kort til en 150hk eller rundt der motor med EFI. 

Jeg ville ha gitt den litt mer tid. Bare du får rensket ut av slanger og tank (som du bør gjøre uansett hvilken motor du henger på), så burde du ha motor i maaange år her. En Honda med kun noen få hundre timer på klokka burde være noe av det mest pålitelige du kan finne. Men ingen motorer går fint med vann og dritt i drivstoffet. Så en rengjøring må til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Kallethekid skrev 27 minutter siden:

Jeg kjenner ikke båten din i detalj men tror ikke du skal sammenligne for mye med Fjordling. Fjordlingene ble støpt i en tid da det gjerne ble brukt litt for mye skrogmateriale mens Ocqueteau-er er en masseprodusert båt der produsenten var interessert i å spare både vekt, men ikke minst penger. 

Det er vel gjerne så ja. Jeg får ikke ta sorgene på forskudd. 

index skrev Just now:

Jeg ville ha gitt den litt mer tid. Bare du får rensket ut av slanger og tank (som du bør gjøre uansett hvilken motor du henger på), så burde du ha motor i maaange år her. En Honda med kun noen få hundre timer på klokka burde være noe av det mest pålitelige du kan finne. Men ingen motorer går fint med vann og dritt i drivstoffet. Så en rengjøring må til. 

Det er nok sant det. Egentlig er vel forgasser på mange måter mer tilgivende enn innsprut på rusk i bensin også. Nå er alt av slanger nytt og den har fått nytt filter rett etter tank så jeg krysser fingra. 

Nå dukket vakuum klokker opp på døra her så skal få synkronisert forgasserene før jeg sjøsetter i kveld. Satser på at den oppfører seg nå med nytt filter :) 

Mboat skrev 2 minutter siden:

Egentlig er vel forgasser på mange måter mer tilgivende enn innsprut på rusk i bensin også.

Det er det. Og ikke minst myyye billigere og enklere å vedlikeholde. Jeg kan rengjøre en forgasser nærmest i blinde, uten at det koster en krone. Men med innsprøytning så koster det plenty uansett hva du gjør. Nye dyser, ny pumpe, nye sensorer og vipps så har du kostet på den en halv ny motor uten nødvendigvis å ha løst problemet. Forgassermotorer er enkle, forutsigbare og pålitelige for oss som er vant til å skru på gammelt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 8 minutter siden:

Det er det. Og ikke minst myyye billigere og enklere å vedlikeholde. Jeg kan rengjøre en forgasser nærmest i blinde, uten at det koster en krone. Men med innsprøytning så koster det plenty uansett hva du gjør. Nye dyser, ny pumpe, nye sensorer og vipps så har du kostet på den en halv ny motor uten nødvendigvis å ha løst problemet. Forgassermotorer er enkle, forutsigbare og pålitelige for oss som er vant til å skru på gammelt. 

Ja dette koster meg ikke så mye mer enn litt tid igrunn. Motoren går veldig pent også og kompressjonstest ga jo nymotor resultat omtrent så det er igrunn for dumt å kasserer denne. Det var vel bare et innfall når en sto der å plagdes :p 

hanto1 skrev 26 minutter siden:

Noen ( kanskje de fleste ?) Ocqueteau er vacuumstøpt, sterkt og lett men tynt. Vil tro at ca 115hk er ok for  denne båten, men hvor mye akterspeiet tåler vet jeg ikke. Ikke noen fartsbåt uansett.

De fleste nyere motorer har vel EFI ?så det blir muligens vanskelig å komme utenom ved motorbytte.

Jeg får holde meg borte fra tanken om å bytte motor for nå. Det er vel bare å lage seg flere problemer. Spessiellt ved å sette på noe som er for stort. Jeg får gjerne mer effekt nå også nå siden jeg har fått åpnet gass spjeld 100% ved å justere gasswirer til original innstilling så spjeld åpner max. 

Ja. Honda gikk også over til efi like etter denne modellen. Jeg ble jo forespeilet at dette var en såpass ny motor at den hadde efi også så jeg ble litt overrasket når jeg tok av motor deksel første gang og fant forgassere der.. Men det er nok gjerne til det beste kostnadsnessig. Her hadde jeg nok endt med tette dyser om det var efi og de er ikke like grei å rense som forgasserene er.

Et firma på hjemplassen min har Honda 90 på en av arbeidsbåtene sine.   Først en med forgassere som ble kjørt i mange år og flere 1000 timer.  Den fungerte så pålitelig at det ble ny honda 90 når denne etterhvert begynte å bruke mer olje.   Nå med injection.   Iflg de som kjørte begge , en fordel med EFI at den startet uten å tenke på at det trengtes choke / gass osv.  På bensinforbruk så var forgassermotoren en tanke bedre :fniser:

Om man ønsker noe større så tenker jeg også at 115 bør være et greit valg- oftest større blokk som gir mer moment i mellomregister, der man helst trenger kreftene. 
Som hanto sier, disse franske fiskesjarkene er jo ikke akkurat fartsskrog.  Kombinasjonen spiss baug, litt kjøl samt flatt akterskip gir "spennende" kjøreegenskaper om man forsøker å dytte de opp i særlig mer fart enn de er beregnet for. 

(Og de fjordling gutta som går all in med store motorer legger ofte mange timer jobb ned i skroget også ..) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 4 timer siden:

Et firma på hjemplassen min har Honda 90 på en av arbeidsbåtene sine.   Først en med forgassere som ble kjørt i mange år og flere 1000 timer.  Den fungerte så pålitelig at det ble ny honda 90 når denne etterhvert begynte å bruke mer olje.   Nå med injection.   Iflg de som kjørte begge , en fordel med EFI at den startet uten å tenke på at det trengtes choke / gass osv.  På bensinforbruk så var forgassermotoren en tanke bedre :fniser:

Om man ønsker noe større så tenker jeg også at 115 bør være et greit valg- oftest større blokk som gir mer moment i mellomregister, der man helst trenger kreftene. 
Som hanto sier, disse franske fiskesjarkene er jo ikke akkurat fartsskrog.  Kombinasjonen spiss baug, litt kjøl samt flatt akterskip gir "spennende" kjøreegenskaper om man forsøker å dytte de opp i særlig mer fart enn de er beregnet for. 

(Og de fjordling gutta som går all in med store motorer legger ofte mange timer jobb ned i skroget også ..) 

Det hadde jeg ikke trodd med forbruket på efi vs forgasser! Helt sant det med choken, men det er egentlig ikke et veldig stort problem annet enn når den går på 3 sylindre. Nå starter jeg med choke første gang for dagen og da starter den egentlig veldig pent uten å måtte bruke chocke senere selv på nesten kald motor igjen. 

Den er nok ikke den beste i høy fart i bølger med denne konstruksjonen nei. Når det er litt bølger så slår den voldsomt. Tror jeg får slå i fra meg hele motor oppgraderings fantasien og bare få Hondaen til å ha det bra med ren bensin fremover så gjør den sikkert nytta si mitt eie. 

Jeg fikk temu vakuum klokkene i dag. De var ikke de beste å justere mot siden det ikke var noen form for demping i de utover en ventil som fulgte med og kunne kobles på slangen. Men fikk nå justert den så den gikk sånn ca innafor 20-35mm med litt gjetting på hvor pendel begynte/stoppa. Bilde under er før justering. Blandeskruen la jeg i det magre hjørnet så ikke den skal sote mye ved dorging. Får lese meg litt opp på triks til å få dempet vakuum målingene og justere den bedre senere. Skyt ut om noen har bedre tips enn å strupe de ventilene :p 

Sjøsatte i dag og hadde med en kamerat på fiske. Ble vel 11Nm og dorging i ca 3 timer og nå virket alt igjen. Fikk den også opp i 27knop nå så gass wire justeringen ga litt ekstra. Ingenting i filter/vannutskiller etter første runde. 

20250815_165556.jpg.710de7a98029b9d9e96efde1216845c9.jpg

27 knop m/ 90hk på en 20 foter er slett ikke ille. 

Mboat skrev 25 minutter siden:

Helt sant det med choken, men det er egentlig ikke et veldig stort problem

Mer et problem for folk som syns tekniske ting er litt vanskelig .. :fniser:  Er man vant til det så tenker man ikke over det. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 4 minutter siden:

27 knop m/ 90hk på en 20 foter er slett ikke ille. 

Mer et problem for folk som syns tekniske ting er litt vanskelig .. :fniser:  Er man vant til det så tenker man ikke over det. 

Vi var også to i båten i dag. Jeg hadde et håp om å se 30 siden det sto som maks i plotter. Det har vel gjerne vært tatt i god medvind. 

Eneste som er litt irriterende med den choke hendelen er at den omtrent ikke har friksjon i høy tomgang området. Bruker å starte den med choke og holde tomgang på 1500 eller så, men den er umulig å få til å stå i det stillet uten å holde den manuelt. Er det som det skal være? Kunne tenkt meg at den kunne stå å rusle på 1500 når jeg hektet av førtøyning. Har null erfaring med Honda kontroll med slik hendel. 

ivar skrev 14 minutter siden:

.. det hadde du sikkert sluppet med injection :ler:

Ikke kjent med honda kontrollene , men andre merker har litt mer innebygd treghet på tomgangsgassen

Hehe Ja. Det skal sies at ved starten i dag så lot jeg den bare gå rett til tomgang uten å holde spaken så "nyjustert" virker det som det går fint uten låst gass. Får se om det varer. 

På mercuryen til fatter holdt tomgang seg fint også. Mistenker at noe skulle vært juster, men ser egentlig ingen justering på den hendelen.. 

Screenshot_20250816_003742_Foxit PDF Editor.jpg

Screenshot_20250816_003440_Foxit PDF Editor.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...