Jump to content

Ocqueteau 615 - Min første båt

Mboat

Recommended Posts

abbor skrev for 20 timer siden:

Simrad NSS Evo3 med B175M som viser bunnen på 680m i en norsk fjord.

B175MEvo3.jpg.922ebde35cb2f1245ae5252e87e8cef8.jpg

Har sett skjermbilder som viser fisk på mer enn 200m med samme utstyr.

Du vil trenge en Simrad NSS Evo2, 3 , 3S, NNS4 eller NSX for dette. Lowrance HDS Gen3 eller nyere vil gjøre samme jobb (Gen3, Carbon, Live eller Pro), Elite FS er også et alternativ.

Takker for gode forslag. Dette har jeg helt sikkert ikke behov for, men duverden så morro :) Når du sier elite fs er også et alternativ hva går man egentlig glipp av? Den er jo vesentlig rimeligere enn både HDS og Simrad løsningene så noe regner jeg med det er. 

abbor skrev for 4 timer siden:

Elite FS i 7 og 9 tommer har lavere skjermoppløsning enn HDS og NSS. Elite FS har bare en svingerkontakt. Bortsett i fra dette er funksjonaliteten tilnærmet den samme. Elite FS har nok heller ikke like avansert radarfunksjonalitet som de andre, men dette har jeg ikke sett på i detalj. 

Høres nå nesten ut som det kan være større forskjell i hvilken svinger en går for da. Airmar sensoren du nevnte over er vel hakket hvassere enn 3-1 svingeren som Lowrance vil selge med. 

Prøvde det som var i dag for å se bunn der jeg skal fiske etter lange i morgen, men 230-230m så mister jeg den :/ Det får bli I blinde/etter sjøkart enn så lenge så får jeg lese litt mer om disse variantene og svinger valg. 

abbor skrev 22 minutter siden:

B175M er noe helt annet enn 3 in 1 Active Imaging, både pris og ytelse. Har du 50/200 kHz HDI svinger? 

Må en opp i noe slikt på svinger også? 

Jeg tror det. Har stilt lowrancen på det ihvertfall. Jeg fikk den med båten så vet egentlig fint lite om den. Legger ved noen bilder her. 

20250815_184527.jpg

20250815_184534.jpg

20250815_184536.jpg

20250815_184531.jpg

Mboat, svingeren din er en 83/200 kHz HDI. Kabelen kommer ut i framkant og den har en liten festebrakett i metall. På 50/200 KHz HDI kommer kabelen ut på oversiden langt bak og har en stor plastbrakett. 83/200 kHz HDI egner seg best til fiske på maks 30-50m.

Med 50/200 KHz HDI har jeg sett sei på 150m på 200 KHz og høy CHIRP. Usikker på Hvordan Hook Reveal er sammenlignet med dyrere Lowrance og Simrad. 

TåT skrev for 8 timer siden:

Egentlig skal vel ekkoloddet kjenne igjen svingeren, men nå er jeg på litt tynn is. 

Om du måler bredden på svingeren din, kan jeg måle her til sammenligning. 

Det var ikke noe auto valg der, men forsøkte litt forskjellig i dag. Ser egentlig ikke noe særlig forskjell uansett hva jeg velger. Kunne velge en HDI og en HDI M et eller annet, generisk 50/200 eller 83/200 og et par andre. 

abbor skrev for 5 timer siden:

Mboat, svingeren din er en 83/200 kHz HDI. Kabelen kommer ut i framkant og den har en liten festebrakett i metall. På 50/200 KHz HDI kommer kabelen ut på oversiden langt bak og har en stor plastbrakett. 83/200 kHz HDI egner seg best til fiske på maks 30-50m.

Med 50/200 KHz HDI har jeg sett sei på 150m på 200 KHz og høy CHIRP. Usikker på Hvordan Hook Reveal er sammenlignet med dyrere Lowrance og Simrad. 

Det forklarer hvorfor jeg bare får brukende resultat på grunna ja :) Da kan det gjerne være verdt å teste bare en 50/200 før jeg gjør større innhugg? 

Var en runde i dag med makrell som agn og brukte sjøkart for å finne en skrent fra 150-220m. Det ble to 35-40cm brosmer og 2stk Langer på 60-70cm på to nedslipp. Ekkolodd viste 100-130m når jeg lå over 220m rett ved skrenten I følge sjøkartet. Er det bare et resultat av at kon blir stor på 83kHz transduceren slik at jeg får utslag på skrenten jeg ligger like ved? Antar at sjøkart er såpass til å stole på at det faktisk var 220m der. 

Kan det tenkes at det er bedre å kjøpe en svinger til Garmin Echomap 72sv som jeg ikke bruker pr i dag? Ser den støtter 500w svinger. 

https://www.garmin.com/nb-NO/p/169421/

F. Eks

https://www.garmin.com/nb-NO/p/169869/

abbor skrev for 2 timer siden:

Lowrance Hook Reveal støtter 500W svingere som 50/200 kHz HDI. 50/200 kHz HDI sammen med Lowrance og Simrad er det som med god margin virker best i sjøen hvis du ikke minst investerer 20k+ i en 1kW Airmar Medium CHIRP svinger. 

Da glemmer jeg Garmin enheten jeg har :) En Airmar svinger kan være aktuelt til neste sesong om det blir like mye fiske utover vinteren, men nå som jeg fant ut at jeg har en 83/200 svinger så frister det litt å teste med en 50/200 for å se om den gjør jobben litt bedre enn den jeg har. 

Jeg får bruke litt tid på å lese meg opp så jeg forstår de forslagene og gode rådene jeg har fått her før jeg handler noe. 

Takk for at dere fant ut av svingeren for meg @TåT og @abbor 

Sikkert liten sjangse for det, men om noen skulle lese denne posten og ha et HDS/Elite/simrad nss/nsx lodd med airmar (eller 3-1, 50-200) samt har tenkt seg ut på fisketur i Bergens område og trenger mannskap så skrik ut :) Hadde vært morro å sett hvordan noe slikt virker i forhold til det jeg har. 

abbor skrev for 7 timer siden:

Her er en rapport fra seifiske på nordvestlandet med B60 og Simrad GO12 XSE. 

https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/1184241-simrad-go12-xse-b60-transducer.html

Leste litt om disse giverne på nettsiden I lenken. Hvorfor velges den Airmar sensoren over HDI sensoren med chirp egentlig? Mister man ikke downscan også? 

Vil Airmar 1kW sensorene fungere på Reveal loddet mitt nå slik at jeg kan bruke de frem til loddet byttes? Jeg får selvsagt ikke utnyttet maks effekt, men da er oppgraderingen fremtidsrettet mtp bytte av selve loddet senere. 

https://www.teamkrokodille.no/post/guide-hvordan-velge-riktig-ekkoloddgiver?lang=en

Jeg kjøpte Airmar B60 i 2006 og da var det ikke CHIRP ekkolodd på markedet. Men B60 og P66 fungerer faktisk greit i CHIRP modus med Lowrance og Simrad. Ser ingen grunn til å kjøpe P66, men B60 er en gjennomgående svinger som ligger nesten helt i plan med bunnen og som virker helt suverent i høye hastigheter. Hadde helt klart valgt 50/200 kHz HDI over P66, både pga DownScan, men også for den har litt lavere Q-faktor. Jeg har en B75H som er det jeg hadde valgt hvis jeg ikke skulle hatt en 1kW svinger. Har også TM265LH, B175HW, TM150M og 83/200 kHz HDI på båten. Og også StructureScan 3D svinger og LiveSight, så det er lite ledig plass bak på båten min.

Ja, du kan bruke en B175H eller TM260 med Hook Reveal, du vil trenge #000-14069-001 adapteret. Jeg har prøvd B175HW med Hook 2. 

Da har jeg montert Webasto på en brakett som skal i båten i morgen. Den hvite platen skal bort og er kun montert for prøvekjøring på benken. Jeg er litt usikker på hvor lavt jeg tørr å montere eksos, men vurderer å prøve å ta den ved utløp til vasken omtrent så klarer jeg muligens å smyge webasto høyere så jeg får fall hele veien. Går jeg over kanten der så er det bedre mtp faren for å få sjø inn eksos, men da er jeg for høyt til å få fall i fra webasto->eksos. 

image.png.1d20474787a0145c553e657a74669eb1.png

Kabelspaghetti blir stripset sammen igjen når jeg er ferdig :) 

image.png.b193e59e343493380202d47c62bd646a.png

abbor skrev for 2 timer siden:

Med 17 til 26 graders signalkon så egner den seg best til fiske i vannsøyla eller bunnfiske i grunnere vann. Er en god svinger til fiske etter torsk og sei, og egner seg også godt til trolling. 

Jeg har faktisk 2 stk TM150M. 

Er det egentlig noe "jack of all trades" å finne eller er det kompromiss hele veien? Det er gjerne et dumt spørsmål når du har hele hekken full av svingere :) 

Er et kompromiss, finnes svingere som er bedre enn TM150M til alt, men en god svinger til det den egner seg prisen tatt i betraktning. B175HW er den beste svingeren for å vise fisk i vannsøyla, 1kW High CHIRP (som i TM265LH og B175H) er den beste 1kW svingeren for bunnfiske. B175M er en svinger som er god til både det B175HW og B175H er gode til. Skal en bare ha en en-kanals svinger til sjøfiske i Norge er B175M (eller TM185M) det beste valget. 

abbor skrev 13 minutter siden:

Er et kompromiss, finnes svingere som er bedre enn TM150M til alt, men en god svinger til det den egner seg prisen tatt i betraktning. B175HW er den beste svingeren for å vise fisk i vannsøyla, 1kW High CHIRP (som i TM265LH og B175H) er den beste 1kW svingeren for bunnfiske. B175M er en svinger som er god til både det B175HW og B175H er gode til. Skal en bare ha en en-kanals svinger til sjøfiske i Norge er B175M (eller TM185M) det beste valget. 

Jeg kan jo beholde Den 83-200 HDI svingeren som jeg har og supplere med en TM185M. Men TM185M er også 85kHz? Var det ikke ned i 50kHz jeg ville for å få kontakt med bunn i fjordene her?  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...