Jump to content

Nybegynner på sjøen, tips

V8-ambåt

Recommended Posts

Hei.

lang historie kort.

jeg kjøpte min første båt nå for

2 uker siden. tok båtførerkurset og bega oss utpå, meg, kone og 2 barn på 12&15.

den første turen startet med at jeg fikk spørsmål fra 12åringen om å sitte på bauhen. Dette hadde vi sett flere andre gjøre så tenkte det var greit, flat sjø og god oversikt. etter litt konsekvensutredning er dette nå ikke tilatt.

skulle gjerne hatt litt tips iforbindelse med hvordan jeg skal takle bølger på en best mulig måte.

blir ikke lei om noen har noen gode tips til å legge inntill og gå ifra, dette virker for meg som om det er kjempe lett den ene dagen, å jeg føler meg som en verdensmester. Neste gang så bruker jeg 100 forsøk på å få dette til og føler meg som ett undeholdningsbidrag til alle som ser på.
Båten det gjelder er en wellcraft båt på 24fot, med mercruiser 350 mag motor og alpha one gen 2 drev.

Hei, og velkommen! Bølger fra andre båter takles lettest om du dreier skrått mot dem, så du tar dem i ca 45 grades vinkel. Å legge til og gå fra kai krever konsentrasjon og lav fart. Dessuten varierer forholdene med strøm, vind og bølger. Du lærer deg etter hvert å lese forholdene, så du kan legge strategien deretter. Men sakte, rolig og kontrollert, så går det oftest bra. Men som Odd Børretsen en gang sa: Noen ganger er det bare vanskelig. Og når det er vanskelig selv for en med 60 års erfaring, da hadde det vært vanskelig for alle. Sånn er det bare. Med gode fendere, sakte fart og en lang båtshake så kommer du alltid til land til slutt;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med index, bølger tar jeg i ca 45 graders vinkel. Enkelt å skrå båten litt mot hekkbølgene fra andre båter rett før de treffer din båt.

Noen generelle kommentarer:

• Folk på baug er ikke tillatt hos oss, med mindre vi kjører sakte (rundt 5 knop). Det kan være veldig farlig å falle i vannet, man risikerer å falle ut foran båten og gå under den
  • Når man legger til, så foretrekker jeg å legge til slik at vinden blåser båten mot bryggen (hvis det er mulig)
  • Når jeg hadde utenbordsmotor så la jeg baugen litt skrått inn mot bryggen først, og så dreide jeg motoren slik at propellen pekte mot bryggen og satte den i revers på tomgang littegrann, slik at den dro akterenden inn mot bryggen. Vet ikke om det fungerer med drev, aldri hatt drev-båt før
  • Når det gjelder å gå ifra bryggen, så er det ingen skam i å dytte godt fra før man starter å kjøre. Hvis man ligger slik at baugen peker mot vinden så synes jeg det er enklere, da kan man dytte ut baugen godt og kjøre fremover mens man etter hvert svinger litt utover
  • Ta det rolig, ikke stress. Ha klar fortøyning (jeg har litt større båt nå, der liker jeg å fortøye midt på først) og fendere før man kommer til bryggen
  • Det er lov å stoppe opp og vurdere hvordan båten driver i vinden og strømmen i vannet før man kommer inn til bryggen

Angående fortøyning: Jeg har laget meg en ca 3m lang tamp med spleiset øye i begge ender. Den ene løkken legger jeg klar på kryssholtet før jeg går inn til kaien, deretter er det bare rundt pullert eller rekke på kaien og nedpå kryssholtet med den andre løkka også. Setter motoren i forover på tomgang, og båten ligger støtt til kaien mens jeg fikser se andre fortøyningene. Selv i vind og strøm! Rolig og kontrollert. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Velkommen til forumet!

Angående det å møte bølger fra andre båter er jeg enig idet som er svart. Et lite tips i tillegg: når det er mulig, plasser deg så langt til styrbord i leia du kan uten å komme for nær land selvfølgelig. Da får du litt mer avstand til andre båter og bølgene blir litt slakere. Du unngår også (stort sett) båter som passerer på begge sider.

Når det gjelder tillegging er det øvelse som er viktig. Utnytt også vind og strøm når det er mulig. 

Kombinasjonen bås, planende båt med litt vindfang og skrå motvind er det jeg synes er verst. Da er det trangt og det øyeblikket det stopper opp roterer du rundt drev/motor og driver av. Når det blåser tilstrekkelig klarer du ikke å få baugen opp i vinden igjen uten å gi på litt hvis du først har begynt å drive av, det er trangt og fælt alle veier og neste brygge (som du blåser mot) virker som den kommer mot deg med veddeløpsfart. Da kan det være nødvendig å ikke ta det med ro, men heller være på alerten for å avbryte forsøket. Eller tenke alternativer, som å bakke inn i båsen man vanligvis ligger med baugen inn i, sette av en av mannskapet med fangline på utligger fra den delen av båten du klarer å få inntil eller hva som er ut som en mulighet til å få kontroll over situasjonen.

Det viktige er å ikke få panikk, høy puls er tillatt. Det løser seg til slutt og det blir enklere med trening. Mange gode tips på denne kanalen:

Angående det å legge til. 

Jeg har ikke kjørt drevbåt, men en del erfaring med tilsvarende båt med utenbords, stort sett samme manuvreringsevne. 

Jeg har riktignok observert at flere innenbords-båter går fort på tomgang, fremover. Så lær deg å kjøre sakte. Tilfør energi i den retning, når du trenger det, i den retning du trenger det. Er det nok energi i båten, når du nærmer deg brygga, sett motor i fri, å gli. Du vil da også observere hvordan strøm og vind påvirker båten. Hvis du glir i fri, og du trenger å endre båtens kurs, så sving i rett retning, ofte fullt utslag, før du setter den i gir, og gir og litt gass hvis nødvendig. Ved å gjøre det, får du fin kontroll, uten at farten øker. Lær deg hvor mange omdreininger full rattitslag er, da er det lett å kunne dreie rattet til rett frem, hvis det er det neste du trenger. Hvis du nærmer deg båsen, og du ser du ikke greier svingen med fult rattutslag, da har du to alternativ. Fortsette forover, og gi gass. Effektivt, man kanskje ikke det du ønsker når du er 3 meter fra brygga…. Et bedre alternativ er, sett fri, vri fullt ror motsatt vei, inn i revers, kanskje med litt gass, da endrer du raskt båtens retning, senker fremover fart, sett fri, rett opp ratt, og tilfør fremover kraft, i den retning du trenger det. 

Husk en av de få ting bil og båt har til felles er at de har et ratt. Med det er det mange som tror det er som å kjøre bil. Men på en bil så styrer du forhjuls, mens på en båt så styrer du bakenden. Litt som å kjøre gaffeltruck på glatta….

Så trening, bli trygg på båten i sakte fart, lær deg hvordan, med det jeg har beskrevet, du kan snu på trange plasser. Kjekt å kunne den dagen vinden blåser deg forbi båsen å, og du må snu der det er trangt. Husk, gå fri, fullt tattutslag, så gir og gass etter behov. Bli trygg, slik at du i et slik tilfelle kan utnytte hele bredden tilgjengelig. Mestrer du det, så blir båten din venn. 

For å engasjere familien, så lær de opp. Lær dem å gjøre båten klar når en nærmer seg land. Det vil si feste fendere, og tauverk etter behov. Samt rydde opp båten når brygga forlates. Fendere på plass, og tauverk kveilet opp, og klar til bruk. Hvis det går riktig ille, så kan det være smart å ha en ekstra fender løs tilgjengelig, slik at en kan dempe skaden når vinden sender deg mot den dyreste, blankeste båten i havna…. Vi har alle vert der. 

God sommer. 

Et tips til 

Hvis du skal legge til, longside, og det blåser mye på tvers, så er det som nevnt alltid enklest å legge seg oppvind-sia, og la vinden hjelpe deg. 

Hvis du må legge deg på andre sia, så blir det straks mer utfordrende. Følger du tips som er nevnt her, og er bestemt, og du har et trent mannskap, som kommer raskt i land, og fortøyer raskt, så er det vakkert 👍 

Men er ikke alltid så enkelt... Er tips er å rett mot vind, og brygga, fendere ute den siden som skal mot kaia, på akter kryssholt så har du et fortøyningstau som er båtens lengde, pluss 3-4 meter. Da kan du bevege deg mot brygga i rolig, kontrollert fart. Den av mannskapet som går i land, fester fremre fortøyning i brygga, får kontroll, har med den lange aktet-lina, da kan en trekke inn hekken på en kontrollert måte. Ikke den mest elegante måten, men det er trygt, enkelt og det funker. 

Neste steg er å bruke spring. Det er like trygt, men litt mer elegant. 

et triks for å bli bedre kjent med hvordan båten oppfører seg i sving og sakte fart er å ha med en passende planke, finne et passende sted og kaste den på sjøen for å så å trene på å "legge til"- blir gjerne litt lavere skuldre når det ikke er fullt av dyre båter og masse tilskuere tett innpå

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har selv en Saga 27 snekke og forsøker alltid å ta hekkbølgene fra hekksjøgeneralene på 45gr. vinkel. Går jeg vinkelrett på en hekkbølge på 1 meter, blir det litt av et smell og vann inn over båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

code- skrev for 6 timer siden:

Ser det skrives at en bør ta bølgene på ca 45° vinkel, hvorfor ikke rett på? Jeg har snekke da, så jeg gjør mest mulig for å unngå sideveis rulling. 

Hilsen en annen nybegynner :seiler:

Angående bølgevinkel kommer det sn på både type bølger og hvilken båt man har og hvilken fart.

Krappe store bølger foretrekker jeg å ta rett imot da det blir minst gynging og minst fare for at ting velter sideveis.

Kjører jeg over 20 knop (toppfart øitt over 30 knop) og det er litt slake bølger fra møtende båter vil feks 45 grader på eller mer rett på gi harde slag. Da er det bedre å svinge av litt mot styrbord hvis plass så man kjører nesten parallelt med bølgene og går dem omtrent rett fra siden. Da blir det bare litt sideveis vugging i valgfritt tempo og man slipper slag eller å gå ned fra plan og opp igjen.

Takk for mange gode tips, jeg har selvsagt forstått dette med øvelse gjør mester, og det er selvsagt pågående. Litt derfor jeg spør også, slik jeg har ett bedre utgangspunkt. Forsøker også dette med å se bølge nummer 3 forann båten i med/motgangs bølger. Dette er pr nå helt umulig, men det kommer vel.

når det kommer til å legge inntil og gå ifra er dette blitt bedre, selv om jeg har en hel del igjen før jeg kan si at dette ikke er noe problem. Jeg har god sving en vei, men elendig sving motsatt vei på tomgangskjøring. Har altid lavest mulig fart når jeg skal legge til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...