Jump to content

Nybegynner på sjøen, tips

V8-ambåt

Recommended Posts

Sørlandet2 skrev 38 minutter siden:

Du vil da få alle de negative/positive effektene som aksel-båt-folkene beskriver

Jeg har som sagt ikke peiling på motorbåters drev og trim - jeg sier ikke i mot at propellvandringen kan elimineres med trimmuligheter, slik du sier - eller kanskje ikke en gang merkes.

Men som fenomen er vandringen et resultat av at propellen skyver sidelengs i tillegg til i fartsretningen, uavhengig av akselens vinkel. Spesielt merkbart når båten siger eller ligger stille, som ved bakk inntil brygga. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 1 time siden:

Jeg har som sagt ikke peiling på motorbåters drev og trim - jeg sier ikke i mot at propellvandringen kan elimineres med trimmuligheter, slik du sier - eller kanskje ikke en gang merkes.

Men som fenomen er vandringen et resultat av at propellen skyver sidelengs i tillegg til i fartsretningen, uavhengig av akselens vinkel. Spesielt merkbart når båten siger eller ligger stille, som ved bakk inntil brygga. 

Sideveis vandring er et fenomen, primært på båter med fast aksling, eller båter hvor propellakselen ikke er parallell med fartsretningen

I en konvensjonell, høyregående, propell, så vil nedadgående, eller oppadgående i bakk, høyre, propellblad ta et større bit av vannet, da det har en mye høyere angrepsvinkel enn venstre. Angrepsvinkel er vinkel mellom propellblad i forhold til fartsretningen. Å med det så vil en kunne eliminere dette fenomenet i utenbordsmotorer, eller båter med drev.
Ved å trimme motor/drev høyere enn nøytralt, så vil en kunne få motsatt effekt. Dette grunnet at propellblad på babord vil få høyere angrepsvinkel. 

Sørlandet2 skrev 29 minutter siden:

Sideveis vandring er et fenomen, primært på båter med fast aksling, eller båter hvor propellakselen ikke er parallell med fartsretningen

Dette kan nok være en effekt når båten er i bevegelse. Men når en båt bakker opp og ligger omtrent stille er det fortsatt vandring. Og da er det ingen forskjell i angrepsvinkel.  Den forklaringen jeg støtter da er at propellen danner en roterende kon med vann. Den øverste del av denne konen treffer skroget og skyver det sidelengs. Spesielt når propellen bakker vil mye av denne konen treffe skroget. En vinklet propell vil skyve mer vann oppunder skroget.

En kan enkelt skape slik vandring også på "nøytrale" båter, ved å legge roret helt over og gi et kraftig "burst" forover, fulgt av rolig bakking. Med utenbordsmotor kan en også gjøre det samme akterover. Som jeg har nevnt før, jeg tenker alltid på hvordan båtens tyngdepunkt beveger seg, og hvordan jeg får påført den nødvendige rotasjonen.

J-Å skrev 19 minutter siden:

Dette kan nok være en effekt når båten er i bevegelse. Men når en båt bakker opp og ligger omtrent stille er det fortsatt vandring. Og da er det ingen forskjell i angrepsvinkel.  Den forklaringen jeg støtter da er at propellen danner en roterende kon med vann. Den øverste del av denne konen treffer skroget og skyver det sidelengs. Spesielt når propellen bakker vil mye av denne konen treffe skroget. En vinklet propell vil skyve mer vann oppunder skroget.

En kan enkelt skape slik vandring også på "nøytrale" båter, ved å legge roret helt over og gi et kraftig "burst" forover, fulgt av rolig bakking. Med utenbordsmotor kan en også gjøre det samme akterover. Som jeg har nevnt før, jeg tenker alltid på hvordan båtens tyngdepunkt beveger seg, og hvordan jeg får påført den nødvendige rotasjonen.

V8-ambåt skrev On 30.7.2025 at 8.53:

Jeg har god sving en vei, men elendig sving motsatt vei på tomgangskjøring.

ikke helt uvanlig om man har kabel / teleflex styring.  Ofte er ikke innfesting av styrekabel 100% sentrert, med det resultat at man får større styreutslag til en av sidene 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sørlandet2 skrev 7 minutter siden:

Nå er du inne på mange momenter som gjelder på båter med fast aksel og ror. På en båt med drev, så vil du ikke få de effektene du nevner, meg bekjent. 

Det er mange interessante effekter, som du nevner, men tror ikke det blir relevant for trådstarter som har drevbåt. 

En viss effekt er det trolig med drev også, spesielt hvis det er tiltet langt ned, slik at propellstrømmen i akterover treffer oppunder skroget. Men siden en liten dreining på rattet vil trekke hekken dit en vil, vil det være mye mindre merkbart ja. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...