Jump to content

Kobling av TMC vinduspussere.

Baracuda

Recommended Posts

Skiftet min originale Roca (Watski) vinduspusser med ny som hadde to trinn. Skiftet bryter til Foca to trinns Carlingswitch, og trakk et par nye ledninger. Virker utmerket også med selvparkering. Roca er ca dobbelt så dyr som TMC men ingen grunn til at dette ikke skal virke også her.

Antall ledere fram til viskermotoren er vel det avgjørende her. Med to hastigheter og selvparkering trenger du fire ledere (jord, lav fart, høy fart og selvparkering). Ledningen til selvparkeringen står med konstant strøm, og etter at bryteren er slått av forsyner den viskermotoren med strøm inntil viskeren står i riktig posisjon.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hadde 3 stk TMC pussere før, koblet på en bryter med 2 hastigheter. Hvis jeg ikke husker feil, brukte jeg en ledning med konstant strøm som sørget for selvparkering. Problemet med dette var at da viskerene kom i utakt, ble strømmen ledet tilbake til de anre motorene, slik at de tok en ny runde. Løsningen: diode på alle ledningene med konstant +.

ble strømmen ledet tilbake til de anre motorene, slik at de tok en ny runde. Løsningen: diode på alle ledningene med konstant +.

Alternativ løsning: Egen bryter for hver av viskerne. Dette gir også mulighet for å kjøre kun en visker når vind fra siden medfører sjøsprøyt bare på det ene vinduet. Ulempen er flere brytere med det plassbehovet som dermed trenges.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hvorfor ikke heller bruke litt tid på å montere intervallbrytere på en av hastighetene? Har tilsvarende din pussermotor og nå skal der inn intervall i tillegg til en fast en. Går mange ganger med bare litt regn/ sprut på vindu, blir litt lei av å sitte å slå bryter av/ på hele tiden. :sad:

XD3P

• 4 måneder senere...

Hadde 3 stk TMC pussere før, koblet på en bryter med 2 hastigheter. Hvis jeg ikke husker feil, brukte jeg en ledning med konstant strøm som sørget for selvparkering. Problemet med dette var at da viskerene kom i utakt, ble strømmen ledet tilbake til de anre motorene, slik at de tok en ny runde. Løsningen: diode på alle ledningene med konstant +.

Kan jeg forstå dette slik at det går an med to trinns bryter som gir alternativt av/lav hastighet/høy hastighet, og at en oppnår selvparkering ved å legge konstant spenning (utenom bryteren) til selvparkeringskretsen på viskermotoren. Jeg bruker separate brytere til hver pusser.

Hvilken bryter kan en eventuelt ellers bruke??

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kan jeg forstå dette slik at det går an med to trinns bryter som gir alternativt av/lav hastighet/høy hastighet, og at en oppnår selvparkering ved å legge konstant spenning (utenom bryteren) til selvparkeringskretsen på viskermotoren. Jeg bruker separate brytere til hver pusser.

Hvilken bryter kan en eventuelt ellers bruke??

Det stemmer som du har skrevet over her, jeg brukte helt vanlige 2 trinns bryter, siden du har egne brytere blir det ikke noen problemer. Har samme opplegg i dagens båt med TMC motorer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...