Jump to content

Kobling av TMC vinduspussere.


Baracuda

Recommended Posts

Antall ledere fram til viskermotoren er vel det avgjørende her. Med to hastigheter og selvparkering trenger du fire ledere (jord, lav fart, høy fart og selvparkering). Ledningen til selvparkeringen står med konstant strøm, og etter at bryteren er slått av forsyner den viskermotoren med strøm inntil viskeren står i riktig posisjon.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hadde 3 stk TMC pussere før, koblet på en bryter med 2 hastigheter. Hvis jeg ikke husker feil, brukte jeg en ledning med konstant strøm som sørget for selvparkering. Problemet med dette var at da viskerene kom i utakt, ble strømmen ledet tilbake til de anre motorene, slik at de tok en ny runde. Løsningen: diode på alle ledningene med konstant +.

Link to post

ble strømmen ledet tilbake til de anre motorene, slik at de tok en ny runde. Løsningen: diode på alle ledningene med konstant +.

Alternativ løsning: Egen bryter for hver av viskerne. Dette gir også mulighet for å kjøre kun en visker når vind fra siden medfører sjøsprøyt bare på det ene vinduet. Ulempen er flere brytere med det plassbehovet som dermed trenges.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hadde 3 stk TMC pussere før, koblet på en bryter med 2 hastigheter. Hvis jeg ikke husker feil, brukte jeg en ledning med konstant strøm som sørget for selvparkering. Problemet med dette var at da viskerene kom i utakt, ble strømmen ledet tilbake til de anre motorene, slik at de tok en ny runde. Løsningen: diode på alle ledningene med konstant +.

Kan jeg forstå dette slik at det går an med to trinns bryter som gir alternativt av/lav hastighet/høy hastighet, og at en oppnår selvparkering ved å legge konstant spenning (utenom bryteren) til selvparkeringskretsen på viskermotoren. Jeg bruker separate brytere til hver pusser.

 

Hvilken bryter kan en eventuelt ellers bruke??

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Kan jeg forstå dette slik at det går an med to trinns bryter som gir alternativt av/lav hastighet/høy hastighet, og at en oppnår selvparkering ved å legge konstant spenning (utenom bryteren) til selvparkeringskretsen på viskermotoren. Jeg bruker separate brytere til hver pusser.

 

Hvilken bryter kan en eventuelt ellers bruke??

Det stemmer som du har skrevet over her, jeg brukte helt vanlige 2 trinns bryter, siden du har egne brytere blir det ikke noen problemer. Har samme opplegg i dagens båt med TMC motorer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...