DanFender Startet Tirsdag 17:41 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 17:41 Hei😊 Jeg har en Simrad A2004 autopilot og et Garmin Precision-9 kompass installert i en 35-fots sjark. Etter 15–25 minutter med aktiv autopilot begynner båten å svinge 2–3 grader til hver side. Dette eskalerer raskt til større utslag, og til slutt kobler autopiloten ut, slik at jeg må overta styringen manuelt. Når jeg styrer selv i omtrent 15 minutter, kan jeg deretter slå på autopiloten igjen, og den fungerer som normalt i en ny periode (ca. 15 minutter). Hvis det er mye bølger fra siden eller akterfra, skjer denne feilen raskere – noen ganger etter bare noen få minutter. Det hele begynte da jeg hadde en bag med PC oppå senga nede i lugaren. Det jeg ikke var klar over da var at kompasset var montert under denne senga. Var mye mer plaget på denne turen naturligvis, og når jeg fant ut av det og fikk fjernet baggen trodde jeg alt var som det skulle igjen. Men det ble altså aldri helt bra igjen. Det var før denne hendelsen at autopiloten fungerte helt stabilt, selv på lange turer (f.eks. 30 timer uten problemer). Hva jeg har gjort så langt: - Fjernet alle potensielle kilder til magnetisk forstyrrelse i nærheten av både kompasset og rorvinkelgiveren - Kuttet strømmen fra kompasset - Kalibrert kompasset på nytt flere ganger - Resatt autopiloten og konfiguert den på nytt Har undersøkt en del og funnet ut at jeg får altfor høy verdi av local field % når jeg kalibrerer kompasset. Jeg har nå 42 % og hører at den skal være under 30, helst under 20. Noen her som har noe nyttig å komme med?🤞🏼 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 18:00 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:00 Jeg anbefaler å justere litt på rorforsterkning og motror. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Tirsdag 18:46 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:46 Precision-9 er også et Simrad produkt. Har du slått av autokalibrering for Precision-9? 42% local field er alt for høyt. Jeg sørger for å finne en plassering med mindre enn 5%. Hvor langt nord holder du til? Magnetiske kompasset blir mer og mer problematiske jo lenger nord du kommer. Og jo større lokalt felt desto mer problematisk blir dette. Anbefaler satellittkompass hvis du ikke finner en god lokasjon, det fungerer like godt langt nord. Jeg har Simrad HS75 kompass, det er for tiden ikke tilgjengelig, men Pronav selger V200n som er samme kompass. Begge er egentlig Hemisphere GNSS V200n. Hvis du har AC70 MkII så anbefaler jeg å oppgradere software. Du kan uansett oppdatere AP2004 software. Jeg kjenner ikke AP70 og 80, men AC12/42 og NAC-2 og 3 har en deadband setting i drivenhet konfigurasjonen, denne står default til automatisk, ved å sette denne til manuell og 0.2 så forsvant tilsvarende problemet som du observerer for NAC-2 og NAC-3. AC12/42 har ikke hatt tilsvarende problemer. Etter siste software oppdatering som kom for noen måneder siden så kan NAC-2 og 3 igjen bruke automatisk deadband. Mulig AC70 MkII har fått samme forbedring. AC70 og AC80 har sannsynligvis så gammel software at de ikke er omfattet av samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart Tirsdag 20:30 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:30 Disse autopilotene skal jo regulere seg selv inn selv og lære. Kanskje PCen har gitt systemet en dårlig barndom? Kan autopilot fabrikk resettes og så vil den lære på nytt? En et annet problem er slark i ror-overføringer. Det fører til slalåm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.