elskerseiling Startet igår klokken 08:08 Link til dette innlegget Startet igår klokken 08:08 Vil gjerne ha forslag til en god dekksmaling for å male opp antiskliområdene på dekk. Har tidligere brukt jotun shipolin på annen båt etter anbefaling fra jotun og det var helt elendig. Slitt bort med en gang. Ser det finnes antisklimaling fra epifanes, owagrip, biltema, hempel, international etc. De fleste er enkomponent. Holder de etter år med slitasje på dekk? Håper det finnes noen med erfaring her😊 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart igår klokken 08:23 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:23 Hei, Jeg har brukt Kiwigrip, som også er en enkomponent malig. Jeg malte mitt dekk for to år siden, og den har holdt seg bra. Noen få steder er malingen "slitt" eller skallet av på grunn av slag og kanskje lidt tynt strøkk maling. Uansett bedre enn de antiskli enkomponent produkter jeg har brukt på andre båter tidligere. Jeg har ikke prøvd å "gjenoppfriske" dekket ved å gi et nytt strøkk enda. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 08:35 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:35 Hulda er malt med Hempel poleurethan istrødd 'glassand'. Sklisikkert sommer og vinter, holder i årevis. Se 'Byggingen av Hulda'. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart igår klokken 09:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:03 Finner ikke hempel polyuretan. Hvilken brukte du? Hva er forskjellen på polyuretan og alkyd og akryl? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart igår klokken 09:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:33 Polyuretanmaling som er slitesterk er oftest to-komponent, altså med base og herder. Det finnes flere merker slik maling, blant annet Hempel, DoubleCoat, Epifanes og flere. Jeg brukte Biltemas variant (forrige generasjon, den de har nå er en nyere type), ispedd Hempels antiskliperler, som sannsynligvis er det samme eller lignende produktet Hulda henviser til. Hos meg har det holdt godt og ikke blitt slitt vekk av betydning. En-komponent maling, gjerne basert på alkyd eller akryl er oftest ikke like slitesterk som to-komponent polyuretanmaling. Den siste blir mer som en slags hard "plastforbindelse", som hefter godt til rengjort gelcoat. Forarbeidet var i utgangspunktet å vaske dekket grundig, avfette godt og maskere før maling. Hos meg var også litt av poenget å binde porøs gelcoat, da gelcoaten på dekk var både porøs og noe krakelert, spesielt foran masta. Ville blitt en vanvittig jobb å fjerne og bygge opp all gelcoaten på nytt, med antisklimønster og alt, derfor så jeg etter en grei form for nødløsning, som likevel ville fungere godt. Slipte vekk og sparklet der gelcoaten hadde skallet helt av. Tynnet så ut første strøket med malinga (med tynner beregnet for to-komponent polyuretanmaling) slik at malinga kunne trekke ned i disse mikrotynne sprekkene og binde disse, før jeg gikk på med et par strøk med ufortynnet maling med antiskliperler i. Vær gjerne obs på at det som står bakpå boksen, om tiden det tar før malinga er ferdig herdet, mildest sagt er en underdrivelse. Ja, du kan gå på malinga etter det gitte antallet timer, men malinga er ikke fullherdet og hard nok til å tåle slitasje av nevneverdig grad før det har gått flere uker (ref. rådet man får om å ikke vaske en nylakkert bil med svamp/vaskehanske før det har gått minst en måneds tid). Så vent gjerne en stund før du slår deg helt løs på dekk, så holder malinga lengre😉 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 09:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:44 Hempathane HS 55610. Glasset er for glassblåsing, kjøpte en 25 kg sekk. Mye, veldig mye bedre enn antisklimiddelet til Hempel. Særlig om du bor i Murmansk og har dekk i aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart igår klokken 09:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:58 Takker for innspill. Jeg vil helst ikke ha veldig blank overflate. Ser endel av de polyuretan malingene er blanke både 1 og 2 komponent hempel har en matt polyuretan lakk 2 komp men finner den ikke på norske sider. Vet noen hvor blank denne er? https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/trepleie/polyuretanlakk-off-white-075-liter-2000062803?gad_source=1&gad_campaignid=20567858629&gclid=EAIaIQobChMIgpDA86jkjgMVxAqiAx2Vvx4UEAQYASABEgL9b_D_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 10:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:05 Vet ikke hvor du bor. Sjekk ut utvalget til Joma Trading AS. Der handler jeg. Når det blir strødd antiskli i den ferske malingen er den ikke blank lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden elskerseiling skrev 1 time siden: Vet noen hvor blank denne er? Den har glans 80, altså ganske så blankt (glansgrad 70-100 regnes som helblank, der 100 blir som et speil, mens 70 fremdeles er blankt, men nærmer seg såkalt halvblank). Men, som Hulda er inne på, med antiskli i malinga mattes den en hel del. Selv om man vil kunne se en form for glans i motlys, det gjør jeg i alle fall hos meg, med nevnte Biltema-maling. Et alternativ, hvis du likevel er bekymret for glans, er DoubleCoat matt. De oppgir ikke glansgrad med tall etter hva jeg kan finne, men beskrivelsen matt skal i utgangspunktet vise til glansgrad 3-6, muligens mot silkematt glans 7-19. Mer nøyaktig glansgrad finner du sikkert ut hvis du kontakter forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Det mest slitesterke er nok topcoat lagt på med strukturrulle. Ble mye brukt av båtbyggere i plastbåtenes startfase... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden https://youtu.be/vLsdhyPqHSk?si=8uTrhf8pBZieBY19 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.