index Svart 30.Juli Link til dette innlegget Svart 30.Juli Det kan være at vanntanken er nok. Prøv og se. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 30.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli index skrev 37 minutter siden: Det kan være at vanntanken er nok. Prøv og se. Legger ut et resultat, når den tid kommer. Har kjøpt tanken på nett - så ting tar nok litt tid Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hakkannen Svart 31.Juli Link til dette innlegget Svart 31.Juli Er motoren sentrert? Tidligere, da hurtiggående båter stort sett hadde strak aksling forsket enkelte konstruktører og båtbyggere på å la akslingen gå skrått i forhold til senterlinja, blant annet for å dempe propwalk i gitte situasjoner. Enkelte har også forsket litt på å plassere utenbordsmotorer litt ut av senter, for å påvirke båtens egenskaper. Blant annet blir det påstått at ved montering av motor litt til høyre for senter, med høyreroterende propell, vil det kunne skapes et ekstra løft på styrbord side, som kan føre til at båten legger seg mer mot babord. Derfor er det, under normale forhold, oftest greiest at motoren står 100% i senter i forhold til "kjølen". Greit å sjekke ut, og eventuelt sentrere motoren, hvis mulig. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 31.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli Hakkannen skrev 6 minutter siden: Er motoren sentrert? Tidligere, da hurtiggående båter stort sett hadde strak aksling forsket enkelte konstruktører og båtbyggere på å la akslingen gå skrått i forhold til senterlinja, blant annet for å dempe propwalk i gitte situasjoner. Enkelte har også forsket litt på å plassere utenbordsmotorer litt ut av senter, for å påvirke båtens egenskaper. Blant annet blir det påstått at ved montering av motor litt til høyre for senter, med høyreroterende propell, vil det kunne skapes et ekstra løft på styrbord side, som kan føre til at båten legger seg mer mot babord. Derfor er det, under normale forhold, oftest greiest at motoren står 100% i senter i forhold til "kjølen". Greit å sjekke ut, og eventuelt sentrere motoren, hvis mulig. Dette var interessant motoren ble montert av proff på Fuglevik Båtservice as (jeg tar det som en selvfølge at gutta der vet hva de holder på med), i fjor sommer da den forrige motoren tok kvelden. Nå hadde jeg også samme problem med den forrige motoren. Når jeg får båten i opplag skal jeg måle ut om motoren står i senter (litt kronglete nå, mens den ligger på vannet). Takker for innspill Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
subwoofer Svart 31.Juli Link til dette innlegget Svart 31.Juli Hvis du er i det eksperimentelle hjørnet kan du bare flytte motoren litt til babord og se hva som skjer. Ikke til forkleinelse av Fuglevik, men jeg ville anta de brukte gamle bolthull som referanse for hvor den skulle stå. Så hvis den var til styrbord i utgangspunktet er det fort gjort at den fortsatt er det. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 31.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli subwoofer skrev 19 minutter siden: Hvis du er i det eksperimentelle hjørnet kan du bare flytte motoren litt til babord og se hva som skjer. Ikke til forkleinelse av Fuglevik, men jeg ville anta de brukte gamle bolthull som referanse for hvor den skulle stå. Så hvis den var til styrbord i utgangspunktet er det fort gjort at den fortsatt er det. eksperimentelle og eksperimentelle fru Blom det er snakk om en 2t 90hk motor som nok veier litt og ikke er jeg sterk nok og ikke har jeg kran til å løfte den så jeg tror kanskje jeg venter med å måle opp når båten ligger i opplag, men jeg skjønner tankegangen din veldig godt jeg skal snakke med han som monterte motoren på båten og høre hva og hvordan det ble gjort Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Kallethekid Svart 31.Juli Link til dette innlegget Svart 31.Juli tom Cognac skrev 1 time siden: Dette var interessant motoren ble montert av proff på Fuglevik Båtservice as (jeg tar det som en selvfølge at gutta der vet hva de holder på med), i fjor sommer da den forrige motoren tok kvelden. Nå hadde jeg også samme problem med den forrige motoren. Når jeg får båten i opplag skal jeg måle ut om motoren står i senter (litt kronglete nå, mens den ligger på vannet). Takker for innspill Det burde jo være enkelt å måle bak på båten? Bare å måle fra fenderlisten og inn. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 31.Juli Link til dette innlegget Svart 31.Juli Da forutsetter du at fenderlista og alt over vannlinja er symmetrisk. Det behøver det ikke være. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 31.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli subwoofer skrev 10 minutter siden: Da forutsetter du at fenderlista og alt over vannlinja er symmetrisk. Det behøver det ikke være. Jeg byttet fenderlist etter totallakkering, kjøpte ny fra et firma i Bergen jeg ikke husker navnet på nå i farta (kjent fender/fenderlist-firma), men om alt over vannlinja er symetrisk har jeg overhode ikke noen anelse om. På øyemål ser det symetrisk ut, men - men........... Hvor mye kan/bør/må jeg flytte på motoren for å se om det har noen virkning? Snakker vi her centimeter eller millimeter? Jeg hadde tenkt (nå sånn fort og gæli....) at når båten ligger i opplag så vatrer jeg den sidelengs etter f.eks dollbord, deretter ser jeg om stammen på motoren er i lodd og så vil jeg vel se om undervannshus/propell står rett ut for det dypeste punktet på båten (kjølen) - kan dette være en måte å finne det ut på? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hakkannen Svart 31.Juli Link til dette innlegget Svart 31.Juli tom Cognac skrev 1 time siden: Dette var interessant I alle fall verd å sjekke ut😊 Poenget er at propellen er sentrert i forhold til senterlinja/kjølen på skroget. Selve motoren kan altså være montert ute av senter i forhold til fenderlister og annet, så lenge propell/undervannshus er sentrert i forhold til kjølen. Motoren kan også være montert litt skrått om det har gått litt kjapt i svingene ved montering, altså med en aldri så liten sideveis tilt, der propellen da kommer ut av senter. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 31.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli Hakkannen skrev 2 minutter siden: Poenget er at propellen er sentrert i forhold til senterlinja/kjølen på skroget. Selve motoren kan altså være montert ute av senter i forhold til fenderlister og annet, så lenge propell/undervannshus er sentrert i forhold til kjølen. Motoren kan også være montert litt skrått om det har gått litt kjapt i svingene ved montering, altså med en aldri så liten sideveis tilt, der propellen da kommer ut av senter. Skjønner - det sammenfaller vel med mitt forrige svar til subwoofer Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
subwoofer Svart 31.Juli Link til dette innlegget Svart 31.Juli Ingen aning, men på generell basis er jeg tilhenger av å ta i nok til å være sikker på å merke forskjellen hvis det man justerer på innvirker på resultatet. Så en cm eller to? Som @Hakkannen sier er det heller ikke gitt at propellen er i senter selv om braketten er det. Skal ikke mer enn en mm eller to i høydeforskjell på de to sidene av braketten før du har betraktelig mer sideveis nede ved propellen. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 31.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli Takker for alle interessante svar og meninger - her er det mye å ta tak i, men jeg tror jeg får leve med at båten legger seg over mot babord ut denne sesongen og så får jeg forsøke å få rettet opp problemet til høsten/vinteren. Det har jo nesten blitt en vitenskap ut av dette - jeg har i alle fall lært mye, takker. Hører gjerne om fortsatte ideer og teorier til hvorfor båten oppfører seg som den gjør (men er jo glad for at den sannsynligvis ikke er "rammeskjev") Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
drivanker Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Har en nyere men nokså lik båt, mye mulig med samme skrog (Bella 642HT). Sitter en topptung Honda 115 bakpå og tanken på 140L ligger under sofaen akterut. Når det gjenstår kun damp på tanken i litt rufsete sjø så lener båten seg irriterende mye babord. Testet med ene ungen bak rattet og vi begge vokse helt til høyre i sofaen bak. Da gikk den helt rett i 34knop. Trim på motor gjør absolutt ingenting ift. dette. Planen er derfor å montere noe trimflaps av noe slag når den tas opp etter sesongen. Men er noe usikker på om dette vil forkludre balansen i fart- og vektområder der båten allerede kjører godt. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 12.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August drivanker skrev for 11 timer siden: Har en nyere men nokså lik båt, mye mulig med samme skrog (Bella 642HT). Sitter en topptung Honda 115 bakpå og tanken på 140L ligger under sofaen akterut. Når det gjenstår kun damp på tanken i litt rufsete sjø så lener båten seg irriterende mye babord. Testet med ene ungen bak rattet og vi begge vokse helt til høyre i sofaen bak. Da gikk den helt rett i 34knop. Trim på motor gjør absolutt ingenting ift. dette. Planen er derfor å montere noe trimflaps av noe slag når den tas opp etter sesongen. Men er noe usikker på om dette vil forkludre balansen i fart- og vektområder der båten allerede kjører godt. Vet ikke om din båt er bygget i de samme former, det er godt mulig - men jeg vet ikke På båten min sitter det en 2006 modell 90 hk Mercury 2t, og bensintanken på min båt (også 140 liter) ligge langsetter - midtskips. Jeg har litt tro på tips jeg har fått tidligere som går på at motoren er satt litt skjevt på (dvs at propellen ikke står eksakt i senterlinjen/kjølen) som kan være årsaken til at båten legger seg mot babord under fart. Jeg skal få det sjekket ut når båten tas opp av vannet og skal i opplag. Jeg håper jo at dette er årsaken fordi å kjøpe trimflaps og få de montert vil koste nesten like mye som jeg ga for båten i 2019 - og det vet jeg ikke om båten er verd Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
-morten- Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Lenco El.Trimplan U/Bryter Maritim Båtutstyr Du trenger ikke automatiske interseptorsystem. med disse har du økt komforten din veldig mye på din båt. Min båt er høy og langsmal, så hadde ikke klart meg uten trimplan. Stort sett alle planende båter lener seg opp mot vinden i plan. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HTM Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Jeg hadde samme problem med min båt, og lurte på alle årsakene som er listet opp i tråden her. Konkluderte til slutt med at vrimomentet fra propellen var årsaken, og løsningen for meg ble da å montere trimplan. Har automatisk regulering på disse med kontrollpanel fra Mente Marine (ACS RP) og dette fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August Da er avgjørelsen (den midlertidige) tatt ifm at båten min krenger mot babord under fart. Jeg har forholdsvis mye gl.fibermatter igjen etter restaureringen av HT'en, jeg bruker disse og lager en plattform som den 60 liters vanntanken kan ligge/hvile på. Jeg lager den med avstivere slik at den vil tåle belastningen av 60 liter vann = 60 kg. Denne plattformen vil være enkel å flytte på som ballast på styrbord side i akterbenken/stuerommet dersom jeg til neste år går for å få montert trimplan på båten og midtstille tanken. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Det fungerer nok helt greit. Tanken har jo også en viss egenstivhet, så det skal ikke så mye til egentlig. Men for å teste teorien ville jeg først ha fylt noen poser med sand og plassert disse ombord på styrbord side. Sand koster nesten ingenting, og de kan flyttes rundt til du oppnår den rette balansen i båten. Når dette er avklart, kan du planlegge evt plassering av vanntanken. Og så kan du bruke sanden til å strø med foran huset til vinteren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.