Jump to content

4 nye Yanmar motorer


Bitteliten

Recommended Posts

Ser ut til at Yanmar får opp tempoet i kampen mot VP nå. Første BMWYanmar motorer presentert i Düsseldorf nå

 

The models are four-cylinder diesels at 150MHP (110kW) and 180MHP (132kW), plus six-cylinder models at 220MHP (162kW) and 260MHP (191kW), at a rated speed of 4,000 rpm. They will be available for shaftdrives and sterndrives.

 

Hekkagregatene er fra Mercruiser

 

Bilde

Og bare så det er sagt også - motorene har elektronisk styring :wink:

Mer info på ibinews

Link to post
Share on other sites

Og bare så det er sagt også - motorene har elektronisk styring :wink:

Forbasket......

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har de gjort noe slikt som å styre dette elektronisk? Her argumenterer jeg opp og ned og opp i mente for fordelene med en motor uten følsom elektronikk og så går de hen og lager en slik likevel.

 

Dårlig gjort og lite fremtidsrettet. Dette blir nok bare sorgen skal du se.

Heldigvis har de klart å lage et turtall som er høyere enn disse volvovispene.

 

Husker dere han fyren som dro motoren opp i åtte tusen slik at fatter'n riktig kunne høre susen? Det er langt igjen dit.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har de gjort noe slikt som å styre dette elektronisk? Her argumenterer jeg opp og ned og opp i mente for fordelene med en motor uten følsom elektronikk og så går de hen og lager en slik likevel.

Kanskje de ikke bruker Baatplassen som grunnlag i sine markedsundersøkelser, men at de tar en kikk på markedets faktiske preferanser?
Link to post
Share on other sites

Men volvo og Yanmar skjeler nok til hverandre siden de stort sett lager det samme, kan ikke tenke meg at småbåtmotor produksjon er være eller ikke være for noen av dem.

Vel - jeg tror nok at Yanmar kikker på VP og ser at de har et forsprang de vil tette igjen. At det tok så lang tid for Yanmar å komme på banen overrasket meg. Det som også overrasket meg er at de ikke utvikler egne motorer. Men de har kanskje ikke tid til det
Link to post
Share on other sites

Markedes preferanser er nok så mangt, avhengig av hvor man ser. Men volvo og Yanmar skjeler nok til hverandre siden de stort sett lager det samme, kan ikke tenke meg at småbåtmotor produksjon er være eller ikke være for noen av dem.

For Volvo nei, men for Volvo Penta så absolutt. Som et selvstendig forretningsområde under Volvo er de avhengig av å tjene penger.

Vet ikke hvordan Janmar er organisert, men tjener de ikke penger er de raskt out of business de også.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For Volvo nei, men for Volvo Penta så absolutt. Som et selvstendig forretningsområde under Volvo er de avhengig av å tjene penger.

Volvo har flere forretningsområder der jeg vil tro at VP drar en hel del synergier, bla fra buss, anleggsmaskiner. Vil tro at man deler på motorkompetansen i konsernet.
Link to post
Share on other sites

Hva synes markedet om hjulvisper som spinner rundt i 4000, veier 250 kilo og har 2 liter sylindervolum og 180 hester?

 

Hva synes markedet om hjulvisper som spinner rundt i 4000, veier 300 kilo og har 3 liters sylindervolum og 260 hester?

 

Hva tror markedet om levetid?

Hva tror markedet om kvalitet og driftsikkerhet?

 

Hva tror markedet om motorer i klasse "super light pleasure duty"?

 

Skal bli artig å se hva markedet synes og hva markedet tror. Artig å se fasiten om 10 år. Uansett hva man mener om saken, er det vel antagelig ingen som vil kalle disse motorene for trauste slitere. Men hvem ønsker vel trauste slitere?

 

10 år. Den som lever får se. Den som tar sjanser kan vinne stort. For noen spiller faktisk 50 kilo vektforskjell en vesentlig rolle. For ikke å snakke om 100 kilo. For biler altså. For 4 tonn med båt er det ikke fullt så nøye.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

I siste utgave av MBY står det en større artikkel om de nye BMW motorene til Yanmar. På papiret er disse motorene ytelsesmessig på høyde - og vel så det - med VP's D serie. De veier mindre og har omtrent samme effekt opp til ca 300 hesters nivået. Men D6 350 har de ingen motor som konkurrerer med. Den lave vekten er svært positivt ved disse motorene.

 

To saker fremheves om de nye Yanmar som ikke er kommet frem tidligere:

1. Maks turtall er 4000 Omin, og her er også maks effekt. Dog er det angitt at maks turtall over lengre tid er 3600Omin, dvs at motorene ikke tåler maks belastning over lengre tid. Dette gjør også at maks effekt man praktisk får ut av motoren ligger lavere enn det som er angitt på papiret.

 

Et par eksempeler:

Yanmar BY180 som yter maks 178 hk ved 4000Omin og da konkurrer med VP's D3 190. Ved kontinuerlig belastning og maks turtall over tid på 3600Omin yter motoren 135hk.

 

Yanmar BY 260 yter 256 hk ved 4000 Omin, Ved kontinuerlig belastning og maks turtall over tid på 3600Omin yter motoren 195 hk.

 

Volvo har ingen slik turtallsbegrensning på sine motorer, og oppgir at maks effekt kan tas ut kontinuerlig. En D4 260 veier 512 kilo, mens Yanmar BY 260 veier 310 kg. Jeg lurer på hvorfor Volvo motoren er så mye tyngre. Må være mye ekstra jern i den motoren.

 

Jeg undrer hvorfor Yanmar har en slik turtalls begrensing på sine motorer. Er det utilstrekkelig kjøling eller er det slik at motorkonstruksjonen i seg er for svak til å tåle den merbelastningen en båtmotor har sammenlignet med en bilmotor?

 

2. Motorene leveres med Mercruiser drev. MBY fremhever også her det negative ved at Yanmar ikke har egne drev og den usikkerhet det er for kundene at man har to leverandører å forholde seg til. Dog har Yanmar satt i gang et opplæringsprogram for sine mekanikere på Mercruiser drevene. Jeg håper de tar frem sine egne drev.

 

 

Det blir interessant å se hvordan sjøtestene av motorene blir. Drømmesten er jo like båter med ulik motor

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg undrer hvorfor Yanmar har en slik begrensing på sine motorer

Jeg lurte også på det. Levetidsbetraktninger, kanskje? Jeg ser ikke bort fra at de vil øke sin continuous rating etter hvert.

 

Mht drev ville det være mer naturlig for Yanmar å bruke Hydra/TRP. I alle fall om Toyota har noe de skulle ha sagt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

...Volvo har ingen slik turtallsbegrensning på sine motorer, og oppgir at maks effekt kan tas ut kontinuerlig..

Hvor har du dette fra??

 

VP har vel som regel sagt noe sånt som at "Pleasure duty/light duty"-motorer kun kan belastes til max. i korte perioder etterfulgt av lengre perioder med redusert turtall. Det er i alle fall det som har stått på bulletinene, den gang de gadd å oppgi sånt..

 

Frem til jeg kjøpte nybåt for 2 år siden leverte i VP med det fine blikkskiltet som angir at en skal redusere med 200 rpm fra maks. oppnådd turtall (med fin-fin beskrivelse av hvor skiltet bør plasseres, dvs. midt i glaninga på skipperen). Har faktisk sett bilder fra båter der skiltet er montert også...

 

Stiller meg uhyre skeptisk til at f.eks. en D3-190 kan kjøres på full peising kontinuerlig. I så fall blir den nok arvtakeren etter MD21, der en vel etterhvert har kommet til enighet om at en bør redusere 1000-1500 rpm fra maks turtall for at motoren skal overleve... :crazy:

Link to post
Share on other sites

yanmar driver nå med litt av hvert og er nok ganske store men det begrensede totale antallet båtmotorer som selges i verden pr år på rundt 800 000 enheter gjør det nok fristende å velge en ferdig på box motor som har samme Bosch insprøytningsystem som volvoene.

 

men, bmw motorer har alltid vært kløkke greier når det kommer til et stykke, en får likevel tro at yanmar har gjort hjemmeleksa si....

 

http://www.yanmar.co.jp/english/index-m-over.htm

http://www.yanmar.co.jp/en/

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Volvo har i alle år pint motorene til det ytterste for på en måte å være konkuransedyktige med japsene som virkelig kan lage motorer!

Dette har ikke fått filla konsekvenser for dem.

Konsekvensene er det kjøperne som har måttet bære, men har de lært?

 

Hallelujakoret er sterkere enn noen gang!

 

Noen lærer aldri!!!! :confused:

Link to post
Share on other sites

Vil tro at man deler på motorkompetansen i konsernet.

En i familien på min kones side (kusine) driver softwareutvikling på V og VP motorer. Så de bruker teknologien sin litt herogder, både lastebil- og båtmotorer

 

Joda310

VP i kjelleren uten familieutviklet SW

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hvor har du dette fra??

Dette har jeg fra brukerhåndbøkene til D4 og D6. Her står det ikke noe om at man ikke kan kjøre på maks turtall over lengre tid. Motboat &Yachting kommenterte nettopp dette og fremhevet dette som en av svakhetene ved Yanmar motorene. Men ingen har ennå testet de nye BMW/Yanmar motorene - så det blir spennende å se

 

Hva som gjelder TAMD/KAD motorer anser jeg som uinteressant da de ikke har sammenlignbar teknologi med nye Yanmar/nye D serien til VP

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg fra brukerhåndbøkene til D4 og D6. Her står det ikke noe om at man ikke kan kjøre på maks turtall over lengre tid. Motboat &Yachting kommenterte nettopp dette og fremhevet dette som en av svakhetene ved Yanmar motorene. Men ingen har ennå testet de nye BMW/Yanmar motorene - så det blir spennende å se

Denne diskusjonen har jeg problemer med å se furnuften i. Likeså Mortorboat & Yachting sin kommentar. Om det er VP eller Yanmar, spiller ingen rolle. Å kjøre motorene kontinuerlig på fullt turtall sier seg selv er idioti, såfremt det ikke er lagt inn en idiotsperre som skal forhindre totalhavari.

 

Et annet sprøsmål er hva de nye Yanmar-motorene er gode for. Må si jeg er litt skeptisk i min konservative tankegang. Antar at Yanmar vet hva de gjør. Er ikke så sikker på om BMW gjør det. Må si jeg er ikke videre imponert over langtidsvarigheten på motorene fra Bayeriche Motor Werke, enten de står i bil eller båt.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Å kjøre motorene kontinuerlig på fullt turtall sier seg selv er idioti, såfremt det ikke er lagt inn en idiotsperre som skal forhindre totalhavari.

Det er vel ikke mer hokus-pokus enn at VP har meget gode marginer å gå på. Dvs. at motorene like gjerne kunne hatt en continuous rating på 260 og max intermittent på 300 eller whatever. Ved å specce til 260 continuous i lystbåt-rating får man det beste av begge verdener: Kan kjøre på fullt hele dagen + motorene tåler deet. Og så kan man chippe, i tillegg, om man vil ... regn med at KCR snart har en chip for å ta D4-260 til omkring 300 hk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og så kan man chippe, i tillegg, om man vil ... regn med at KCR snart har en chip for å ta D4-260 til omkring 300 hk.

Dette vil jeg ikke anbefale på en båtmotor - men det er jo mitt syn da. Har hørt om en hel del tilfeller av bilmotorer som får litt hikke av å bli chippet. Ikke så mye at motoren ikke tåler det, men man blir mer avhengig av at alle andre sensorer i motoren fungerer 100% hele tiden. Feks luftmengdemålere, lambdasonde etc som ikke er helt 100% som man kanskje ikke merker når motoren er original, men som man merker når turbotrykket økes. På en båtmotor kan kanskje da kjølingen bli et problem ettersom økt turbotrykk generere mer varme. Er det noen som har konkrete erfaringer med chiping av båtmotorer?

 

Å ta ut mye hk av en motor er ikke så stor kunst. I Oslo gikk det for noen år siden en rosa A4 med 500 hk tatt ut av en VAG 1,8T motor. Det fikk flere sorte også med nesten 400 hk fra samme motor. Ny turbo, ny intercooler, kanskje nye dyser. Problemet var holdbarheten på en del av disse.

 

Det blir spennende å se de første testene av Yanmars BMW serie. Særlig om det gis mulighet til å teste de opp mot VP's

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...