Jump to content

4 nye Yanmar motorer


Bitteliten

Recommended Posts

Og så kan man chippe, i tillegg, om man vil ... regn med at KCR snart har en chip for å ta D4-260 til omkring 300 hk.

Skrekk og gru. Blir mye rå løp og sprengte båtmotorer i fremover, tror nå jeg. :eek::lol:

 

Tror nok at ettermarkedet vil bli enda mer skeptisk m.h.t teknisk tilstand på motorer fremover. Vel, jeg er som sagt litt tilbakeholden til diverse tekniske nyvinninger innen båtmotorverdenen. En ting er sikkert, noe elektronisk doping (chipping) blir det ikke å finne mine farkoster, med helårsfart i Boknafjorden. Overlater til andre å teste ut den forjettede herligheten :seeya:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

kcr.se rapporterer at de har chip til D4-260 på gang ... skal man dømme etter økning i ytelse på de andre motorene, havner den vel rundt 290-300 hk. Men det bør den absolutt tåle; om ikke continuous så i alle fall intermittent. Burde ikke være problematisk overhodet, med mindre D4-serien er dårlige greier. Og det tviler selv jeg på. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

............ På en båtmotor kan kanskje da kjølingen bli et problem ettersom økt turbotrykk generere mer varme. Er det noen som har konkrete erfaringer med chiping av båtmotorer?

 

Man øker ikke alltid turbotrykket for å få ut mer HK/NM. Man endrer brenselinsprøytning. KCR boksen øker ikke turbotrykket, men jeg kan skrive under på at den virker.

 

Utdrag fra www.kcr.se "....ökar inte laddtrycket utan ändrar styrningen för bränslet, vilket ger en säker och trygg trimning. Detta kan göras pga av att moderna dieselmotorer går på ett överskott av luft. En ökning av laddtrycket skulle öka påfrestningarna i motorn."

Link to post
Share on other sites

kcr lager vel ikke trim chip. Lager ikke de såkalte trimmebokser da som man kobler inn på diselpumpen?

 

De lærde strides om en trimboks er like bra som en trimchip. En trimchip inneholder et helt nytt motorstyringsprogram for motoren der alle parametre kontrolleres.

 

KCS's boks for D6 350 øker dreimomentet fra 870nm til 980 nm. Har de tenkt på drevet også da? Volvo lanserer jo nå nye D6 motorere for IPS og innenbords med mer hk og dreimoment, men ikke for hekkagregat. Vet ikke om standard ytelsen er nær grensen for drevet. Men ikke glem at om man trimmer en bilmotor har man ofte en clutch som tar støten (om man ikke har automatkasse da). På båten er det ikke noe slikt.

 

Jeg vet bare at jeg ikke vil ha det ombord på båten min. Ikke i bilen heller for den saks skyld

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke uenig i det . Ville bare poengtere at KCR boksen ikke øker turbotrykket, men øker allikevel HK/NM en god del. Jeg kjørte kun en kort stund med min KCR-boks før jeg koblet den fra igjen. Bilen gikk bra nok orginalt, og jeg tok ikke sjansen på at automatkassen skulle ta skade av økning i dreimoment, særlig ved lavt turtall var det voldsomt.

Jeg kjenner en som har kjøpt KCR-boks til sin nye KAD 300 nå. Har ikke fått noen tilbakemelding på om det fungerer bra, men det får jeg nok snart.

Link to post
Share on other sites

Har litt erfaring fra BMWs 4 sylindrede bilmotor (150 HK). Max turtall på den er minst 4 500 omdr, og den drar fint helt opp dit. Max effekt ligger nok noe lavere (sikkert rundt 4 000). Tipper det ikke er feil å anta at tusenvis (ja, faktisk) av disse bilene går mil etter mil på autobahn daglig med turtall på +/- 4 000. Blir noen timer etterhvert det.

 

Basert på dette virker det som om Yanmars turtall-setting er rimelig konservativ og at det godt kan tenkes at marsj-turtallet etterhvert settes til 4 000.

 

Har også fra kilder på den profesjonelle kjøpersiden (stor avtaker av motorer i denne størrelsen) at Yanmar legger stor vekt på at BMW-motorene denne gang ikke skal lide av problemer på samme måte som sist. Det ville de vel kanskje sagt uansett, men Yanmar har jo et spesielt godt rykte å ta vare på, så er temmelig sikker på at de ikke tar sjanser.

 

Litt til siden:

Skjønner ikke helt all motstanden mot elektronikken på dette forumet. Har ikke sett mange rapporter med problemer rundt dette på Volvo sine motorer her inne (eller har jeg oversett noe?). Har selvfølgelig ingen problemer med å skjønne hva som vil skje med kort og koblinger osv. i et korrosivt miljø dersom utførelsen er dårlig, men med god utførelse, burde dette være gode greier.

 

I min gamle påhenger fra 1988 er der jo også innslag av elektronikk, ikke mye, men noe. Funker fint det, men måtte riktignok skifte "dingsen" som styrer fortenningen for et par år siden. Værre miljø enn i en påhenger finnes vel ikke?

 

Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Her er linken til powerchip i Trondheim http://www.powerchip.no/finnbil/volvopenta.html . De virker jo seriøse, bare å sende inn motorstyringsenheten til dem for omprogrammering dersom man ikke bor der da.

Skal sende inn min Bosch styringsenhet til min D-tronic 250 og få 300 gamp :cheers:

 

At de får 240 hk ut av D3-190 er jo litt festlig da :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Noen som husker sist BMW skulle inn på båtmotormarkedet? De kjørte annonser bl.a i Seilas der de skrøt av at deres nye motorer (i motsetning til VP) tålte å gå på maks turtall time etter time. Vi husker vel hvordan det gikk...? Er iallefall sikker på at BMW husker det, og de ønsker nok å være mer forsiktig denne gangen. Så kan vi sikkert se at max kontinuerlig turtall økes etterhvert som motoren blir mer utprøvd...

 

En annen ting med en slik motor der man må redusere med 400 o/min er å betale så mye ekstra i hk avgift m.m for alle de hestekreftene man aldri bruker...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

BMW brant seg skikkelig sist de var inne på markedet -og de solgte motorene sine til Mercruiser

 

Poenget mitt med denne turtallsbegrensningen er at Yanmar motoren da i realiteten ikke er en konkurrent til feks D3 190. VP sier ikke noe om at det er begrenset hvor mye hk man kan ta ut over tid, mens Yanmar sier at man maks kan ta ut 90% av hk over tid. Dermed har i realiteten Yanmar motoren ikke de samme ytelser - på tross av at yanmar skryter av at motoren har 190 hk og sammenligner den med D3.

 

Ikke noe stort poeng for meg - vil bare at folk skal kjenne til dette da jeg selv kanskje synes Yanmar strekker markedsføringsstrikken sin litt langt her

Link to post
Share on other sites

Sjekk denne linken: Volvo Penta info for komersielle motorer

 

I følge Volvo selv er D4 210 og 260, D3 110, 130 og 160 samt D6 280, 310 og 370 ratet etter Special Light Duty Commercial og tillater max pådrag kun én av 12 timer. I periodene mellom fullt pådrag, skal turtall reduseres med minimum 10 % fra fullt, d.v.s. til 3600 for D3. D3 190 nevnes ikke i det hele tatt som komersiell motor, men vil anta at samme begrensning vil måtte gjelde der.

 

Tyngre ratinger finnes ikke for disse motorene.

 

Selv om tilsvarende oversikt ikke finnes for pleasure - motorer, er det vel ingen grunn til å tro at de tåler mer installert i en fritidsbåt? Tipper at årsaken til at info mangler er at en ikke forventer at en typisk forbruker-kunde ikke vil være i stand til å sette seg inn i dette, og så tar de sjansen...

 

Ett moment er at Volvo D3 har svært lite effekttap ned mot 3600 omdr., men dette får en jo ikke utnyttet på propellen uansett, hvis en ikke overpropper da, men da må en vel 10 % ned fra 3600 på marsj?

 

Konklusjonen på dette må vel være at når det gjelder effekt stiller Yanmar/BMW og Volvo ganske likt?

Link to post
Share on other sites

Å ta ut mye hk av en motor er ikke så stor kunst. I Oslo gikk det for noen år siden en rosa A4 med 500 hk tatt ut av en VAG 1,8T motor. Det fikk flere sorte også med nesten 400 hk fra samme motor. Ny turbo, ny intercooler, kanskje nye dyser. Problemet var holdbarheten på en del av disse.

Først, motoren er en Audi-motor, ikke en VAG-motor, Audi er som kjent et datterselskap av VAG.

Audi har senere solgt rettigheter til å lage motoren til de andre selskapene i konsernet.

 

Den rosa A4en du tenker på er nok denne:

http://www.tsracing.no/r4r.htm

 

Å si at den bilen gikk er vel i beste fall en sterk overdrivelse, på gata gikk den definitivt ikke mye, og på bane holdt den ikke lenge om gangen.

Bilen ble alltid kjørt på henger hjem fra skogen og våler, og det var ikke bare for moroskyld, som regel havarerte et eller annet.

Effekten var forøvrig i overkant av 580hk mener jeg, og kostet mer enn en vanlig A4 1,8TQ koster.

Link to post
Share on other sites

Bare pass på statisk elektrisitet når du plukker ut hjernen. Det er ikke billige bokser man holder på med.

Ikke så mye å plukke ut, sender hele boksen inn. Men må jo bryte forseglingen som er på kontakten da :eek:

 

Posted Image

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Først, motoren er en Audi-motor, ikke en VAG-motor, Audi er som kjent et datterselskap av VAG.

Audi har senere solgt rettigheter til å lage motoren til de andre selskapene i konsernet.

 

Den rosa A4en du tenker på er nok denne:

http://www.tsracing.no/r4r.htm

Om det er en VAG eller Audi motor er vel hipp som happ. I typisk VAG ånd finner man samme motor i Seat, Skoda, VW og Audi biler.

 

Joda, det er Tommy's bil jeg tenkte på. Sist jeg fulgte med var det en 2 liters motor i den bilen. Jeg så den også på bane et par ganger og begge ganger var det noe som røk. Den ble jo ikke pent behandlet da. Ene gangen røk IC'en andre gangen røk senterbolten i navet foran midt i en sving.

 

Men Tommy har sikkert hatt mye morro

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...