Jump to content

Problemer med støy i høyttaler på VHF i Garmin nettverk. Alt utstyr er Garmin

Frankborgersen

Recommended Posts

Hei

Jeg har en kartplotter Garmin 1222xsv Touch(S/N 5K9001906), Garmin VHF300i AIS(S/N 1MN006858), Garmin kamera og innvendig svinger koblet sammen i et Garmin nettverk.

Nå viser det seg at kartplotteren 1222xsv Touch lager elektronisk støy slik at jeg ikke kan bruke VHF 300i AIS pga skurring i høyttaleren. 

Har prøvd å justere squelch fra minimum til max. Hjelper kun litt, så er det tilbake. Skurringen forsvinner når jeg slår av kartplotteren.

Hva kan jeg gjøre for å løse problemet?

Frank

Enig i at det å ringe support er et godt valg (:

Har du sjekket at det er satt på ferritt ringer på kabler inn på plotter? Mener disse følger med plotteren.  Kan også med fordel settes på strømkabel til VHF

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Har samme problem som deg. Mine Garmin-enheter sender støy på kanal 16. Ingen andre kanaler er påvirket. Støyen plukkes opp av begge mine håndholdte VHFer. Forferdelig irriterende problem jeg enda ikke har klart å løse. Kontroll av ferritt-ringer står på to-do-lista, ikke sikker på om jeg har på alle ledninger.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

emilskj skrev for 6 timer siden:

Har samme problem som deg. Mine Garmin-enheter sender støy på kanal 16.

Har du en Victron DC-DC Lader ombord? Kjent problem at disse støyer på kanal 16

Har mye Garmin greier hos meg, men ingen støy etter at DC-DC laderen ble fjernet

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Hvis VHF og kartplotter har seperat ledningdføring til et punkt så nærme batteriet som mulig så minimaliseres støykobling mellom enhetene. Hvis de har fellesimpendans (felles ledningdføring) så er det én risiko for at VHF støyer på kartplotter når den sender og risiko for at kartplotter støyer på VHF. Hvis de har felles ledningdføring vil den andre enheten se et soenningsfall når den andre trekker en større strømpuls. Hvis de må ha delevis felles ledningdføring må denne ha tilstrekkelig tverrsnitt slik at soenningsfallet blir minimalisert. 

Forandrer støyen på VHF seg hvis ekkolodd sending stoppes? 

abbor skrev 10 minutter siden:

Forandrer støyen på VHF seg hvis ekkolodd sending stoppes? 

Kan høre på VHFen når ekkolodd slås av og på, men mengden støy er ca sammen med og uten ekkolodd.

Som nevnt er min VHF håndholdt, og alle forklaringer knyttet til felles strømforsyning osv er irrelevante. Ei heller noen DC- DC- lader ombord. Alle undersøkelser jeg har gjort så langt koker ned til at det er garmin-enhetene som sender støy på frekvensen til kanal 16. 

@Frankborgersen hvis du sjekker om du har støy på andre kanaler enn kanal 16, får du kjapt avklart om du har samme problem som meg, eller om det i ditt tilfelle er noe helt annet. Hvis du har støy på alle kanaler, finner du nok feilen i strømforsyning / ledningsføring ett eller annet sted. Hvis du har støy kun på kanal 16, har du antakelig samme utfordring som meg.

abbor skrev for 18 timer siden:

Men strømforsyningen til kartplotteren er det ikke irrelevant. Hvis +12V og 0V (gnd) ikke ligger tett i sammen vil de forme en antenne som kan sende ut støy. Dette blir verre jo større avstand kablene har. Jeg bruker bare strømkabler i båten hvor rød og svart leder er ekstrudert i sammen. 

Det var nyttig info, det har jeg ikke tenkt på. Skal ta en ekstra kontroll på det. Men, så vidt jeg husker er det brukt orginale strømkabler til begge mine garmin-enheter, og de er splittet så nært tilkoblingspunktene som mulig.

Det gjelder selvsagt også for ledningene fra batteriet til fordelingspanelet. Det er viktig å være klar over at en har positiv (+12) og negativ (0V) strømforsyning, det er ikke strømforsyning og jord. En trenger samme tverrsnitt på begge ledninger og de bør føres så tett sammen som mulig hele veien fra batteri til forbruker. Antennen som formes av arealet mellom disse ledningene vil virke som en antenne både for å stråle ut støy og plukke opp støy. 

Det elektriske opplegget i båter er ofte svært dårlig, både fra produsent og det som er montert i ettertid. 

Nei, dette er ikke på siden av problemstillingen. Hvis Garmin plotteren stråler ut støy fra DC/DC converter eller har uryddig strømtrekk kan strømledninger som danner en loop sende ut støy som plukkes opp av VHF.

Kobling kan skje til antenne eller til VHFens strømforsyning. 

Test med et eksternt batteri og koble plotterens strømledning direkte til batteriet, helst via en sikring. Start med alle ledninger unntatt strømledningen frakoblet, koble deretter inn ekkoloddsvinger og så NMEA 2000 og til slutt Ethernet (Garmin Marine Network) for å se hvordan støyen på VHF utvikler seg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...